ملایر - خبرگزاری مهر: با توجه به اهمیت سبزیجات در سلامت جسمی و روحی افراد جامعه توصیه های بسیاری در زمینه مصرف سبزیجات از سوی کارشناسان مطرح می شود اما با این وجود شاهد آن هستیم که 26 درصد از اراضی که در ملایر به زیر کشت سبزی جات می روند ریشه در فاضلاب دارند که این مقوله خود تهدیدی بر سلامت افراد است.

به گزارش خبرنگار مهر، سلامت افراد جامعه و رعایت موازین بهداشتی به ویژه در میوه و سبزی از اهمیت خاصی برخوردار است که بهداشتی نبودن این اقلام سلامتی افراد را به خطر انداخته و سموم و میکروب های زیادی را وارد بدن افراد جامعه می کند.

لذا کارشناسان بهداشتی شستشوی دقیق میوه جات و سبزیها را پیوسته توصیه می کنند و در این راستا بر خرید میوه و سبزی تازه و بهداشتی تاکید دارند.

متاسفانه مشکلی که سالها در شهر ملایر وجود دارد آبیاری بسیاری از مزرارع حاشیه شهر که اغلب سبزیکاری های شهر ملایر نیز در این مکان است که  با آب فاضلاب آبیاری می شود.

آبیاری مزارع سبزیجات با آب فاضلاب که حاوی آلودگی های فراوان بوده برای سلامت افراد خطرناک است و در این راستا برای تولیدات بیشتر، کشاورزان و سبزیکاران این منطقه آبهای فاضلاب را روانه مزارع کرده و این سبزیها به بازار مصرف شهرستان نیز عرضه می کنند.

26 درصد از سبزیکاری های حاشیه شهر ملایر با آب فاضلاب آبیاری می شوند

سرپرست مرکز بهداشت و درمان شهرستان ملایر در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق آمار 26 درصد هکتار از سبزیکاری های حاشیه شهر ملایر با آب فاضلاب آبیاری می شوند.

عباس ساریخانی بیان کرد: مشکلاتی که وجود دارد آبیاری سبزیها با فاضلاب است که باعث بیمااری های انگلی و روده ای شده که ممکن است این انگلها در بدن تا مدتها خود را نشان ندهد و بعد با ایجاد مشکلات خطرناک سلامتی افراد را تهدید کند.

وی افزود: برخی انگل ها ممکن است تا پایان عمر نیز با افراد باقی بماند.

وی ابراز داشت: این سبزیجات میکروب هایی مانند انواع هپاتیت،  ویروس و آدنو ویروس، عوامل تکیاختهای مانند آمیب ژیاردیا و تخم انگلهای پریاختهای نظیر کرم شلاقی، آسکاریس و... را راهی بدن انسان میکند که متأسفانه در بسیاری موارد پختن سبزیجات هم باعث مرگ اینگونه میکروبها نمی شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر خوردن سبزیجات با طعم فاضلاب رنگی واقعی به خود گرفته و ممکن است که در منازل، فست فودها و دیگر رستورانها به خورد مردم داده شود.

ساریخانی گفت: پس باید از مصرف اینگونه سبزیها خودداری کرد تا از پروسه سخت، طولانی و گران بیماریها جلوگیری کرد.

وی گفت: با گسترش شهر نشینی مشکل شدیدتر شده چرا که مشکل در گذشته کمتر بود اما هر چه آپارتمان نسشنی بیشتر شده و ساختمانهای مسکونی بیشتری ساخته می شود فاضلاب بیشتری وارد  کانالهای آب شده و به سمت این مزارعه روانه می شود.

وجود کانال مشترک آب سالم با آب فاضلاب در ملایر از مشکلات این شهر است

سرپرست مرکز بهداشت و درمان شهرستان ملایر بیان کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد وجود کانال مشترک آب سالم با آب فاضلاب است که در این زمینه پیبشنهاد لوله گذاری برای جدا سازری آب شده است.

وی گفت: در 26 هکتاری که وجود دارد کانال آب فاضلاب با آب چاه مشترک بوده است.

ساریخانی ابراز کرد: این مشکل به خود سبزی کاران نیز بازمی گردد که برخی به خاطر صرفه اقتصادی سلامت مردم را در نظر نمی گیرند و به خاطر داشتن آب بیشتر این فاضلاب را روانه مزارع سبزی و صیفی جات می کنند.

وی با بیان اینکه در این راستا کمیته های مختلفی با حضور مسئولان شهرستان در این زمینه تشکیل شده است، گفت: تا کنون چندین بار نیز این مسئله در کارگروه سلامت و امنیت غذایی نیز مطرح شده است اما تا کنون نتایج قابل قبولی نداشته و مشکل همچنان پا برجاست.

وی افزود: از سوی مراکز بهداشت شهرستان دو پیشنهاد شده است که که یکی جداسازی کانال آب فاضلاب از آب چاه و دیگری نیز تغییر کاربری این زمین ها با همکاری شهرداری بوده است.

بسیاری از کشاورزان با تغییر کاربری زمین های سبزی کاری موافق نیستند

ساریخانی با اشاره به اینکه تغییر کاربری این زمین ها  به زمان نیاز داشته و بسیاری از سبزیکاران و کشاورزان با این مسئله کنار نمی آیند و حاضر به تغییر کاربری نیستند، گفت: باید بستری مناسب برای در آمدزایی این افراد فراهم شود تا بتوان با این مشکل کنار آمد.

