سومین نشست دینی مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اندیشمندان کره جنوبی (بودایی و مسیحی) با عنوان "نقش دین در ارتقای ارزش های اخلاقی و انسانی" چهارشنبه ششم شهریور ماه در این سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدباقر خرمشاد طی سخنانی در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران سالهاست که پرچمدار ترویج و اشاعه گفتگوی ادیان، تمدن ها و فرهنگهاست. ما گفتگو را راهی شایسته و بایسته می دانیم به ویژه گفتگوی دینی و فرهنگی را راهی موثر برای رسیدن به اهداف و ارزش های بشری از جمله صلح و عدالت می دانیم.

وی با اظهار امیدواری از نتایج مثبت این گونه نشست های بین دینی تصریح کرد: امروز در مرکز گفتگوی ادیان و تمدن ها و کنفرانس ادیان برای صلح در شرایطی جمع شدیم که متاسفانه جهان به ویژه خاورمیانه در آستانه جنگ خانمانسوز دیگری قرار گرفته است. بعد از افغانستان، عراق و لیبی و کشورهایی همچون مصر و یمن اکنون سوریه در معرض تهاجم نظامی غرب قرار گرفته است. جنگجویانی که به آنها می توانیم جنگجویان مزدور بگوییم از بیش از 80 کشور جهان به کشور سوریه وارد شده و به نام دین دست به کشتار می زنند و خود را نه دیندار و نه حتی مسلمان می دانند و البته جای تاسف دارد که کشورهای متمدن به جای ایستادن در مقابل افراط گرایان که صلح را به خطر انداخته اند در کنار آنها قرار گرفته اند تا در جنگ دیگری صدها کشتار در منطقه به جای بگذارند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اظهار تاسف گفت: در دنیای امروز اضلاع زر و زور و تزویر پشت استکبار به هم رسیده اند و در این میانه استخوان های بشریت در حال خرد شدن است. ایران از گذشته های بسیار دور محل ادیان و مذاهبی بود که پیروان آنها همواره دارای حیات و نشاط دینی بوده اند و ایران از گذشته های دور ارزش های والای خود را از دین گرفته است و دین در همه ابعاد به ویژه سیاست تاثیر عمیقی داشته است.

وی در پایان طرح سئوالاتی در مورد چگونگی دستیابی به نقش دین در کسب ارزش های اخلاقی و انسانی اظهار امیدواری کرد که این نشست بتواند دستاوردهای مثبتی برای برون رفت انسان معاصر از مشکلات داشته باشد.

صلح پایدار مبتنی بر عدالت است

در ادامه این نشست "هیوندا پارک" سردبیر نشریه کنفرانس ادیان برای صلح نیز طی سخنانی تصریح کرد: دنیای امروز با چالش های چند بعدی روبروست و با یک تنفر ریشه داری روبرو هستیم، لذا ساده انگاری است که بپنداریم با درگیری مذهبی می توانیم این چالش ها را رفع کنیم. گفتگوی بین ادیان و همچنین نقش دین می تواند در این زمینه موثر باشد و صلح در میان ادیان بدون گفتگو بین ادیان ممکن نخواهد بود و در این میان کره جنوبی به صورت فعال در سطح ملی و جهانی در گفتگوی ادیان نقش آفرین است تا پیروان ادیان مختلف همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.

وی تاکید کرد: یکی از دلایلی که کره جنوبی هیچ مشکلی در میان ادیان ندارد مربوط به تجربه تلخ تاریخی خود در دوره استعمار ژاپن است ما حدود 11 میلیون بودایی داریم که 22 درصد جمعیت ما را تشکیل می دهد و 14 میلیون مسیحی داریم که 29 درصد جمعیت کره را شامل می شود و ادیان دیگر نیز در این کشور حضور دارند. بودیسم و مسیحیت دو دین عمده در کره جنوبی هستند گرچه کره یک جامعه دینی است اما بسیاری مسیحیت بنیادگرا هم داریم که نسبت به غیر مسیحیت خصومت دارند البته بسیاری از مسیحیان رفتارهای این گروه را تایید نمی کنند .

این فعال گفتگوی بین ادیان تصریح کرد: ما در کشور کره نسبت به دین نگران نیستیم، اما این مسئله منجر به بی ثباتی در شرق آسیا می شود. کره ای ها و چینی ها منتظرند ژاپنی ها نسبت به رفتار گذشته خود اظهار تاسف کنند اما این کشور تاکنون هیچ اظهار پشیمانی نکرده است. کره شمالی مشکل دیگر ماست چرا که این کشور حتی تهدید به جنگ هسته ای کرده است، وضعیت سیاسی بر گفتگوی بین ادیان در کشورهای شرق آسیا تاثیر گذار است. در تنش سیاسی در شرق آسیا مومنان نمی توانند کاری کنند چرا که صحبت از صلح بی اهمیت است. در واقع صلح بدون عدالت امکان ندارد و عدالت زمانی محقق می شود که از افرادی که از لحاظ دینی، اجتماعی، فرهنگی و ... ضعیف تر هستند حمایت صورت گیرد.

هیوندا پارک افزود: برای ایجاد صلح باید نگاه جدی به خود داشته باشیم. مومنان نباید برای افراد غیر دینی منشا دغدغه باشند. در کره متاسفانه رهبران دینی خیلی ثروتمند هستند و آنها توجهی به قشرهای ضعیف نمی کنند و ما امیدواریم که این مسئله در کره مورد توجه قرار گیرد چرا که هیچ صلحی بدون عدالت ممکن نیست و ما دنبال رویای جهانی هستیم که پر از صلح باشد و ما نسبت به نقش کره جنوبی بر ایران در این زمینه امیدواریم.