خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: مهمترین تورنمنت باشگاهی بسکتبال آسیا از روز جمعه در حالی آغاز می‎شود که مانند دیگر سال‌ها قرار نیست تیمی از این پیکارها جهانی شود اما قهرمانی نماینده ایران می‌تواند بسکتبال ایران را پس از دو سال به دوران اوج و قهرمانی‌های متوالی در این رقابت‌ها بازگرداند.

به گزارش خبرنگار مهر، الهلا بحرین، الجیش سوریه، الریان قطر، دهوک عراق، کاپ چاکای قزاقستان، ASU اردن، ONGC هند و خاص برانکاس مغولستان تیم‌هایی هستند که در کنار ماهان ایران برگزار کننده بیست و چهارمین دوره پیکارهای بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا خواهند بود. البته فیلیپین به عنوان تنها نماینده جنوب شرق آسیا قرار بود از شرکت کنندگان در این مسابقات باشد اما نماینده این کشور در فاصله چهار روز مانده به آغاز مسابقات، انصراف خود را اعلام کرد.

در هر صورت شهر امان در اردن از روز جمعه شاهد برگزاری رقابت میان این 9 تیم شرکت کننده در جام بیست و چهارم خواهد بود تا مشخص شود پس از کش و قوس 9 روزه صاحب جام 2011 چه تیمی است و از چه کشوری؟

این جام طی چهار دوره به صورت متوالی (2007 تا 2010) توسط بازیکنان صباباتری (صبامهر) و مهرام فتح شد اما دیگر صاحبان جام قهرمانی بسکتبال باشگاه‌های آسیا از چه کشورهایی بودند؟

23 جام در 31 سال
آغاز مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا مربوط به سال 1981 است که در هنگ‌کنگ اتفاق افتاد. اما سه سال طول کشید تا دومین دوره این رقابت‌ها در مالزی برگزار شود. بعد از اینکه اندونزیایی‌ها سومین دوره مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا را با چهار سال فاصله برگزار کردند، هر یک از جام‌های چهارم و پنجم هم با فاصله زمانی دو سال برگزار شد اما پس از آن و از سال 1995 این رقابت‌ها به صورت منظم و متوالی هر ساله پیگیری شد. بر این اساس طی 31 سال گذشته 23 دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا برگزار شده و امسال نیز بیست و چهارمین دوره این رقابت‌ها به میزبانی اردن برگزار می‌شود.

چینی‌ها اولین بودند، ایرانی‌ها رکورددار!
چینی‌ها اولین کسانی بودند که جام قهرمانی مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا را از آن خود کردند. بعد از آنها فیلیپینی‌ها طی دو دوره صاحب این جام شدند. جام قهرمانی بسکتبال باشگاه‌های آسیا تا سال 1998 از آن تیم‌هایی از شرق آسیا و از کشورهای چین، فیلیپین، کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ شد تا اینکه سال 1999 رکورد شرقی‌ها در تصاحب این جام شکسته شد.

ساجس لبنان اولین تیمی بود که جام قهرمانی بسکتبال باشگاه‌های آسیا از شرق به غرب کشاند و در یک دور متوالی دیگر هم آن را از خود کرد. اینگونه با گردش این جام در میان کشورهایی چون سوریه، عربستان، قطر و اردن رقابت برای جام قهرمانی در شرق قاره باقی ماند تا اینکه به دست ایران و نمایندگان کشورمان رسید. نمایندگان ایران طی چهار دوره متوالی صاحب جام قهرمانی مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا شدند.

تیم صبامهر(صباباتری) در رقابت‎های سال 2007 با شکست نماینده‎ای از سوریه برای اولین‎بار بسکتبال ایران را فاتح مسابقات قهرمانی باشگاه‎های آسیا کرد. فتح این جام در مسابقات 2008 کویت نیز توسط همین تیم صبامهر انجام شد. بعد از آن مهرام در جاکارتا و در بیستمین دوره این مسابقات با غلبه بر حریفی از اردن برای سومین دوره متوالی جام قهرمانی را در نزد ایرانی‎ها نگاه داشت.

