خرم آباد - خبرگزاری مهر: استان لرستان را دیار قابلیتهای منحصر به فرد در حوزه های مختلف گردشگری، صنعت، کشاورزی و بازرگانی می دانند اما فضای کسب و کار در این استان دچار رکودی قابل تامل است؛ موضوعی که موجب ایجاد پارادوکسی تلخ در این استان محروم و بیکار کشور شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهره مندی از موقعیت مکانی و جغرافیایی ممتاز به عنوان شاهراه ارتباطی شمال به جنوب کشور، توان جذب سرریزهای اقتصادی استانهای همجوار، همجواری با عمده ترین کانون های جمعیتی و قطبهای صنعتی کشور و وجود بازارهای مصرف برای فرآورده های کشاورزی و صنعتی تنها بخشی از قابلیتهای لرستان در حوزه اقتصادی است.

استانی که همه چیز دارد ولی هیچ چیز ندارد!

برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد در زمینه گردشگری تاریخی، طبیعی و اکوتوریسم، بهره مندی از شبکه های ارتباطی و شرکت های حمل و نقل بین المللی، وجود ذخایر عظیم و منابع قابل توجه معدنی از دیگر قابلیت های استان لرستان است.

قابلیتهای کم نظیر در حوزه کشاورزی، دامپروری، شیلات و باغبانی، برخورداری از تنوع اقلیمی و پتانسیلهای مطلوب آب و خاک، برخورداری از منابع غنی آبهای سطحی ناشی از وجود رودخانه های بزرگ دز و کرخه، دارا بودن منابع فراوان آب در قالب 12 میلیارد مترمکعب آب سطحی و زیرزمینی معادل 12 درصد آب های کشور، اراضی حاصلخیز و عرصه های وسیع جنگلی و مرتعی از دیگر شاخص های لرستان در حوزه کشاورزی و آب و منابع طبیعی است.

همچنین این استان از زمینه های لازم برای توسعه صنعتی از جمله وجود شهرکهای صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی و تشکلهای مهم تولیدی و صادراتی برخوردار است.

استانی با منابع انسانی غنی در صدر جدول بیکاران!

این در حالیست که به اعتقاد کارشناسان لرستان به دلایل متعدد مستعد توسعه صنعتی است چرا که از یک طرف موقعیت جغرافیایی این استان موجب شده تا دقیقا بر شاهراه ترانزیت جنوب - شمال قرار گیرد، از سوی دیگر همجواری با استانهای برخوردار و دارای بازارهای به شدت مصرفی همچون اصفهان و خوزستان و مرکزی و... پتانسیل توسعه صنایع تأمین مواد اولیه کارخانجات بزرگ این همسایگان را توجیه می کند.

در کنار این قابلیت های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و بازرگانی یادآور می شود که لرستان به لحاظ منابع انسانی نیز از استانهای غنی کشور محسوب می شود به طوریکه ظرفیت بالای نیروی انسانی جوان و آموزش دیده این استان از قابلیتهای مهم این استان محسوب می شود.

پارادوکس تلخ داشته ها و نداشته های لرستان

با همه موارد گفته شده باید به این موضوع اشاره کرد که استان لرستان در رده استانهای محروم و کمترتوسعه یافته کشور قرار دارد و سالهاست رتبه نخست بیکاری کشور را در اختیار دارد. موضوعی که افکار عمومی را در مقابل پارادوکسی تلخ قرار داده است. استانی با این همه قابلیت و ظرفیت چرا همچنان محروم است و همچنان صدر جدول بیکاران را رها نمی کند؟

و اما این سوال دارای پاسخ های متعدد است که البته در این گزارش به چالش عدم مدیریت درست دستگاههای مرتبط با حوزه کسب و کار پرداخته می شود. ناهماهنگی و عدم سیاست گذاری اصولی توسط این دستگاهها که نقش متولی گری در این زمینه را بر عهده دارند خود عامل بخشی از مشکلات کنونی استان است.

فعالیت جزیره ای دستگاهها و عدم هماهنگی و سیاست گذاری مناسب از سوی مدیریت ارشد استان موجب شده است که تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه با بی توجهی به سند چشم انداز استان به صورت پراکنده انجام شود و همین امر ضمن اتلاف سرمایه ها، موجب سردرگمی فعالان در این بخش شود.

در حال حاضر هرچقدر مسئولان مدعی حمایت از تولید و سرمایه گذاری در استان باشد، آمارهای تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین پرونده های بانکها علیه تولیدکنندگان حرفهای دیگری دارد.

