معاون وزیر نفت با تشریح آخرین وضعیت ساخت دو خط لوله جدید و پایانه مرزی صادرات گاز طبیعی ایران به عراق، اعلام کرد: هم اکنون آخرین مراحل نصب و جوشکاری خطوط لوله و یک پایانه جدید گازی در مرز مشترک دو کشور در حال انجام است.

جواد اوجی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساخت خطوط لوله و پایانه مشترک گازی ایران و عراق، گفت: با توجه به امضای قرارداد صادرات گاز طبیعی بین دو کشور، هم آکنون آخرین مراحل ساخت، نصب و جوشکاری خطوط لوله گاز طبیعی در خاک ایران توسط پیمانکاران داخلی در حال انجام است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در ساخت خط لوله اول صادرات گاز طبیعی ایران به عراق از مسیر کرمانشاه، نفت شهر و سپس بغداد پیشرفت اجرایی قابل توجه‌ای حاصل شده است، تصریح کرد: طول این خط لوله در خاک ایران حدود 227 کیلومتر بوده که تاکنون 90 درصد لوله‌های مورد نیاز به محل منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه بیش از 50 درصد عملیات جوشکاری و نصب لوله‌ها و 80 درصد حفاری این خط لوله های گاز تاکنون انجام شده است، اظهار داشت: با توجه به ضرورت تسریع در آغاز صادرات گاز به عراق و آماده سازی خط لوله در این پروژه به صورت ضربتی از برخی از ظرفیت های فعلی شبکه گاز استفاده شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه همزمان با ساخت خط لوله، در بخش های تکمیل شده به زودی عملیات تست خط لوله هم آغاز می شود، تبیین کرد: در مجموع پیش از طرف عراقی، ساخت خط لوله گاز در خاک ایران به پایان خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص ساخت پایانه مشترک گازی در مرز دو کشور هم توضیح داد: به منظور اندازه گیری دقیق حجم و سنجش کیفیت گاز صادراتی ساخت تاسیسات اندازه گیری و میتیرینگ در قالب یک پایانه گازی در حال انجام است.

اوجی با بیان اینکه در حال حاضر تجهیزات مورد نیاز تامین و در حال نصب ور اه اندازی است، تاکید کرد: همزمان با تکمیل خط لوله، ساخت این پایانه مشترک و مرزی گاز هم به پایان خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره ساخت خط لوله دوم صادرات گاز ایران به عراق از خرمشهر به بصره، گفت: مطالعات نقشه برداری، جانمایی و مسیریابی ساخت یان خط لوله انتقال گاز به پایان رسیده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه به زودی ساخت خط لوله 142 کیلومتری انتقال گاز از خرمشهر به بصره آغاز خواهد شد، تصریح کرد: در مجموع با تکمیل ساخت این دو خط لوله گاز روزانه حدود 40 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر خواهد شد.


تاریخچه روند امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

به گزارش مهر، تابستان سالجاری اولین قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران از غرب کشور به بغداد با ظرفیت نهایی 25 میلیون مترمکعب در روز امضا شد.

در همین حال، وزارت نیرو عراق اعلام کرد: این وزارتخانه توافقنامه اولیه‌ای با ایران به منظور واردات گاز از این کشور برای تامین سوخت نیروگاه‌ها امضا کرده است.

بر اساس این توافقنامه، ایران یک خط لوله گازی در عراق احداث و گاز آن را تامین خواهد کرد که این گاز برای تامین خوراک دو نیروگاه تولید برق در بغداد استفاده خواهد شد.

عراق روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز ایران را بر اساس یک قرارداد و برمبنای قیمت‌های بین‌المللی وارد می کند که این میزان گاز برای تولید دو هزار و ٥٠٠ مگاوات برق استفاده خواهد شد.

این خط لوله از میدان گازی منصوریه در نزدیکی مرز ایران در استان دیاله عراق عبور خواهد کرد و سوخت مورد نیاز یک نیروگاه تولید برق در شهر صدر و یک نیروگاه دیگر در حوالی شمال بغداد را تامین خواهد کرد. این خط لوله ظرف ١٨ ماه تکمیل خواهد شد.

با این توافق قرار بود روزانه از مسیر خط لوله ششم سراسری و از منطقه دهلران گاز به عراق صادر شود، هم اکنون ساخت خطوط و تاسیسات صادرات گاز از این مسیر حدود 70 تا 75 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

گاز مورد نیاز عراق تا تابستان با تکمیل مراحل ساخت خطوط قابلیت انتقال را دارد، علاوه بر این با بهره‌برداری از 5 فاز جدید پارس جنوبی شامل فازهای 12، 15 تا 18 پارس جنوبی مشکلی هم در تامنی این حجم گاز طبیعی برای صادرات به عراق وجود ندارد.

بر اساس برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران قرار بود تولید زودهنگام گاز از پنج فاز 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی تا پیش از زمستان 1391 آغاز شود که برنامه تولید گاز از این فازهای مشترک گازی به سال 1392 موکول شده است.