رئیس فدراسیون ووشو گفت: بعد از بازیهای آسیایی گوانگجو با وجود موفقیت و کسب سه مدال طلای با ارزش، از سوی مسئولان ورزش کشور مورد بی مهری قرار گرفتیم.

به گزارش خبرنگار مهر، ووشو ایران در 15 روز گذشته موفق به کسب موفقیت در بازیهای ایندورگیمز و قهرمانی جوانان آسیا شد. رئیس فدراسیون ووشو بعد از بازگشت به تهران در نشست خبری با خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از حضور تیم ملی در این دو رویداد از مشکلات مالی ووشو در دو سال گذشته سخن گفت.
 
مهدی علی نژاد دومین حضور تیم ملی ووشو در نهمین دوره بازیهای ایندورگیمز را موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت: برای حضور در این مسابقات فقط مدال آوران مسابقات قهرمانی جهان دعوت می شوند و ما هم بر همین اساس چهار سهمیه داشتیم که سه نفر در ساندا و یک نفر در تالو اعزام شده و هر چهار نفر هم موفق به کسب مدال طلا شدند.
 
وی افزود: این مسابقات هر چهار سال یکبار برگزار می شود و از ایران در میان رشته های اعزامی جوجیتسو موفق به دو مدال برنز و نقره شد و ما هم چهار مدال طلا کسب کردیم. ووشو حزو رشته های دعوتی بود که بعد از این دوره به  رشته ای رسمی تبدیل خواهد شد. البته تیم ما با 45 روز تمرین اردویی و پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد موفق به حضور در این رقابتها شد. 
 
علی‌نژاد به مدال طلای فرشاد عربی در تالو هم اشاره کرد و افزود: عربی بعد از عمل جراحی روی قسمت آسیب دیده پای خود و در حالی که اکثر کارشناسان فکر می کردند او تمام شده به اردوی تیم ملی بازگشت و با کسب مدال طلا در میان قدرتهای برتر جهان در دو فرم"نان چوان" و "نن گون" نشان از بازگشت قدرتمند او داشت. 
 
رئیس فدراسیون ووشو در خصوص مسابقات جوانان آسیا هم گفت: این هفتمین دوره مسابقات بود که دستاوردهای خوبی برای ما داشت. ما با توجه ویژه به رده سنی پایه در واقع برای آینده ووشو برنامه ریزی کردیم و خوب نتیجه مطلوب در مانیل هم نشان داد که می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.
 
وی افزود: در شرایطی که چینی ها برای همکاری مربیان خود با ما مشکل ساز شدند ما با کادری از مربیان ایرانی به فیلیپین رفته و بهترین نتیجه تاریخ جوانان را کسب کردیم. 7 مدال طلا، 5 نقره و 6 برنز یک نتیجه فوق العاده برای ووشو ایران بود. اینکه ما تاکنون در هیچ مسابقه ای 7 مدال طلا کسب نکرده بودیم و یا اینکه ما در مجموع تالو وساندا مقام سوم را کسب کردیم خود از موفقیت های بزرگ جوانان در مانیل بود.
 
عضو هیات رئیسه ووشو آسیا ادامه داد: ما در ساندا عنوان نایب قهرمانی دوره قبل را تکرار کردیم. مدال‌های طلا بین سه کشور توزیع شد که ما در بخش مردان از چین هم بیشتر مدال کسب کردیم که این خود نیز برای اولین بار اتفاق افتاد. سالهای گذشته چینی ها بدون توجه به قرعه مسابقات در پیکارها شرکت می کردند ولی مدتی است که قرعه آسان را بدون حضور نمایندگان کشورمان می دانند و این برای ما یک موفقیت بزرگ محسوب می شود.
 
علی‌نژاد در خصوص جلسه هیات رئیسه آسیا گفت: در این جلسه برنامه بازیهای آسیایی "اینچئون" تصویب شد که برای ما بازهم یک موفقیت بود. اینکه وزن 75 کیلوگرم و دو وزن بانوان تثبیت شد و ما می توانیم بازهم در بازیهای آسیا در این اوزان موفق باشیم خود یک امتیاز مثبت است.
 
رئیس فدراسیون ووشو در ادامه سخنان خود به مشکلات دو سال اخیر این فدراسیون اشاره کرد و گفت: ما برای حضور در بازیهای آسیایی "گوانگجو" قول کسب یک مدال طلا داده بودیم که در نهایت موفق به کسب سه مدال طلا شدیم که یکی از آنها اولین و تنها مدال طلای بخش بانوان بود. 
 
وی افزود: بعد از این موفقیت انتظار داشتیم ووشو مورد توجه مسئولان ورزش کشور قرار گیرد. ما برادری خود را ثابت کردیم ولی گویا فراموش شدیم. در سال 91 با وجود تورم 25 درصدی، بودجه ما تغییری که نکرد هیچ تنها یک سوم بودجه 89 در اختیار فدراسیون قرار گرفت. این در حالی بود که باسه برابر شدن قیمت ارز هزینه های ما نیز تا چند برابر افزایش داد. 
 
علی‌نژاد با گلایه دوباره از مشکلات مالی افزود: از زمان تشکیل وزارت ورزش مشکلات ما بیش از گذشته شد. بر اساس شواهد 42 میلیارد تومان بودجه بین فدراسیون ها تقسیم شده که در بین 47 فدراسیون موجود بودجه تخصیصی به فدراسیون ووشو رتبه 46 بوده است، این یعنی یکی مانده به آخر در حالی که ما یکی از فدراسیون های برتر بوده و یکی از سه رشته‌ای که در ایران نایب قهرمان جهان است، این نشان می دهد که تقسیم بودجه ها سلیقه ای و غیر کارشناسی بوده است. تکلیف بودجه سال 92 نیز که هنوز مشخص نیست.
 
رئیس فدراسیون ووشو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال 91 ما 625 میلیون تومان بودجه دريافت کردیم در حالی که 5/2 میلیارد تومان هزینه های فدراسیون بود. گویا ملاک مورد توجه قرار گرفتن موفقیت و کسب مدال نیست و تنها پخش مستقیم تلویزیونی ملاک است. تیم های ما با موفقیت از مسابقات قهرمانی آسیا و ایندورگیمز به تهران بازگشتند ولی نه تنها پیام تبریکی صادر نشد حتی یک تلفن هم از سوی مسئولان ورزش کشور نداشتیم. 
 
وی در پایان سخنان خود گفت: جایی که فدراسیونی به خاطر یک کار معمولی و نهم شدن در لیگ جهانی و یا صعود بین 32 تیم برتر جهان تشویق می‌شود کسی ووشو را با این همه افتخار نمی‌بیند. فضایی که ایجاد شده قطعا تاثیر خود را در مسابقات جهانی و بازی های آسیایی اینچئون می‌گذارد. تا این‌جای کار من مدیریت کردم تا مشکلات زیاد خود را نشان ندهد اما در آینده شاید نشود کنترل کرد و از مسئولان جدید وزارت ورزش و جوانان درخواست می‌کنم به این فدراسیون به چشم یک ورزش درجه اول و مدال‌آور نگاه کنند.