9 هزار نفر طی سال گذشته در لرستان شغل خود را از دست داده اند

حسین سلاحورزی رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در استان لرستان از نظر توسعه یافتگی صنعتی نشانه ای از بهبود مشاهده نمی شود، اظهار داشت: سال گذشته بیش از 300 واحد صنفی تعطیل شد و 9 هزار نفر شغل خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه این آمار نشان می دهد که اشتغال خالص در لرستان اگر منفی یا صفر نبوده، ناچیز بوده است، یادآور شد: عمده این مشکل به نبود اعتبار کافی در استان بر می گردد.

رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد با انتقاد از مدیریت جزیره ای حاکم بر اقتصاد استان گفت: علی رغم اینکه وضعیت اشتغال و تولید ناخالص در لرستان شرایط خاصی داشت اما میزان وصول مالیات توسط اداره کل امور مالیاتی بیش از میزان تکالیف این اداه وصول شده است.

سلاحورزی با تایکد بر اینکه این میزان وصول مالیات به معنای فشار مضاعف به واحدهای تولیدی است، ادامه داد: در بحث سهولت فضای کسب و کار ایران در بین 170 کشور رتبه 147 را دارد و استان لرستان نیز در کشور در بین استانهای اخر است.

ضرورت هماهنگی دستگاهها در راستای بهبود فضای کسب و کار در لرستان

وی با بیان اینکه سهولت فضای کسب و کار در کشور و به خصوص در لرستان ضروری است، یاداور شد: این کار مستلزم مدیرانی است که چنین تفکر و نگاهی را داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد با اشاره به شکایتهای صورت گرفته از واحدهای تولیدی استان از طرف بانکها، اظهار داشت: برخی از تولیدکنندگان استان در زندان هستند و ما نمی توانیم به بانکها تحکم کنیم که شکایت خود را پس بگیرند.

سلاحورزی با بیان اینکه هماهنگی بین دستگاه های مختلف در راستای بهبود فضای کسب و کار برای تولیدکنندگان استان از وظایف مدیریت ارشد استان است، تصریح کرد: تسهیل کردن فضا برای فعالیت واحدهای تولیدی از وظایف دولت و نمایندگان دولت است.

وی یادآور شد: یکی از شاخص ها و معیارهای ضروری برای مدیران آینده حذف نگاه جزیره ای به اقتصاد و تسهیل کردن فضا برای فعالیت تولیدکنندگان است.

اجرا نشدن قانون بهبود فضای کسب و کار در کشور

رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد با اشاره به اجرا نشدن قانون بهبود فضای کسب و کار در کشور اظهار داشت: این قانون در سال 90 تصویب شد و در آن زمان دولت حتی حاضر نشد این قانون را ابلاغ کند و رئیس مجلس شورای اسلامی آن را ابلاغ کرد.

سلاحورزی با بیان اینکه بر اساس قانون هر دستگاه باید ظرف شش ماه آیین نامه اجرایی را تدوین کند، تصریح کرد: بعد از گذشت یک سال و نیم از تصویب و ابلاغ این قانون تا کنون هیچ آیین نامه اجرایی در رابطه با آن به دستگاه ها ابلاغ نشده است.

عدم مدیریت مناسب بر فضای اقتصادی در لرستان

نایب رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد نیز در این رابطه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره در نامگذاری سالها و تبیین اهداف پیش روی کشور بر شکوفایی اقتصاد تاکید داشته اند، اظهار داشت: متاسفانه عدم مدیریت مناسب بر فضای اقتصادی در لرستان و عدم هماهنگی دستگاه های ذی ربط مشکل جدی برای توسعه اقتصاد استان ایجاد کرده است.

محمد ضیایی با بیان اینکه دستگاه هایی مثل تامین اجتماعی خود مانعی هستند در برابر اجرای قوانین و بهبود فضای کسب و کار هستند، تصریح کرد: از اصلی ترین مشکلات تولید و اشتغال در استان اداره کار است که خود را متولی ایجاد اشتغال در استان نمی داند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مشکل بیکاری استان ما مربوط به اداره کار استان است، ادامه داد: امروز شاهد این هستیم که اداره کل امور مالیاتی بیش از میزان تکلیف خود مالیات وصول می کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد با بیان اینکه آیا اقتصاد لرستان آنقدر شکوفا شده است که اداره کل امور مالیاتی بیش از میزان مصوب مالیات وصول می کند، تصریح کرد: بعضی از مدیران در عین اینکه عمل اشتباهی را انجام می دهند آن را وظیفه خود می دانند.

ضیایی یادآور شد: تا زمانیکه همه دستگاههای مرتبط با حوزه کسب و کار در استان دغدغه شکوفایی اقتصاد استان را نداشته باشند و در مسیر حرکت نکنند نمی توان به بهبود این وضعیت امیدوار بود.

.........................................

گزارش: زهرا حسینی