کرج - خبرگزاری مهر: طبیعت زیبا، وجود رودخانه، کوه، دشت، درختانی که سال ها تاریخ را در خود جمع کرده اند، محور کرج – چالوس که چشم هر بیننده ای را برای چند لحظه ای هم که شده خیره نگاه می دارد، همه و همه دست به دست هم داده تا شاهد بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری در استان البرز باشیم. این بار به سراغ مسیر های دوچرخه سواری، خاکی و آسفالت در سطح استان رفتیم که در نوع خود بی‌نظیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، البرز جزو استان هایی است که از جاذبه های گردشگری زیادی از جمله کوه، دشت، جاده و ... برخوردار است. سلسله جبال البرز از دیر باز به دلیل آب و هوای خوب محل عبور و مرور اقوام مختلف بوده است وجود کوههای سر به فلک کشیده و قله های زیبا و جاده های خاکی و آسفالت همیشه پای گردشگران زیادی را به این منطقه کشانده است در این گزارش بر آن شدیم که به مسیرهای دوچرخه سواری که یکی از جاذبه های گردشگری استان هستند بپردازیم.

جاده چالوس

دیزین به قله سی چال

از فراز گردنه 10 متری دیزین رو به جنوب، جاده ای برای دسترسی به تاسیسات پیست اسکی دیزین احداث شده است که هم اکنون می توان آن را به عنوان مسیری بسیار دیدنی و مناسب برای یک برنامه نیمه سنگین دوچرخه سواری کوهستان به منظور صعود به قلعه سی چال استفاده کرد.

این جاده که بر روی یال شمالی سی چال احداث شده، بسیار سنگلاخی و پردست انداز و با شیب نسبتا ملایم در ابتدا و تند در انتها، با طی مسیری 12 کیلومتری و پر پیچ و خم به زیر قله سی چال می رسد.

با حمل دوچرخه 100 متر آخر را می توان طی کرد. پیماش این مسیر چنانچه در فصل مناسب انجام شود، خاطره ای فراموش نشدنی را به همراه دارد. بهترین زمان انجام این برنامه خرداد و تیر ماه هر سال است.

کرج به گراب ( در شمال غرب کرج)

از شهر کرج رو به غرب که برویم به منطقه زیاران می رسیم و از این منطقه از طریق شهرک طالقان با استفاده از وسیله نقلیه به روستای گراب که در انتهای جاده خاکی آن است می رسیم، در این منطقه با دوچرخه می شود مسیر را به سمت شرق طی کرد. این مسیر در جاده خاکی پر دست انداز پیش می رود و با گذر از روستاهای دراپی و گراب به تدریج ارتفاع گرفته، از پیچ و خم های بسیاری گذشته و پس از طی مسیری 20 کیلومتری در ارتفاع 3000 متری به گردنه عسلک می رسد. این نقطه مسیر در سراشیبی رو به شرق ارتفاع کم کرده، پس از طی 20 کیلومتر به روستای آزادبر و از آنجا به کهنه ده و گچسر می رسد.

شهرستانک به آهار ( شمال شرق کرج)

هم اکنون با احداث یک جاده خاکی که آهار را به شهرستانک متصل می سازد، زمینه اجرای یک برنامه دوچرخه سواری فراهم آمده است. از باغ شهر شهرستانک و در منطقه ای به نام کلوار، جاده قابل رکاب زدن آغاز می شود.

مسیر را ابتدا با شیب تندی 3 کیلومتر بالا رفته، سپس بر فراز گردونه آهارشم و از سوی دیگر آن 5 کیلومتر با شیب ملایم پایین رفته تا به دره تاربیشه در شمال آهار برسیم. از این منطقه باید از رودخانه عبور کرده، از سر دیگر آن بالا رفته و پس از 2 کیلومتر به کمرکش جاده آسفالته اوشان به آهار می رسیم. بهترین زمان انجام این برنامه خرداد ماه هر سال است.

محورهای دوچرخه سواری کوهستان

شهرستانک به تهران ( شمال شرق کرج)

پمایش مسیری طولانی و مرتفع از مسیر شمالی، که شهر کرج را به تهران متصل می سازد نیز یکی دیگر از مسیرهای دوچرخه سواری کوهستان به شمار می آید. از انتهای باغ های شهرستانک  رو به جنوب و در دشتی فراخ و کم شیب، رکاب زدن را آغاز کرده، با طی 5 کیلومتر به چم معروف به مخمل می رسیم.

