یک سیاستمدار آلمانی با اشاره به سوء استفاده آمریکا از فناوریهای جدید اینترنتی برای جاسوسی از دنیا تصریح کرد که آلمان سوژه جاسوسیهای آمریکا بوده و خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، "اگون بار"، از سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات آلمان در گفتگو با روزنامه "تاگس اشپیگل" به مسئله جاسوسی های اطلاعاتی آمریکا پرداخته و در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما آمریکا در سایه قرارداد ضد جاسوسی که قرار است با آلمان منعقد کند به جاسوسیهای خود از این کشور پایان می دهد؟ گفت: نه.اینکه مرکل امروز می گوید آمریکا باید به قوانین آلمان پایبند باشد، بی پایه و اساس است.

وی افزود: آمریکاییها لزومی ندارد به قوانین آلمان پایبند باشند و ما نمی توانیم آنها را مقید به پایبندی به قوانین کشور خود کنیم. آنچه آمریکاییها تا به حال(درباره آلمان در زمینه جاسوسیهای اطلاعاتی) انجام داده اند، ممنوع بوده است؛ بنابراین چگونه حالا آنها اظهار داشته اند که یک قرارداد ضد جاسوسی منعقد می کنند.

این سیاستمدار آلمانی در ادامه اظهار داشت: آلمان سوژه جاسوسیهای اطلاعاتی آمریکا بوده و باقی خواهد ماند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد: ما یک شرایط کاملا جدید را تجربه می کنیم که با جاسوسیهای معمولی که همواره وجود داشته است هیچ ارتباطی ندارد.آمریکاییها می خواهند از فناوری اینترنتی جدید سوء استفاده کنند، به گونه ای که تنها کشوری در دنیا باشند که بتوانند از هر کشور دیگری جاسوسی کنند. این بدین مفهوم است که آنها نه تنها به دنبال تروریستهای منحصر به فردی می گردند، بلکه بر دنیا نظارت می کنند. چنین موردی از جاسوسی تا کنون وجود نداشته است و ما آن را در افشاگریهای ادوارد اسنودن پی بردیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد آنچه اسنودن گفته است بسیار هیجان انگیز بوده و به مفهوم یک وضعیت جدید در دنیا است. بر اساس قوانین آمریکایی این کشور حق جاسوسی از شهروندان خود را ندارد و برای این کار از انگلیس استفاده می کند. تمام آنچه که آمریکا نمی تواند از شهروندان خود کشف کند از انگلیس دریافت می کند. این کشور از نظر اخبار فنی بخشی از آمریکا محسوب می شود.