بجنورد - خبرگزاري مهر: در دو هفته اخير سه امام جمعه جديد در خراسان شمالي منصوب شدند و بدین ترتيب تعداد شهرهايي كه در اين استان در آنها نماز با صلابت جمعه برگزار مي شود به 15 نقطه شهري رسيد.

به گزارش خبرنگار مهر، نماز جمعه در مكتب راستين اسلام، نمازي است كه هر جمعه به جاي نماز ظهر خوانده مي شود و بايد حتما نيز به صورت جماعت برگزار شود.

البته اقامه نماز جمعه در زمان غيبت امام معصوم(ع) واجب تخييرى است، يعنى مى توان آن را در روز جمعه به جاى نماز ظهر خواند و احتياط مستحب آن است كه اگر نماز جمعه اقامه شد، نماز ظهر نيز بعد از آن خوانده شود.

در مورد پيشينه نماز جمعه در دين اسلام و برگزاري نخستين نماز جمعه در كتب تاريخي آمده است كه پیامبر اكرم(ص) در راه هجرت به یثرب که پس از ورودش شهر پیامبر یا مدینة النبی نامیده شد، در محله‌ای به نام قبا توقف کرد تا حضرت علی بن ابیطالب(ع) و فاطمه زهرا(س) و تعدادی از مسلمانان به او بپیوندند.

پیامبر اسلام که روز دوشنبه وارد محله قبا شده بود، تا روز پنجشنبه با مردم آن قبیله نماز گزارد و همراه آنان، نخستین مسجد اسلام را بنا کرد، سپس روز جمعه، به سوی مدینه حرکت کرد و در وادی"رانوناء" همراه مردم مدینه نخستین نماز جمعه را اقامه کرد.

او سپس به قبا بازگشت و همچنان منتظر حضرت علی(ع) و فاطمه(س) و دیگر پیروانش ماند، از آن پس و تا پایان عمر پیامبر اسلام، نماز جمعه، برنامه هفتگی مسلمانان شد.

اولين نماز جمعه انقلاب

اولین نماز جمعه انقلاب، پنجم مرداد ۱۳۵۸ توسط آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد، اگرچه امامت جمعه وی شش هفته بیش به طول نیانجامید و در ۱۹ شهريور ۱۳۵۸، او که به تعبير امام(ره) زبان گويايي چون ابوذر داشت، دار فانی را وداع گفت اما از آن تاریخ تا به امروز نماز جمعه تهران هیچگاه تعطیل نشد و حتی در دوران تهدید مکرر رژیم بعثی عراق به موشکباران نماز جمعه تهران، در برگزاری آن خللی وارد نگردید.

اولين نماز جمعه خراسان شمالي

در 21 شهريور سال 59 اولين نماز جمعه در بجنورد( شمال خراسان) در مسجد انقلاب و به امامت آيت الله حبيب الله مهمان نواز كه در هجدهم شهريورماه با حكم امام خميني(ره) به عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شده بود، برگزار شد.

اكنون اما پس از گذشت 32 سال از اقامه نخستين نماز جمعه در شمال خراسان، در پانزده نقطه از 20 نقطه شهري استان خراسان شمالي نماز باصلابت جمعه اقامه مي شود.

انتصاب سه امام جمعه جديد در كمتر از دو هفته

در دو هفته اخير سه امام جمعه جديد در سه شهر مختلف خراسان شمالي منصوب شدند، دو امام جمعه شهرهاي فاروج و راز تغيير كردند و نخستين امام جمعه شهر تيتكانلو از توابع شهرستان فاروج نيز منصوب شد.

اواخر مرداد بود كه طی حکمی از سوی حجت الاسلام سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، امام جمعه جدید شهرستان فاروج در استان خراسان شمالی منصوب شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در حکم صادره از سوی مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام عباسعلی قلی زاده را برای مدت سه سال به عنوان امام جمعه جدید شهرستان فاروج منصوب کرد.

در واقع حجت الاسلام عباسعلی قلی زاده به عنوان پنجمین امام جمعه فاروج از زمان تشکیل این شهرستان منصوب شده است.

در حکم انتصاب حجت الاسلام قلی زاده به عنوان امام جمعه جدید فاروج آمده است: جناب حجت الاسلام عباسعلی قلی زاده ضمن تقدیر و تشکر از جناب حجت الاسلام عباسعلی احمدزاده امام جمعه محترم سابق این شهرستان، بر اساس مصوبه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و تایید حضرات آقایان علما اعلام(ایدهم الله تعالی)، جنابعالی از طرف مقام معظم ولی فقیه؛ حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) به سمت امامت جمعه شهرستان فاروج به مدت سه سال منصوب می شوید.

