یک کارشناس سازمان ملل متحد ضمن هشدار درباره پیامدهای هر گونه مداخله نظامی غرب در سوریه، تصریح کرد این مسئله که بازرسان سازمان ملل در سوریه سلاح شیمیایی بیابند یا نه، نقشی در تصمیم آمریکا ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "هاینر اشتایب"، از بازرسان سابق تسلیحات سازمان ملل متحد که به عنوان بازرس سلاحهای شیمیایی این سازمان، قبل از جنگ عراق به این کشور رفته بود و در حال حاضر هم برای این نهاد بین المللی کار می کند، در بخشی از گفتگو با روزنامه سوئیسی "تاگس انسایگر" ضمن هشدار درباره مداخله نظامی آمریکا در سوریه، خاطر نشان کرد: این مسئله که بازرسان سازمان ملل در سوریه سلاح شیمیایی بیابند یا نه نقشی در مداخله نظامی آمریکا در سوریه ندارد.

وی افزود: آمریکایی ها در هر صورت ادعا می کنند که یک حمله شیمیایی در سوریه صورت گرفته و این مسئله را که چه کسی مسئول آن است، هم تعیین کرده اند.

"اشتایب" در ادامه اظهار داشت که آمریکایی ها، چندین بار ادعا کرده اند که دقیقا می دانند چه اتفاقی در سوریه (در زمینه کاربرد تسلیحات شیمیایی) افتاده است. در سال 2003هم آنها چنین ادعایی درباره عراق کردند که در پایان حقیقت نداشت.

وی افزود: ادعاهای آمریکا مبنی بر کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه مبتنی بر داده های سازمان اطلاعات و امنیت این کشور است که همه مشکوک است. بر اساس تجربه من، کارشناسان آمریکایی در این زمینه کمتر قابل اعتماد هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما به کارشناسان آمریکایی کم و یا اصلا اعتماد ندارید گفت: هر دو. منظور من کارشناسان سازمان اطلاعات و امنیت آمریکاست.

این کارشناس سابق سازمان ملل، در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد: من یک دانشمند هستم و هنوز هیچ مدرکی دال بر کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه ندیده ام. گروهی از سوریها مرده اند، اما من نمی دانم چگونه؟ من امیدوارم که گزارش بازرسان سازمان ملل در این زمینه که واقعا چه اتفاقی افتاده است شفافیت ایجاد کند.