بوشهر - خبرگزاری مهر: مجموع اعتبارات استان بوشهر در سال گذشته 350 میلیارد تومان بود که تنها 38 درصد این اعتبارات محقق شد، توسعه و پیشرفت استان بوشهر می‌طلبد که مسئولان تلاش مضاعفی برای جذب اعتبارات ملی و همچنین تحقق و جذب اعتبارات استانی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته یکی از سال‌های سخت کشور از نظر مالی بود و میزان تحقق اعتبارات بسیار کمتر از اعتبارات مصوب بود و همین موضوع باعث شد تا مشکلاتی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده و نتوانند طبق برنامه‌های خود به پیش بروند.

اعتبارات مصوب امسال استان بوشهر نسبت به سال گذشته افزایش 14.8 درصدی داشته است ولی میزان تحقق این اعتبارات نیز از اهمیت بسیار زیادی است که تحقق این میزان اعتبار می‌تواند توسعه سریع‌تر استان را در پی دارد که این موضوع نیازمند تلاش و رایزنی بالای مسئولان است.

یکی از مشکلاتی که در برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، تکیه بر اعتبارات استانی و عدم تلاش برای جذب اعتبارات ملی است که همین موضوع باعث می‌شود تا اعتبارات استانی پاسخگوی نیاز پروژه‌ها نباشد و نتوانند گام‌های بلندی را در راستای توسعه و پیشرفت استان بردارند.

می‌طلبد که مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نهایت تلاش خود را برای جذب اعتبارات ملی داشته باشند و با تحقق اعتبارات استانی و تلفیق آن با اعتبارات ملی شاهد توسعه بیش از پیش استان بوشهر باشیم.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیازمند 600 میلیارد تومان اعتبار

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر گفت: مجموع اعتبارات استانی و دو درصد نفت برای استان بوشهر در سال گذشته 350 میلیارد تومان بود که 120 میلیارد تومان مربوط به اعتبارات استانی و 230 میلیارد تومان هم سهم نفت و گاز بود.

رضا عوض‌پور اضافه کرد: از مجموع 120 میلیارد تومان اعتبارات استانی تنها 17 میلیارد تومان محقق شد و از سهم 230 میلیارد تومان نفت و گاز هم 116 میلیارد تومان محقق شد که در مجموع 38 درصد اعتبارات محقق شد و همچنین12 میلیارد تومان از اعتبارات جاری به عمرانی شیفت پیدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به عدم تخصیص 220 میلیارد تومان از اعتبارات استان در سال گذشته، تصریح کرد: اگر بخواهیم تعهدات سال گذشته را محقق سازیم و همچنین پروژه‌های نیمه تمام استان را تکمیل کنیم، به 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر با بیان اینکه شرایط ما در حال حاضر ویژه است، خاطرنشان ساخت: باید هم مطالبات مردم را پاسخ دهیم و هم به رویکرد دولت توجه کنیم و آن را اجرا کنیم.

بررسی اعتبارات تخصیصی و نیازهای 2800 طرح و پروژه استان بوشهر

وی همچنین بیان داشت: طی یک هفته گذشته نشست‌هایی با حضور استاندار بوشهر و معاونت برنامه‌ریزی و کارشناسان این معاونت برگزار شد و بیش از 800 طرح و دو هزار پروژه به صورت تک به تک و موردی از نظر مطالبات و کسری‌ها و نیازهای ان بررسی شد.

عوض‌پور به اعتبارات سال 92 استان بوشهر اشاره کرد و افزود: اعتبارات هزینه‌ای استان بوشهر در سال جاری 114 میلیارد تومان است که 52.6 مربوط به حقوق و مزایا است و 61.5 میلیارد تومان نیز مربوط به سایر است.

وی اذعان داشت: اعتبارات امسال استان بوشهر از تملک دارایی، اعتبارات استانی و اعتبارات نفت و گاز در مجموع 402 میلیارد تومان است که اعتبارات استانی 86.3 میلیارد تومان، اعتبارات نفت و گاز هم 270 میلیارد تومان و الزامات خاص نیز 40 میلیارد تومان است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر در ادامه به افزایش اعتبارات الزامات خاص استان بوشهر اشاره کرد و افزود: اعتبارات الزامات خاص استان بوشهر در سال گذشته 27 میلیارد تومان بود که امسال به 40 میلیارد تومان رسیده است.

لزوم تلاش دستگاه‌ها برای جذب اعتبارات ملی/ تخصیص اعتبار بیشتر به دستگاه‌های برتر

علی باستین مدیرکل بودجه استانداری بوشهر نیز گفت: در توزیع بودجه باید نهایت دقت و تلاش صورت بگیرد تا هر آنچه که حق هر یک از دستگاه‌ها است محقق شود و به آنها تعلق بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم تلاش دستگاه‌ها برای جذب اعتبارات ملی، اضافه کرد: دستگاه‌هایی که تلاش بیشتری برای جذب اعتبارات ملی داشته باشند و بتوانند اعتبارات ملی بیشتری را جذب کنند، اعتبارات استانی بیشتری به آنها اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل بودجه استانداری بوشهر ادامه داد: در یک سال گذشته 161 پروژه بزرگ در استان بوشهر با اعتبار 241 میلیارد تومان توسط دستگاه‌های اجرایی استان اجرا شده است.

وی به معرفی برخی از دستگاه‌های برتر در جذب اعتبارات ملی اشاره کرد و بیان داشت: شرکت توزیع برق هفت پروژه داشته که 100 میلیارد تومان از اعتبارات ملی را جذب کرده است و راه و شهرسازی نیز 17 پروژه داشته که 97 میلیارد تومان را از اعتبارات ملی جذب کرده است.

باستین خاطرنشان ساخت: همچنین فرودگاه‌های استان پنج پروژه و 6.2 میلیارد تومان، نوسازی مدارس چهار پروژه و 4.8 میلیارد تومان، آب و فاضلاب پنج پروژه و 4.5 میلیارد تومان، جهاد کشاورزی 21 پروژه و 2.6 میلیارد تومان، علوم پزشکی 2.4 میلیارد تومان، شیلات 2.2 میلیارد تومان و پایانه‌ها دو میلیارد تومان اعتبارات ملی را جذب کردند.

....................................

گزارش: سعید رضائی