خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: روزنامه های پاکستانی با پرداختن به نکات مهم سفر کرزای به این کشور به استراتژی کرزای در مذاکره با طالبان که همان آزادی معاون سابق ملا محمد عمر است، اشاره کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه نیشن در گزارشی نوشت: حامد کرزای رئیس جمههوری افغانستان که برای اولین بار پس از تصدی پست نخست وزیری نواز شریف به پاکستان سفر کرده است، تصمیم به تمدید سفر خود به مدت یک روز دیگر گرفت که این نشان دهنده پیشرفت در جریان آخرین دور مذاکرات است.

رهبران افغانستان و پاکستان در این دیدار از تمایل خود برای مذاکره با طالبان تمایل خبر دادند که این نشان می دهد کرزای و شریف در پی عادی سازی روابط در پی یک دوره تنش در روابط دو کشور هستند.

نخست وزیر پاکستان در این دیدار ضمن اعلام حمایت خود از پروسه صلح اعلام کرد که مذاکره با طالبان باید هرچه سریعتر آغاز شود و این رویکرد همکاری میان دو کشور برای مقابله با بحران امنیتی تا حد زیادی باعث می شود تا از سیاست های گذشته فاصله گرفت.

همچنین موضوع مهم دیگر که در دیدار کرزای و شریف مطرح شد، آزادی "ملا عبدالغنی برادر" معاون رهبر طالبان بود که هم اکنون در مکانی نامشخص در پاکستان به سر می برد.

کرزای بر این باور است که آزادی معاون سابق ملا محمد عمر ابزاری برای موفقیت در مذاکره با طالبان است و این موضوع نشان می دهد دولت فدرال تمایل به ازسرگیری مذاکرات در سریعترین زمان ممکن دارد.

همچنین این مذاکرات درست در زمانی آغاز می شود که نواز شریف در تلاش برای مذاکره با گروه تحریک طالبان پاکستان بوده، اما پیش شریط این مذاکرات را خلع سلاح گروههای افراطی عنوان کرده است.

تلاشهای دولت نواز شریف برای صلح با طالبان درحالیست که رسانه های پاکستانی از عدم تمایل طالبان برای مذاکره با دولت کرزای و صلح در این کشور دستکم در زمان کنونی خبر داده اند.

دولت افغانستان بر این باور است که سرکردگان طالبان در پاکستان زندگی می کنند و اسلام آباد باید از نفوذ خود استفاده کرده و باعث تسهیل روند مذاکرات مستقیم میان طالبان و شورای عالی صلح افغانستان شود و کرزای نیز بدین منظور به پاکستان سفر کرده است.

مشاور نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی و مسائل خارجی اعلام کرد: پاکستان تمام تلاش خود را برای آغاز گفتگوها با هدف جلوگیری از شعله ور شدن آتش جنگ داخلی پس از جنگ افغانستان می کند.

روزنامه نیوز در گزارشی تحت عنوان "افغانستان و پاکستان باید به خاطر صلح با یکدیگر همکاری کنند" به اظهارات شریف در این باره پرداخت و نوشت: افغانستان دوست پاکستان بوده و دو کشور با چالش های مشترک دست و پنجه می کنند و امنیت و کامیابی در گروی همکاری افغانستان است.

نواز شریف با اشاره به خشونت، درگیری و بی ثباتی در منطقه برای سالهای متوالی گفت: هم اکنون زمان آن فرا رسیده تا برای تحقق بخشیدن به پروسه صلح مشترک تلاش کرد.

رسانه های پاکستانی همچنین در گزارشهای خود به توافقنامه همکاری اقتصادی و تجاری میان افغانستان و پاکستان در پی سفر کرزای به این کشور اشاره کردند.

روزنامه پاکستان تریبون نیز در گزارشی به نقل از یک مقام آگاه در مذاکرات کرزای و شریف نوشت: پاکستان، طالبان افغانستان را متقاعد می کند تا دفتر سیاسی خود را از قطر به عربستان سعودی یا ترکیه منتقل کرده و وارد مذاکرات مستقیم با کابل شود.

وی افزود: در این دیدار درباره منافع مشترک دو کشور بحث و گفتگو و در بیشتر موارد به چگونگی آغاز مذاکرات با طالبان و برقراری ثبات و امنیت در منطقه پرداخته شد.