خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی از طرح مسائل زیست محیطی زاگرس در فراکسیون توازن خبر داد.

ایرج عبدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تغییرات اقلیمی در استانهای زاگرس نشین، گرم شدن هوا در سالهای اخیر و تغییر الگوهای بارش در استان را از جمله اثرات منفی این تغییرات دانست.

وی گفت: استان های زاگرس نشین مشکلات مشابهی دارند که حل این مشکلات نیازمند مطالعات علمی است چرا که هر چقدر در این حوزه غیرعالمانه تر برخورد کنیم خسارات بیشتری خواهیم دید.

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی مشکل ریزگردها، آتش سوزی جنگل ها و حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری را از چالش ها و دغدغه های بزرگ استان های زاگرس نشین دانست.

عبدی تصریح کرد: فراکسیون توازن (توسعه و آبادانی زاگرس نوین) در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده که در حال بررسی مشکلات زیست محیطی زاگرس و اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه است.

وی افزود: همچنین در راستای تربیت نیروی انسانی برای حفاظت از منطقه زاگرس دانشکده محیط زیست در سه استان کشور تاسیس شده است که امیدواریم گام مثبتی در عرصه حفاظت از زاگرس باشد.

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین آموزشکده ملی محیط زیست با همکاری بخش خصوصی در استان و در حاشیه آزاد راه خرم آباد - پل زال افتتاح شده که سالانه 300 محیط بان کشوری در آن آموزش می بینند.

بنابر این گزارش ناحیه کوهستانی زاگرس لبه غربی فلات ایران را تشکیل و قسمت عمده پوشش جنگلی این پهنه را درختان بلوط تشکیل می دهد که با دارا بودن چشمه ها و رودخانه های دائمی و فصلی 40 درصد منابع آبی کشور را تامین می کند.

این در حالیست که متاسفانه در سال های اخیر مشکلاتی چون کم آبی، ریزگردها، زوال جنگل های بلوط، آتش سوزی جنگل ها و ... این منطقه و گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد آن را در معرض خطر قرار داده که برای حل این مشکلات و حفاظت و صیانت از زاگرس باید چاره ای اساسی اندیشنده شود.