کلید خوردن طرح آمازون ملی، معرفی داوران سیزدهمین دوره جشنواره شهید غنی‌پور و معرفی سه نفر برای روابط عمومی هر وزارتخانه از اخبار مهم حوزه فرهنگ و ادب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: مرور اخبار فرهنگ و ادب این هفته را با خبر کلید خوردن طرح ایجاد آمازون ملی در ایران آغاز می‌کنیم. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی کتابخانه ملی دیجیتال با استانداردهای بالا که وی آن را «آمازون ملی» می‌نامد، خبر داد.

اسحاق صلاحی رئیس اسناد و کتابخانه ملی ایران روز دوشنبه 4 شهریور در نشست خبری خود، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، از فراهم شدن مقدمات راه اندازی کتابخانه ملی دیجیتال خبر داد و گفت: ما درصدد راه‌اندازی کتابخانه ملی دیجیتال هستیم و همه مقدمات آن را هم فراهم کرده‌ایم و اگر این کار با همکاری شورای عالی فضای مجازی کشور به پایان برسد، ان‌شاءالله قولی را که برای ایجاد یک آمازون ملی داده بودیم، محقق خواهد شد.

داوران سیزدهمین دوره جشنواره غنی‌پور معرفی شدند/ جای خالی فردی در جشنواره

دبیر سیزدهمین جشنواره ادبی شهید غنی‌پور داوران این جشنواره را در چهار بخش معرفی کرد. محمد ناصری با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره این جایزه گفت: طبق روند 12 دوره پیشین، داوران سیزدهمین دوره نیز از شورای مسجد جوادالائمه تعیین شده‌اند؛ با این تفاوت كه در دوره‌های گذشته عده‌ای از برگزیدگان نیز جز داوران این مراسم بودند. اما در این دوره طی جلسه‌ای تصمیم گرفته شد كه داوران تنها از نویسندگان شورای مسجد جوادالائمه باشند.

ناصری افزود: براساس نتیجه‌گیری شورای مسجد جوا‌د‌الائمه (ع)، در دوره سیزدهم تصمیم گرفته شد داوران، آثار چهار گروه از شركت‌كنندگان را داوری كنند. بر این اساس در گروه داستان كودك، محمدحسن حسینی، ناصر نادری، شهرام شفیعی و در گروه داستان نوجوان، حبیب یوسف‌زاده، علی‌اصغر جعفریان، بیژن قفقازی‌زاده. در گروه رمان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی؛ خسرو باباخانی، محمدعلی قربانی، نبی‌الله بابایی. در گروه رمان با موضوع آزاد نیز ابراهیم زاهدی مطلق، علیرضا متولی و محمد شجاعی، سیزدهمین جشن جایزه شهید غنی پور را داوری خواهند كرد.

داستانی از ایران برگزیده یونسکو شد

خبر دیگر این‌که «آهنگ شهر» داستانی از برزو سریزدی، جایزه مطالعات بین‌المللی آموزش به کودکان یونسکو را در بخش آسیا و اقیانوسیه از آن خود کرد است.

سه کتاب برنده جایزه یونسکو شده‌اند. دو کتاب دیگر از مالزی و مالدیو هستند. یکی از شرایط یونسکو برای پذیرش اثر این است که کار چاپ نشده باشد. البته به گفته سریزدی، قرار بوده داستان را انتشارات شباویز منتشر کند و کار در مرحله تصویرگری بوده، اما مدیر این انتشارات پذیرفته کار نویسنده کار را تحویل بگیرد و برای یونسکو ارسال کند.

این نویسنده کودک و نوجوان از انتشار داستان «آهنگ شهر» از سوی یونسکو خبر داد و افزود: قرار است این کتاب به چند زبان ترجمه شود؛ چه زبان‌هایی نمی‌دانم! در هر حال من همه امتیازات را به یونسکو واگذار کرده‌ام و کار نشر و اشاعه با خود این سازمان فرهنگی است.

معرفی 3 نفر برای تصدی روابط عمومی هر وزارتخانه‌ به دولت روحانی

مدیر پایگاه کاوشگران روابط عمومی هم از ارائه فهرستی بر اساس نظر مشورتی فعالان روابط عمومی کشور به دولت خبر داد که در آن برای تصدی مدیریت روابط عمومی هریک از وزارتخانه‌های دولت روحانی حداقل 3 نفر معرفی شده‌اند.

محمد خجسته‌نیا با بیان این‌که این اقدام بدون نگاه فراجناحی و جهتگیری سیاسی انجام شده و فهرست مذکور تنها با مد نظر داشتن توانمندی، تخصص و تجربه افراد تهیه و برای هیئت دولت ارسال شده است، گفت: با توجه به شعارهای آقای روحانی مبنی بر حمایت از تشکل‌های غیردولتی به خصوص نهادهای علمی غیردولتی، انتظار انجمن‌های تخصصی حوزه روابط عمومی این است که دولت از نظرات اینگونه تشکل‌ها حمایت کند.

وی ادامه داد: این تنها یک لیست پیشنهادی است و دولتمردان و وزرا مختاراند که مدیر روابط عمومی خودشان را خودشان انتخاب کنند. به هر حال ما کارنامه این افراد را ضمیمه پیشنهادمان کرده‌ایم و همانطور که اعلام شد برای همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های عضو کابینه، افرادی را معرفی کرده‌ایم که آقایان وزرا می‌توانند بر اساس این کارنامه دست به انتخاب افراد مدنظر خود برای مدیریت روابط عمومی وزارتخانه متبوعشان بزنند.

مذاکره انجمن قلم با دولت جدید برای حمایت از آثار نوقلمان

راضیه تجار یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن قلم ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، از تمایل این انجمن برای ادامه انتشار آثار نویسندگان و شاعران نوقلم خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم برای این موضوع با وزارت ارشاد و نهادهای مشابه به رایزنی بپردازیم.

وی گفت:‌ انجمن قلم قرار بود 100 اثر از 100 نویسنده نوقلم را در قالب طرح انتشار آثار نوقلمان منتشر کند که این اتفاق با موفقیت انجام شد. البته تعداد کتاب‌های منتشر شده 100 اثر نشد. در واقع به دلیل بالا بودن حجم صفحات و شمارگان برخی کتاب‌ها، ما در نهایت با 83 عنوان کتاب که حجمی معادل یکصد اثر داشت این طرح را به اجرا رسانده و به پایان بردیم. در نظر داریم در دولت جدید با مذاکره‌ای که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی نهادهای دیگر صورت خواهیم داد، این طرح را دوباره برای معرفی آثار یکصد نویسنده و شاعر نوقلم راه‌اندازی کنیم.

عرضه 3 هزار عنوان کتاب انگلیسی در نمایشگاه کتاب‌های هنر

این هفته همچنین نمایشگاه کتاب‌های هنری شرکت ویژه نشر در فرهنگسرای نیاوران برپا شد. نمایشگاه کتاب‌های خارجی عرصه هنر، امسال نیز مانند سال‌های گذشته در فرهنگسرای نیاوران برپا شده است. تمام کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه به زبان انگلیسی و از ناشران معتبر جهان هستند که با تخفیف ویژه نمایشگاه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. کتاب‌ها، چاپ سال 2013 و پیش از آن هستند.

این نمایشگاه روز یکشنبه 3 شهریور افتتاح شد و مدت برپایی آن نیز یک هفته است.