از این نقطه مسیر ارتفاع گرفته و رو به جنوب بالا می رود. پس از 3 کیلومتر به منطقه هتل ایستگاه هفتم تبه کابین توچال رسیده و از اینجا تا گردونه شهرستانک نیز در مسیری در جاده خاکی پر دست انداز بالا می رویم و در ارتفاع 3750 متری به گردونه می رسیم.

از این منطقه تمامی مسیر مقابل ما در سراشیبی تندی رو به پایین سرازیر شده، با پیچ و خم های فراوان به ایستگاه پنجم و در نهایت با طی کردن 15 کیلومتر دیگر به ولنجک تهران می رسد. بهترین زمان این برنامه اواخر خرداد و تیر ماه هر سال است.

کرج، آتشگاه، برغان ( شمال کرج)

از شهر کرج رو به شمال جاده ای کشیده شده است که می توان خود را با رکاب زدن و طی فاصله ای نزدیک به 10 کیلومتر، به منطقه آتشگاه رساند و از این منطقه در سر بالایی در پس پیچ و خم های فراوان، به تدریج ارتفاع گرفت.

با پشت سر نهادن خوارس و مزارع بر فراز تپه بلندی مشرف به شهر کرج قرار می گیریم. از این نقطه مسیر در کفی مسطح، در میان تپه ماهورها به پیش می رود و پس از مدت زمان کوتاهی به سراشیبی می رسد.

از آن پایین رفته و به تدریج ارتفاع کم کرده، در پس یک پیچ بزرگ به بخش بزرگ برغان، مرکز ساوجبلاغ می رسیم. با طی کردن مسیری رو به غرب، با گذر از امین آباد و تالیان – سیاه گران می توان به کردان و از آنجا به کرج بازگشت.

آتشگاه به برغان

کندر به وردیج ( شمال شرقی کرج)

رکاب زدن در مسیری دیدنی با مناظر بسیار جذاب و دوست داشتنی در شمال شرقی کرج که می توان آن را یک پیمایش دوچرخه سواری کوهستان بین دو استان البرز و تهران به حساب آورد، آغاز می شود و مسیر را باید از کرج رو به شمال تا بیلقان ادامه داد. از این نقطه رو به شرق وارد جاده آسفالته روستای کندر می شویم. از روستای کندر رو به شرق، جاده ای خاکی وجود دارد که تا گردونه جیان بالا رفته، از سوی دیگر آن رو به شرق به باغستان مصفای جیان کندر و در ادامه در سراشیبی به باغستان دیگری به نام جیان وردیج می رسد.

در ادامه مسیر در پی یک سر بالایی تند و تیز و از فراز گردونه آن به دره وردیج سرازیر می شویم. به راحتی طی یک روز می توانیم با رکاب زدن از یکی از جذاب ترین مسیرهای دوچرخه سواری کوهستان در منطقه البرز  دیدن کنیم. بهترین زمان انجام این برنامه اردیبهشت و خرداد ماه هر سال است.

ولیان به سیرود ( شمال کرج)

منطقه ساوجبلاغ دارای استعدادهای فراوانی در زمینه کوهنوردی و طبیعت گردی است. در این میان مسیر جاده خاکی و پر پیچ و خم و بسیار جالب ولیان به سیرود را باید یکی از این مسیر ها و جاذبه های گردشگری استان دانست.

از ولیان رو به شرق، جاده ای خاکی آغاز می شود که در ابتدای آن شیب تندی وجود دارد. پس از 4 کیلومتر بر بلندای تپه ای مشرف به دره های اطراف، ارتفاع خود را کم کرده، به صورت اریب به جلو می رود و پس از 4 کیلومتر دیگر به سراشیبی می رسد که از فراز دره عمیق و هولناک گلین رود گذر می کند  پس از 2 کیلومتر به روستای سفیدان می رسد، سپس از این روستا مسیر در سر بالایی پیش رفته  پس از 2 کیلومتر بر فراز گردنه مرتفعی می رسد و از سوی دیگر آن بالا کشیده، پس از 5 کیلومتر به روستای سیرود در انتهای جاده خاکی آن می رسد. بهترین زمان برای انجام برنامه بهار و پاییز هر سال است.