تا پیش از مسابقات سال 2010 نمایندگان فیلیپین 4 بار و بیشتر از دیگر آسیایی‎ها جام قهرمانی باشگاه‎های آسیا را بالای سر برده‎ بودند اما قهرمانی مهرام در رقابت‌ها‎ی 2010 قطر باعث برابر شدن شرایط قهرمانی‎های ایران با این کشور شرق آسیایی شد. این نماینده کشورمان در بیست و یکمین دوره این رقابت‌ها با پیروزی برابر الریان قطر برای چهارمین سال متوالی ایران را قهرمان جام باشگاه‌های آسیا کرد تا بسکتبال کشورمان از این حیث رکورددار باشد، چون نمایندگان هیچ کشوری در بیش از دو دوره متوالی موفق به قهرمانی نشده‌اند.

سهم بیشتر ایران و دو کشور دیگر در قهرمانی
طی بیست و سه دوره گذشته مسابقات بسکتبال
باشگاه‌های آسیا تیم‌های زیادی خود و کشورشان را صاحب جام قهرمانی کردند که البته در این بین سهم ایران، لبنان و فیلیپین با چهار قهرمانی بیشتر از دیگر کشورها بود. فیلیپین اولین کشوری بود که به این رکورد رسید. نمایندگان این کشور طی هفت دوره ابتدایی مسابقات چهار بار قهرمان شدند اما بعد از آن هرگز به این جام نرسیدند.

بعد از فیلیپین این بسکتبال ایران بود که چهار بار آنهم به صورت متوالی به عنوان قهرمانی دست یافت. البته بسکتبال باشگاهی کشورمان در صورت کسب پنجمین قهرمانی متوالی در مسابقات 2011 می‌توانست به تنهایی در صدر بهترین‌های این رقابت‎ها قرار بگیرد اما در آن رقابت‌ها نماینده اعزامی ایران (مهرام) که دو سال متوالی قهرمان شده بود به نایب قهرمانی بسنده کرد و از ثبت رکوردی ماندگار برای خود و بسکتبال ایران بازماند. در مسابقات آن سال الریاضی برنده دیدار فینال شد و  لبنان را بعد از 6 سال قهرمان مسابقات بسکتبال باشگاه‎های آسیا کرد. اینگونه این لبنانی‌ها هم  به رکورد مشترک ایران و فیلیپین در چهار قهرمانی دست یافتند.

چین و قطر هم کشورهایی هستند به ترتیب 3 و 2 بار به قهرمانی در مسابقات باشگاه‌های آسیا رسیده‌اند. سوریه، کره‎جنوبی، اردن، عربستان و هنگ‌کنگ هم کشورهایی هستند یک بار تا کنون موفق به تصاحب این جام شده‌اند. در مجموع طی بیست و سه دوره گذشته مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا نمایندگان 13 کشور موفق به قهرمانی شده‌اند.

غیبت فینالیست‌ها
در هر صورت بیست و چهارمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا از روز جمعه به میزبانی امان اردن آغاز می‌شود. این رقابت‎ها در حالی برگزار می‌شود که هیچ یک از فینالیست‌های دوره پیش حضور ندارند. مهرماه سال گذشته فینال بیست و سومین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا میان دو تیم مهرام و الریاضی که در لبنان در جریان بود به دلیل بمب گذاری نیمه تمام ماند. البته قرار شد بازی 24 ساعت و سپس 48 ساعت بعد برگزار شود اما در نهایت و با وجود تغییر هتل محل استقرار بازیکنان و مربیان مهرام، این اتفاق نیفتاد و طی ماه‌های بعد از آن هم با وجود صحبت‎های زیاد و حتی تاریخ‌هایی که تعیین شد، هرگز انجام شد.