این حکم در ادامه می افزاید: انشاء‌الله ضمن برگزاری این فریضه بزرگ الهی مردم را نسبت به وظایف خطیر و حساسی که در رابطه با اسلام عزیز و انقلاب خونبار ملت شریف ایران دارند، آشنا ساخته و به وحدت و همبستگی دعوت و از تفرقه و اختلاف بر حذر دارید.

در پایان این حکم آمده است: امید است روحانیان معظم، اهالی محترم و به خصوص ارگان ها و نهادهای انقلابی فرصت را مغتنم دانسته، همکاری های لازم رادر انجام هر چه باشکوه تر نماز جمعه در محل با جنابعالی داشته باشند.

حجت الاسلام عباسعلی قلی زاده؛ امام جمعه جدید فاروج متولد روستای ارکان از توابع شهر بجنورد با 45 سال سن تحصیلات حوزوی خود را از سال 1360 از مدرسه امام خمینی(ره) در بجنورد آغاز کرد و پس از حوزه علمیه فاروج در حوزه های علمیه مشهد تا سطح خارج را گذرانید.

وی همزمان با تحصیلات حوزوی به مدت پانزده ماه به عنوان بسیجی در دسته های رزمی تبلیغی و تخریب در جبهه های جنگ علیه رژیم متجاوز بعثی حضور داشت.

حجت الاسلام قلی زاده پیش از انتصاب به عنوان امام جمعه، در شهر کلات نادر استان خراسان رضوی، به مدت 10 سال به عنوان محقق و پژوهشگر و عضو مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پروژه های تاریخی خطه شمال خراسان و مشهد به تحقیق مشغول بود و در عین حال عضو نخبگان تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان نیز بود.

لازم به ذکر است، حجت الاسلام عباسعلی احمدزاده؛ امام جمعه سابق شهرستان فاروج اواسط تیر ماه به عنوان امام جمعه جدید مرکز شهرستان مانه و سملقان، جایگزین حجت الاسلام جواد طاهری شد.

انتصاب نخستین امام جمعه تیتکانلو

هفته گذشته بود كه طی حکمی از سوی حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، حجت الاسلام والمسلمین حسین نادعلی زاده به عنوان نخستین امام جمعه شهر تیتکانلو از توابع شهرستان فاروج واقع در استان خراسان شمالی منصوب شد.

در این حکم حجت الاسلام والمسلمین حسین نادعلی زاده برای مدت سه سال به عنوان نخستین امام جمعه شهر تیتکانلو منصوب شده است.

حجت الاسلام نادعلی زاده پیش از این، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان راز و جرگلان، عضو بسیج طلاب و روحانیان شهرستان مانه و سملقان و امام جمعه موقت شهرستان راز و جرگلان بوده است.

در حکم انتصاب حجت الاسلام نادعلی زاده به عنوان نخستین امام جمعه تیتکانلو آمده است: جناب حجت الاسلام حسین نادعلی زاده دامت افاضاته، بر اساس مصوبه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و تایید حضرات آقایان علما اعلام(ایدهم الله تعالی)، جنابعالی از طرف مقام معظم ولی فقیه؛ حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) به سمت امامت جمعه شهر تیتکانلو به مدت سه سال منصوب می شوید.

این حکم در ادامه می افزاید: انشاء‌الله ضمن برگزاری این فریضه بزرگ الهی مردم را نسبت به وظایف خطیر و حساسی که در رابطه با اسلام عزیز و انقلاب خونبار ملت شریف ایران دارند، آشنا ساخته و به وحدت و همبستگی دعوت و از تفرقه و اختلاف بر حذر دارید.

در پایان این حکم آمده است: امید است روحانیان معظم، اهالی محترم و به خصوص ارگان ها و نهادهای انقلابی فرصت را مغتنم دانسته، همکاری های لازم رادر انجام هر چه باشکوه تر نماز جمعه در محل با جنابعالی داشته باشند.

تیتکانلو یکی از شهرهای شهرستان فاروج از توابع استان خراسان شمالی محسوب می شود که با چهار هزار نفر جمعیت در هشتم آبان‌ماه سال 1388 از موقعیت روستایی به شهری ارتقا یافت.

انتصاب امام جمعه شهر راز

همچنین پنج شنبه هفته گذشته بود كه طی حکم دیگری توسط حجت الاسلام سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، حجت الاسلام نایب علی نوروزی نیز به عنوان امام جمعه جدید شهر راز مرکز شهرستان جدیدالتأسیس راز و جرگلان از توابع استان خراسان شمالی منصوب شد.

در این حکم ضمن قدردانی از زحمات حجت الاسلام مهدی غفاری؛ امام جمعه سابق شهر راز، حجت الاسلام نایب علی نوروزی برای مدت سه سال به عنوان امام جمعه جدید این شهر منصوب شده است.