روستای کهنه ده از جاذبه های گردشگری البرز

بعد از معرفی جاذبه های گردشگری استان به سراغ تنها ملی پوش البرزی در رشته کوهستان رفتیم تا از نزدیک با این رشته ورزشی آشنا شویم.

محسن رمضانی ملی پوش البرزی است که در مسابقات آسیایی چین در سال 90 در بخش تیمی به مقام سوم، و در مسابقات بین المللی ترکیه به مقام پنجم رسید و 3 بار قهرمان کشور در رشته کوهستان را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، در مسابقات کشوری قزوین دو بار مقام اول و در مسابقات کشوری زنجان نیز یک بار مقام اول را نصیب خود کرده است، در مسابقات کشوری که در تیر ماه سال جاری در مریوان برگزار شد نیز به مقام دوم دست پیدا کرد و در تمام مسابقاتی که تا کنون در سطح استان البرز برگزار شده است مقام اولی را از آن خود کرده است.

رمضانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه استان البرز در مسیرهای کوهستانی دارای جاذبه های فراوان است گفت: مسیرهای دوچرخه سواری در استان به هم نزدیک اند و این امتیاز خوبی برای دوچرخه سوارانی است که در این استان رکاب می زنند.

روستای خور یکی دیگر از جاذبه های گردشگری البرز

وی درباره دوچرخه سواری در مسیر های کوهستانی گفت: دوچرخه سوار باید از لحاظ وضعیت جسمانی در شرایط خوبی باشد و همچنین از لحاظ فنی و تکنیکی و برخورداری از وسایل ایمنی در سطح حرفه ای باشد تا بتواند این مسیرهای کوهستانی را طی کند، داشتن کلاه ایمنی در این مسیرها یکی از ملزوماتی است که هر دوچرخه سواری باید به همراه داشته باشد.

رمضانی در ادامه افزود: در مسیرهای کوهستانی دوچرخه سواران باید تغذیه مناسب و آب را فراموش نکنند و همینطور دوچرخه خود را قبل از شروع تمرین در این مسیرها چک کنند که اتفاقی رخ ندهد.

وی گفت: در نزدیکی کرج روستاهای زیادی وجود دارند که از لحاظ جاذبه های گردشگری و همینطور مسیر های حرفه ای دوچرخه سواری مناسب برای تمرین است.

رمضانی تاکید کرد: مسیر های محمود آباد و آتشگاه به جاده چالوس و همچنین روستای کندر که دارای 2 مسیر است یکی قدیم و یکی جدید که هر دو در انتهای روستا به وردیج و تهران ختم می شود، مسیر آتشکاه به برقان، مسیرهای خور به سنگان و همینطور دیزین به فشم از مسیرهای است که رکاب زدن طاقت فرسایی را می طلبد و باید دوچرخه سوار از سطح بالایی برخوردار باشد، مسیر سپهسالار به روستای همه جا و روستای هارون و هاشم در بالای سد کرج به طول 110 کیلومتر نیز جاذبه های خاص خود را دارد، که زیبایی فوق العاده اش در طول مسیر چشم بیننده را نوازش می دهد.

رمضانی در ادامه با اشاره به اینکه شرایط جوی تاثیر مستقیمی بر روند کار دوچرخه سواران دارد افزود: دوچرخه سواران در فصل گرما و سرما با وجود بارندگی و ریزش برف تمرینات خود را ادامه می دهند، گاهی هوا آفتابی است و شروع به تمرین می کنند و پس از گذشت مدت زمان کمی، باران شروع به باریدن می کند در این شرایط باز دوچرخه سواران با جدیت تمام به تمرینات خود ادامه می دهند.

وی در پایان گفت: نبودن اسکورت در طول تمرین ورزشکاران دوچرخه سوار، تمرینات آنها را با مشکل مواجه کرده است جاده های آسفالت کمی نا امن هستند به طوری که تصادف های وحشتناکی نیز برای ورزشکاران اتفاق افتاده است.

این ورزشکار ملی پوش استان 7 سالی است که در تیم ملی کوهستان ایران رکاب می زند و در آینده نزدیک عازم مسابقات world cup نروژ است. او اولین نماینده ایران در این رقابت هاست و پس از آن نیز قصد دارد در مسابقات بین المللی ترکیه در استانبول و بعد از آن در مالزی به عنوان نماینده ایران رکاب بزند. 

...............................

گزارش: ساره نوری