در هر حال مهرام می‎توانست امسال هم نماینده ایران در مسابقات باشگاه‌های آسیا باشد، البته به شرط آنکه سهمیه این رقابت‌ها از پیکارهای غرب آسیا دریافت می‌کرد اما انصراف از این مسابقات، آسیایی شدن این تیم را منتفی کرد. چندی پیش هم فیبا که لبنانی‎ها را بی‌توجه به هشدارهای خود برای پایان دادن به مشکلات‌شان می‌دید، اقدام به تعلیق بسکتبال این کشور کرد.

این اتفاق در جریان مسابقات ویلیام جونز افتاد و منجر به محرومیت تیم ملی، تیم‌های باشگاهی و داوران لبنان از هرگونه فعالیت شد که همچنان هم ادامه دارد. اینگونه شد که این دوره از مسابقات باشگاه‌های آسیا در غیاب هر دو فینالیست دوره پیش برگزار می‌شود. اتفاقی که در مسابقات امسال غرب آسیا نیز افتاد.

فرصتی برای بسکتبال ایران
لبنان به خاطر تعلیق از سوی فیبا هیچ نماینده‎ای در رقابت‌های امسال باشگاه‌های آسیا ندارد، در حالیکه ایران قرار است با ماهان در این دوره از مسابقات شرکت کند. از طرفی فیلیپین هم که یکی از شرکت کنندگان در این رقابت‌ها بود که دو روز پیش انصراف خود را اعلام کرد. بنابر این غیبت نمایندگان لبنان و فیلیپین که از حیث تعداد قهرمانی در موقعیتی مشابه ایران قرار دارند، این فرصت را در اختیار نماینده ایران قرار می‎دهد که بتواند از این دو کشور پیشی بگیرد؛ البته در صورتیکه بتواند بعد از دو سال بسکتبال ایران را دوباره صاحب جام قهرمانی کند.

ماهان که با نایب قهرمانی در غرب آسیا، سهمیه شرکت در مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا را به دست آورد، باید دید آیا می‌تواند ایران را به پنجمین قهرمانی در این رقابت‌ها برساند؟ محسن صادق‌زاده، سرمربی این تیم در پاسخ به این پرسش مهر گفت: هدف ما برای بسکتبال ایران قهرمانی در این مسابقات است و تمام تلاش خود را هم برای رسیدن به آن خواهیم داشت اما باید در جریان مسابقات قرار بگیریم تا مشخص شود به طور قطع چه نتیجه‌ای خواهیم گرفت.

خبری از بلیت جهانی نیست
در هر صورت مسابقات بسکتبال باشگاه‎های آسیا فقط از نظر قهرمانی در قاره حائز اهمیت است وگرنه قرار نیست تیمی از این رقابت‎ها راهی پیکارهای جهانی شود. طی سال های 2009 و 2010 مسابقات باشگاه‎های آسیا به عنوان انتخابی جهان برگزار شد که هر دو دوره رقابت‌ها هم با قهرمانی نماینده ایران (مهرام) به پایان رسید اما فیبا به طور رسمی اعلام کرد که نخستین دوره مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا سال 2012 برگزار می‌شود. این اتفاق سال گذشته نیفتاد و امسال هم هیچ خبری مبنی بر انتخابی بودن مسابقات آسیایی برای پیکارهای جهانی اعلام نشد.

با همه اینها قهرمانی در مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا اهمیت خود را دارد به خصوص برای بسکتبال ایران که دو سال از آن دور بوده و می‌تواند با دستیابی به آن رکوردار بیشترین قهرمانی در آسیا شود.

گروه بندی تیم‌های شرکت کننده در مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا به این شرح است:
گروه B: الریان قطر، دهوک عراق، ONGC هند و کاپچاکای قزاقستان
گروه A: ماهان ایران، ASU اردن، الجیش سوریه، الهلا بحرین و خاص برانکاس مغولستان

بیست و چهارمین دوره مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا طی روزهای 22 تا 30 شهریورماه برگزار می‌شود. هنوز برنامه دیدارهای مرحله مقدماتی این رقابت‌ها اعلام نشده است.