برخی از اساتید اقتصاد دانشگاه های ترکیه معتقدند در صورتیکه سیاست خارجی نامناسب ترکیه متوقف نشود کشورشان هزینه اقتصادی سنگینی پرداخت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "تودی زمان" ، ادامه سیاست خارجی تند و خشن دولت ترکیه موجب شده است برخی کارشناسان اقتصادی این کشور نگران آینده اقتصادی این کشور و هزینه های باشند که این کشوور خواهد پرداخت.

این کارشناسان معتقدند ادامه سیاست های فعلی در قبال سوریه و مصر موجب خواهد شد تا جذب سرمایه گذاری خارجی در این کشور کاهش یابد و همچنین این کشور بسیاری از معاملات تجاری را از دست دهد.

همچنین در صورت بروز تنشی در منطقه موجب افزایش شدید قیمت نفت خواهد شد که این امر آسیب های جدی به اقتصاد ترکیه وارد خواهد کرد.

در پی عقب نشینی  یک طرفه امارات متحده عربی از یک سرمایه گذاری 12 میلیارد دلاری در ترکیه به خاطر اظهارات تند مقامات ترکیه علیه کشورهای حاشیه خلیج فارس به خاطر حمایت از دولت موقت مصر، مباحث زیادی در محافل سیاسی و اقتصادی ترکیه بر سر عاقلانه بودن سیاست خارجی دولتمردان ترکیه ایجاد شده است.

"رمضان تاش" رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تورگوت اوزال ترکیه با اشاره به فرار این سرمایه 12 میلیارد دلاری می گوید: واضح است و نیازی به توضیح ندارد که این فرار سرمایه بخ خاطر نگرانی های سیاسی است و پاسخی برای سیاست های غلط ترکیه.

این استاد اقتصاد معتقد است ترکیه در حال حرکت به سوی یک انزوای اقتصادی است و در این خصوص می گوید: ترکیه سابقا کسری حساب خود را با تجارت با مصر ، سوریه ، ایران و عراق جبران می کرد و کاملا واضح است هر چه اوضاع منطقه بحرانی تر شود و کشورها مشکلات سیاسی خود را حل نکنند اقتصاد ترکیه و صادرات آن بیشتر آسیب خواهد دید.

وی همچنین هشدار داد که تجارت مرزی بین ترکیه و همسایگان جنوبی آن هم متوقف شده است.

"شوکت تویوغلو" دیگر استاد اقتصاد ترک با انتقاد از سیاست خارجی ترکیه و لزوم تغییر در آن می گوید: ترکیه باید به جای ایجاد تنش های جدید ریسک های موجود را کنترل کند در غیر اینصورت کسری حساب ترکیه بیشتر خواهد شد.

همچنین "سعید نورتین اوزتورک" استاد اقتصاد دانشگاه" اندوکوز مایس" در خصوص ارتباط سیاست خارجی ترکیه با اقتصاد این کشور می گوید: تاثیر مستقیم بحران های منطقه را می توان در کاهش حجم تجارت خارجی ترکیه دید و آثار غیر مستقیم آن هم به تدریج در تئقف تجارت خارجی دیده خواهد شد مشابه آنچه که در تجارت با سوریه دیده ایم.

در ماه جولای صادرات ترکیه به کشورهای خاورمیانه حدود 30 درصد کاهش داشته است.

همچنین صادرات این کشور به بازارهای اروپایی که اصلی ترین بازار محصولات ترکیه است به خاطر رکود اقتصادی این کشورها در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.