گرگان - خبرگزاری مهر: 54 سال از تاسیس رادیو در گرگان می گذرد که اکنون در دل بسیاری از گلستانیها جای گرفته و خاطرات شیرینی را برای مردم استان رقم زده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه دوشنبه شورای شهر گرگان محل حضور موی سپیدان رادیو بود که سهمی پررنگ در آغاز به کار رادیو در منطقه داشته اند. 

منوچهر قاضی، پسشکسوت رادیو و یکی از اولین های رادیو گرگان از آغاز بکار رادیو در منطقه می گوید و از فروردین 1338 و ادامه داد: در فروردین سال 1338 رادیو گرگان شروع به انتخاب نیرو کرد، آن زمان به دلیل نبود ارتباطات شناخت زیادی از نیروهای حاضر در منطقه نداشتند، به همین عموی بنده، نعمت قاضی، که در تهران بود از من خواست تا برای تاسیس رادیو همکاری کنم.

وی ادامه داد: رادیو در گرگان تاسیس شد و دلیل آن هم شرایط حساس آن زمان منطقه بود. دفتر اولیه ما در خیابان ولیعصر کنونی و ساختمان دانشگاه میرداماد بود. آن زمان چند اتاق بیشتر نبود و پشت ما هم اداره امنیت بود تا نظارت کامل داشته باشند.
 
قاضی ادامه داد: به دلیل تازه تاسیس بودن امکانات چندانی نداشتیم، حتی برای کار، استودیو هم نداشتیم و بعد از دو سال یک اتاقک 1.5 در سه متر در اداره املاک که الان ساختمان وارکانا در آن ساخته شده به ما دادند و ما هم نصف آن را اتاق فرمان و نصف دیگر را استودیو کردیم.
 
سپس عضو دیگر شورای شهر نیز با بیان این که سال ها در رادیو گرگان حضور داشته به بیان خاطرات خود از این دوران پرداخت. حبیب الله قلیش لی ضمن انتقاد از عدم حضور بعضی پیشکسوتان در صحن شورای شهر گفت: من 65 سال با فعالان این رادیو دوست و همکار هستم و با بسیاری از آنها خاطره دارم. دوست داشتم همه در این مراسم حضور داشتند تا خاطرات دوران جوانی بیشتر زنده شود.
 
وی درباره حضور خود در این رادیو تصریح کرد: زمانی که دبیرستان بودم از تاسیس رادیو گرگان 2 یا 3 سال گذشته بود. آن زمان رادیو کارمند زیادی نداشت و اکثر افراد به صورت افتخاری همکاری می کردند. من هم برای شعر خوانی و خاطره گویی به رادیو می رفتم. آن زمان گرگان از نظر موقعیت جغرافیای برای کشور بسیار حساس بود و نقش رادیو برای آن بسیار حساس بود.
 
قلیش لی افزود: شوروری سابق بر ترکمنستان نظارت داشت و از طریق آن مرزهای ایران را تحت تاثیر خودش قرار می داد. به همین دلیل تاسیس رادیو در شهر گرگان بسیاری ضروری بود.
 
در ادامه نیز محمد صفائی پیشکسوت رادیو و بازنشته فرهنگی به بیان خاطرات خود پرداخت و  گفت: آن زمان در گنبد معلم بودم. بعد از انقلاب نیز فدائیان خلق در شرق استان کنونی بخصوص گنبد قاعله به پا کردند و درآنجا جنگ و خون ریزی به پا کردند.
 
وی افزود: شوروی سعی داشت با پخش موسیقی از طریق رادیو مخاطبان خود را جذب کند و سپس بر روی آنها تاثیر بگذارد. برای این جنگ مستقیما از تهران به گرگان نیرو اعزام شد و بیش از 100 نفر کشته شدند. به همین دلیل احساس شد باید الفتی بین مردم ترکمن و غیر ترکمن ایجاد شود و یکی از دلیلی استقلال رادیو گرگان نیز همین هدف بود.
 
این صدای رادیو گرگان است
 
منوچهر حبیبی، پیشکسوت دیگر رادیو گرگان نیز تصریح کرد: اولین جمله ای که توسط مجری رادیو ما پخش شد این بود "این صدای رادیو گرگان است" که توسط مجری توانمند خانم طبری اجرا شد.
 
وی اظهار کرد: در ابتدای کار زیر نظر آقای صفایی کار می کردم. روزی فردی به دفتر من آمد و سعی کرد در باره مدیریت که آقای صفایی بود اطلاعات بگیرد. من هم گفتم که عذر مرا بپذیر زیرا این مسائل امنیتی است و نمی توانم آنها را بازگو کنم.
 
حبیبی ادامه داد: فرد نامه ای از تهران آورد که مدیریت به وی سپرده شده بود و من هم مجبور شدم به سوالاتش جواب دهم. وقتی از مدیر پرسید گفتم آقای صفایی است و تمام تلاش وی، رونق و بهتر شده رادیو است. آن مرد نیز همانجا نامه را پاره کرد و گفت من برای مدیریت به گرگان نیامده ام برای قلم زدن آمده ام.
 
