بوشهر - خبرگزاربی مهر: معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از انجام آزمون تشخیص سریع اچ.آی.وی به صورت رایگان و محرمانه در بوشهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد مهدی خواجه‌ئیان عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام آزمون تشخیص سریع اچ.آی.وی، اظهار داشت: فراهم کردن دسترسی عمومی مردم به خدمات آموزشی، مشاوره و انجام تست اچ.آی.وی از سیاست‌های وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: در همین راستا آزمون تشخیص سریع اچ.آی.وی و مشاوره لازم به زودی در مراکز بهداشتی منتخب و سایر مراکز درمانی با استفاده از کیت تشخیص سریع انجام می‌شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: این آزمون به صورت رایگان و محرمانه از شهریورماه سال جاری در مراکز دولتی و همراه با مشاوره قبل و بعد از آزمایش انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: این مراکز شامل مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، مراکز بهداشتی درمانی منتخب، بیمارستان‌ها، مراکز متادون درمانی، تسهیلات زایمانی و کلینیک مثلثی زندان‌ها است.

دکتر خواجه ئیان تصریح کرد: در فاز دوم استفاده از کیت‌های تشخیص سریع اچ.آی.وی توسعه و انجام این آزمون در مراکز خصوصی که شرایط لازم را دارند با تعرفه های اعلام شده توسط وزارت بهداشت امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از این کیت ها به صورت خودآزمون امکان پذیر نیست و باید همراه با مشاروه انجام گیرد، گفت: برای استفاده صحیح از این کیت ها 80 نفر از کارکنان ستادی و مراکز منتخب آموزش های لازم را در قالب مباحث تئوری و عملی در یک کارگاه دو روزه کسب کردند.

این مسئول خاطرنشان کرد: به منظور اطمینان از اعتبار عملکرد سیستم و کیفیت اثربخشی استفاده از کیت آزمون سریع تشخیص اچ.آی.وی، تیم ممیزی متشکل از کارشناسان ایدز و امور آزمایشگاه های معاونت بهداشتی نظارت مستمر بر مراکز انجام دهنده این طرح خواهند داشت.