آلبوم "صدا، صدای کویر" که گوشه‌ای از سازآوهای نواحی کرمان است به کوشش سید فواد توحیدی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این آلبوم موسیقایی به نوعی معرف گوشه‌ای از سازآواهای نواحی کرمان است که در 11 قطعه برای علاقه‌مندان موسیقی نواحی ایران عرضه شده است.

تکنوازی "چنگ منوجان" در مقام کهنمویی، سورنا و دهل‌نوازی "جره عنبرآباد" (عارس کشون)، تکنوازی نی "شهر بابک" در مقام اشتر برون، همنوازی سورنا، دهل و نقاره سیرجان با الهام از آیین "ترکه بازی"، تکنوازی چنگ بم در مقام غریبی، سورنا و دهل‌نوازی "جره منوجان" (آیین چوبازی محلی)، تکنوازی چنگ منوجان در مقام "کسرکندی"، نقاره‌نوازی سیرجان، تکنوازی چنگ بم، تکنوازی نی در مقام "اشترمرو" و تکنوازی سورنا در مقام "کرتی خوانی" قطعاتی هستند که در این آلبوم موسیقایی گنجانده شده است.

محمد احمدی و غلامحسین نظری چنگ، سهراب عیسی پور و کرامت حداد داوری سورنا، حسین جوهری و حسن دشتی نی، اسماعیل فولادی تمپک، علیرضا حداد داوری و خدایار آذرخش‌پور دهل، عطا آتش‌سخن و محمد توکلی‌نیا جره، جابر و جواد عیسی‌پور نقاره نوازندگان این آلبوم موسیقایی هستند.

سید فواد توحیدی در یادداشتی به مناسبت انتشار این آلبوم موسیقی نواحی آورده است:

"استان کرمان گنجینه ای است نادر از نغمات بکر و دل‌انگیز موسیقی که ریشه در تاریخ کهن و شکوهمند این خطه گهرریز دار. به طور کلی تکثر فرهنگی یک ناحیه نشان از پویایی و غنایی فرهنگی آن منطقه دارد. کرمان یکی از معدود مناطقی است که تنوع و تکثر فرهنگی در جای جای آن مشهود و ملموس است.

این استان به عنوان پهناورترین استان کشور از دیرباز مهد تمدن ایران زمین و سرزمینی امن برای ورود سایر فرهنگ های ایرانی و حفظ و پرورش میراث آنها بوده است. در چند سال اخیر مجموعه‌ای گرانبار شامل گلچینی از موسیقی نواحی کرمان به نام "کویرانه" در قالب پانزده آلبوم توسط من و گروه پژوهشی موسیقی نواحی کرمان تهیه شد که بخشی از این مجموعه با کمک حوزه هنری کرمان منتشر شده است. در اثر حاضر سعی شده گوشه ای از نغمات سازی کرمان به سمع شما هنردوستان عزیز برسد. باشد که مقبول افتد."

این اثر موسیقایی با مجوز شماره 91-7629 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 14600 کتابخانه ملی در انحصار شرکت " آوای آرشه کرمان" با قیمت 5 هزار تومان وارد بازار موسیقی شده است.