وی ادامه داد: آقای صفایی خدمات زیادی به شهر گرگان ارائه کرده اند. آن زمان همیشه چراغ اتاق ایشان روشن بود. چندین بار سعی کردم قبل از ایشان و صبح زود وارد رادیو شوم ولی موفق نشدم. آقای صفایی بدون دریافت کمترین مبلغی خالصانه به رادیو خدمت کردند.
 
وی اظهار کرد: محمدرضا لطفی هم در رادیو زحمت زیادی کشید. برنامه ای مشترک با محمدرضا داشتم که او ساز می زد و من هم داستان لیلی و مجنون را باز گو می کردم. در حال حاضر به دلیل برخی نا مهربانی ها وی از گرگان دور مانده ولی همچنان برای فرهنگ و هنر آن تلاش می کند.
 
حبیبی با تشکر از اقدام شورای شهر برای برگزاری این مراسم افزود: شهرداری و شورای شهر اقدامات ریز و درشت خوبی را در جهت حفظ فرهنگ ما انجام داده اند که شاید خیلی از آنها به چشم نیاید ولی بنده از اقدام سازمان فرهنگی برای نصب تابلوهایی در شهر با نوشته هایی از آیات قرآن کریم تشکر می کنم.
 
منوچهر حبیبی به درخواست نایب رئیس شورای شهر یکی از اجراهای قدیمی خود را بازخوانی کرد که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.
 
سپس حاجی قاسمی، از دیگر پیشکسوتان رادیو درباره خاطرات خود گفت و اذعان کرد: برنامه اصلی رادیو گرگان ترکمنی بود، از پنج ساعت برنامه سه ساعت ترکمنی و دو ساعت هم فارسی بود که البته دلیل آن هم به هدف از تاسیس رادیو مربوط می شد. اولین رئیس آن اقای کریمیان بود. در ادامه نیز آقای زعفرانی مسئولیت گرفتند و در زمان ایشان رادیو پیشرفت های خوبی داشت.
 
حاجی قاسمی بیان کرد: بسیاری از بزرگان رادیو کشور مانند سرور پاک نشان، کار خود را از گرگان شروع کردند و سپس به تهران رفتند.
 
در پایان نیز شهردار گرگان از خاطرات حضور خود در رادیو گرگان گفت. ابراهیم کریمی در باره حضور 3 ماهه خود در این رادیو بیان کرد: آن زمان مدیر یکی از بخش ها بودم. یکی از شب های ماه رمضان بعد از اذان برای خوردن افطار به منزل برگشتم. همیشه مجبور بودیم برای نظارت کامل بر تولیدات رادیو به آن گوش دهیم.
 
کریمی ادامه داد: هنگام افطار به رادیو گوش میدادم که متوجه شدم قاری قرآن رادیو آیات را اشتباه می خواند. بدون معطلی به رادیو برگشتم و با این که صدای خوبی نداشتم مجبور شدم قسمت های عربی قرائت قرآن را خودم اجرا کنم.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گرگان در این نشست ضمن تقدیر از حضور بزرگان رادیو و تلویزیون در صحن شورای شهر گفت: اگرچه سالها از آغاز به کار رادیو گرگان گذشته و افراد فراوانی در این عرصه تلاش کرده اند، ولی همچنان تلاش های این عزیزان قابل لمس است و اعضای شورا بعنوان نماینده مردم از فعالان این عرصه تشکر می کنند.
 
عبدالرضا چراغعلی با اشاره به سالهای آغازین این رادیو افزود: رادیو گرگان در شرایطی شروع به کار کرد که منطقه گرگان به شدت نیاز به توسعه داشت و به جرات می توان آغاز این رادیو را آغاز تلاش برای پیشرفت گرگان دانست.
 
وی با تاکید بر مشکلات فرهنگی موجود در جامعه، کاهش فاصل بین دو نسل فرهیخته و فرهنگی قدیم با نسل بدون الگوی امروز را راهکاری برای کاهش مشکلات جامعه دانست و تصریح کرد: با توجه به تجربیات فراوان پیشکسوتان بخصوص فعالان عرصه فرهنگ و هنر از روابط عمومی شهرداری و همچنین سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان تقاضا دارم با خاطرات و تجربیات بانیان رادیو و پیشکسوتان رادیو گرگان که همگی جزو فرهنگیان فعال این شهر نیز هستند را جمع آوری کند و به صورت کتابچه ای در اختیار نسل جوان قرار دهد.
 
چراغعلی اظهار کرد: در این مسیر از فعالان فرهنگی بخصوص جوانان فعال در این زمینه تقاضا می کنم شهرداری و شورای شهر را همراهی کنند تا بتوان علاوه بر برداشتن گامی موثر برای اصلاح فرهنگ جامعه ، زمینه برنامه ریزی و برگزاری مراسمی در خور رادیو گرگان را در سال اینده ایجاد کنیم.
 
وی ضمن انتقاد از حساسیت های موجود درباره نام رادیو گرگان بیان کرد: بسیاری می گویند چرا نام رادیو گرگان را استفاده می کنید و نمی گویی رادیو گلستان. باید تاکید کرد نام این رادیو از ابتدا همین بوده و دلیل ماندگاری آن هم تاثیر گذاری آن بوده است.
 
در پایان نیز با اهدا هدایا و لوح تقدیر از پیشکسوتان تقدیر شد.

 

برچسب‌ها