حجت الاسلام نایب علی نوروزی پیش از این استاد حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) شهرستان راز و جرگلان و امام جمعه موقت شهر راز بوده است.

بر اساس اعلام مسؤول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، حجت الاسلام غفاری؛ امام جمعه سابق شهر راز به احتمال قوی به عنوان امام جمعه شهر کلارآباد استان مازندران منصوب می شود.

در حکم انتصاب حجت الاسلام نوروزی به عنوان امام جمعه جدید شهر راز آمده است: جناب حجت الاسلام نایب علی نوروزی دامت افاضاته، ضمن قدردانی از زحمات حجت الاسلام مهدی غفاری؛ امام جمعه سابق آن محل، بر اساس مصوبه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و تایید حضرات آقایان علما اعلام(ایدهم الله تعالی)، جنابعالی از طرف مقام معظم ولی فقیه؛ حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) به سمت امامت جمعه شهر راز به مدت سه سال منصوب می شوید.

این حکم در ادامه می افزاید: انشاء‌الله ضمن برگزاری این فریضه بزرگ الهی مردم را نسبت به وظایف خطیر و حساسی که در رابطه با اسلام عزیز و انقلاب خونبار ملت شریف ایران دارند، آشنا ساخته و به وحدت و همبستگی دعوت و از تفرقه و اختلاف بر حذر دارید.

در پایان این حکم آمده است: امید است روحانیان معظم، اهالی محترم و به خصوص ارگان ها و نهادهای انقلابی فرصت را مغتنم دانسته، همکاری های لازم رادر انجام هر چه باشکوه تر نماز جمعه در محل با جنابعالی داشته باشند.

شهر مرزی راز مرکز شهرستان جدیدالتأسیس راز و جرگلان در 140 کیلومتری شمال بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی واقع شده است.

راز و جرگلان در 28 اسفند سال گذشته به عنوان هشتمین شهرستان خراسان شمالی تأسیس شد.

برگزاري نماز جمعه در 15 شهر خراسان شمالي

هم اکنون استان خراسان شمالی دارای 20 نقطه شهری است و در حالی که پیش از این نیز نماز باصلابت جمعه در چهارده شهر این استان برگزار می شد؛ با معرفی نخستین امام جمعه شهر تیتکانلو؛ تعداد نقاط شهری خراسان شمالی که در آنها نماز جمعه برگزار می شود؛ به پانزده شهر رسید.

مسئول دفتر شوراي سياست گذاري ائمه جمعه خراسان شمالي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به انتصاب سه امام جمعه جديد در شهرهاي اين استان، مي گويد: تا پیش از این نماز باصلابت جمعه در خراسان شمالی، در چهارده نقطه شهری برگزار می شد اما با معرفی نخستین امام جمعه شهر تیتکانلو تعداد نقاط شهری استان که در آنها نماز جمعه برگزار می شود؛ به پانزده شهر رسید.

حجت الاسلام حسين عابديني با بیان اینکه علاوه بر این، دو شهر دیگر نیز در استان متقاضی برپایی نماز جمعه هستند، اظهار مي كند: در صورتی که زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری نماز جمعه در این شهرها تأمین شود، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی نسبت به معرفی امام جمعه و انتصاب از جانب رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور برای این شهرها اقدام خواهد کرد.

به گفته حجت الاسلام عابدینی هم اکنون شهرهای حصارگرمخان در شهرستان بجنورد و غلامان در شهرستان جدید التأسیس راز و جرگلان متقاضی برگزاری نماز جمعه هستند.

وي مي افزايد: در حال حاضر براي اين دو شهر امام جمعه در نظر گرفته شده و اين دو امام جمعه آزمون هاي لازم براي تصدي اين سمت را نيز طي كرده اند.

اين مسئول تصريح مي كند: اگر مسئولين دو شهر حصارگرمخان و غلامان هر چه سريع تر نسبت به فراهم كردن مقدمات حضور امام جمعه و برگزاري نماز جمعه در شهر خود را اقدام نكنند، اين امامان جمعه به ديگر شهرهاي كشور مهاجرت خواهند كرد.

وی با بیان اینکه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی از سه سال پیش از خراسان بزرگ منفک شده است، اظهار مي دارد: این شورا در طول این مدت برای شهرهای فاروج، قاضی، راز، بجنورد، پیش قلعه، آشخانه، درق و تیتکانلو امام جمعه جدید معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی دارای هشت شهرستان، 19 بخش و 20 شهر با جمعیت بالغ بر 867 هزار نفر است كه 52 درصد جمعیت آن در مناطق شهری و 48 درصد نيز در مناطق روستایی و عشایری ساكن هستند.