وی افزود: مرکز بهداشت شهرستان ملایر نظارت هایی را در این راستا دارد اما فعلا تنها راه مقابله با میکروب ها شستشوی صحیح است.

وی با بیان اینکه بسیاری از انگل ها لابلای سبزیها می چسبند و با چند بار شستن با آب هم رفع نمی شوند گفت: بهترین راه از بین بردن انگل سبزی، شستشوی سبزی با چند قطره مایع ظرفشویی و یا محلولهای ویژه ای است که در داروخانه ها موجود است.

وی گفت: شستشوی سبزی طی دو بار و حداقل 10 تا 15 دقیقه در محلول و یا مایع ظرفشویی امری ضروری است.

سرپرست مرکز بهداشت و درمان شهرستان ملایر عنوان داشت: این محلول و یا مایع ظرفشویی باعث لیز شدن سطح سبزی و جدا شدن انگلها از لابلای سبزیها شده و بسیاری از خطرات و میکروبها را از بین می برد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اهار داشت: طبق آماری که از جهاد کشاورزی شهرستان داریم کل اراضی سبزیهای خورردن و خورشتی شهرستان ملایر 86 هکتار است.

 نبی الله احمدی بیان داشت: کشت سبزیهای ملایر از اردببهشت ماه شروع و معمولا تا اوایل مهر ماه ادامه دارد.

تولید سالانه یک هزار و 150 تن سبزی در ملایر

وی گفت: متوسط عملکرد در هر هکتار 13 تن است و جمع تولید سالانه این سبزیهای به یک هزار و 150 تن می رسد.

وی گفت: به غیر از انواع سبزیها سبزیجات دیگری مانند کاهو، گوجه فرنگی، لوبیا سبزو چغندر  نیز از نظر ما جزء سبزیجات و محصولات جالیزی محسوب شده که در این اراضی کشت می شود.

وی گفت: جهاد کشاورزی شهرستان نیز در سالهای گذشته تصمماتی را در راستای جدا کردن آب چاه از فاضلاب برای کشاورزان گرفت که در این زمینه لوله هایی را در اختیار کشاورزان قرار دهد اما تا کنون در این راستا نیز کمبود اعتبارات و عدم همکاری موثر بوده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملایر در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای مصارف کشاورزی باید آبهای چاه قنات و یا چشمه مورد استفاده قرار گیرد.

 رضا دانش پژوه ابراز داشت: نیاز است که در این راستا برای آبیاری اراضی، کشاورزان استانداردهای محیطی را رعایت کنند که در این راستا 52 پارامتر زیستی فیزیکی، شیمیایی و میکروبی لحاظ می شود.

وی گفت: متاسفانه در سطح شهرستان ملایر سبزی کاران سبزیکاری های موجود  بدون هیچ گونه نظارتی از فاضلابهای سطح شهر برای آبیاری مزارع استفاده می کنند.

وی بیان کرد: این موضوع بارها در دستور کار گارگروه سلامت شهرستان قرار گرفته اما تا کنون نتایج مثبت و تاثیر گزاری نداشته است.

لزوم جلوگیری از تداخل آب چاه با آب فاضلاب در ملایر

وی افزود: اداره محیط زیست شهرستان نیز در راستای بهداشتی کردم این مزارع و وضعیت موجد پیسشنهادات خود را ارائه داده که از جمله تغییر نوع کاشت، آموزش کشاورزان، جلوگیری از تداخل آب چاه با آب فاضلاب و هدایت فاضلاب به سمت تصفیه خانه شهر بوده است.

دانش پژوه افزود: اعضای کارگروه سلامت باید پیگیر این امر باشند و در راستای سلامت مردم ضرورت دارد این مشکل ریشه ای بررسی شود.

 مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری ملایر نیز  با اشاره به اینکه شبکه گذاری فاضلاب شهر ملایر از سال 84 آغاز شده است گفت: در حال حاضر 85 کیلومتر معادل 20 درصد از شهر ملایر از شبکه فاضلاب شهری برخوردار است.

علی احسان میری بیان داشت: کل شهر ملایر 260 کیلومتر شبکه گذاری فاضلاب دارد و برای انجام و اتمام همه شهر نیاز به اعتباری بالغ بر 60 میلیارد تومان اعتبار است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر شهر ملایر دارای تصفیه خانه آب بوده که فاضلاب شهر بعد از تصفیه در مصارف کشاورزی استفاده می شود.

وی بیان داشت: جدول شهر مختص آبهای سطحی و باران است اما برخی از شهروندان آب فاضلاب را روانه جداول کرده و به سمت مزارع پایین دست شهر ملایر هدایت می شود.

هدایت آب فاضلاب به سمت جداول غیر قانونی است

وی گفت: واحدهای مسکونی ملزم به داشتن چاه جذبی هستند و هدایت آب فاضلاب به سمت جداول غیر قانونی است که در این راستا نیز کشاوزران از این فرصت بهره می گیرند و آبهای فاضلاب را به سمت مزارع خود هدایت می کنند.

 امیدواریم مسئولان ملایر در این راستا گام بداشته و با برخورد جدی با این مشکل سلامت مردم را در نظر گرفته و هر چه سریعتر این معضل را در شهر ملایر حل کنند.

_____________

گزارش: خدیجه رحمتی ملایر