کتاب «فئودور داستایوسکی» نوشته نقی سلیمانی توسط انتشارات رویش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، «فئودور داستایوسکی» دومین عنوان از مجموعه آشنایی با استادان داستان است که توسط نشر رویش چاپ می‌شود. این کتاب برای آشنایی کوتاه و مختصر با فئودور داستایوسکی نویسنده شناخته‌شده روس نوشته شده است. در تاریخ ادبیات جهان، نویسندگانی هستند که می‌توان نام استاد را بر آن‌ها گذاشت و کتاب‌های مجموعه آشنایی با استادان داستان سعی در معرفی آن‌ها دارند؛ داستایوسکی یکی از این نویسنده‌هاست.

کتاب‌های این مجموعه برای نوجوانان دبیرستانی نوشته شده می‌شوند اما برای دیگر گروه‌های سنی بالاتر نیز قابل استفاده است. «تولستوی»، «چخوف»، «همینگوی»، «گارسیا مارکز»، «تواین» و «دیکنز» دیگر نویسندگانی هستند که این مجموعه به آن‌ها پرداخته و خواهد پرداخت.

«داستایوسکی» باب آشنایی مخاطبان با این نویسنده است که در 3 بخش تدوین شده است. سومین بخش کتاب تصاویر و عکس‌های مربوط به داستایوسکی است و بخش اول و دوم یادداشت‌های مربوط به آثار این نویسنده و بخش‌هایی از داستان‌هایش را در برمی‌گیرند.

«چه موضوع برای من خیال‌انگیزتر است»، «واقعگرایی ژرف»، «مقدمه آشنایی»، «یادداشت»، «یازده سخن درباره داستایوسکی»، «ایلیوشا (بریده‌ای از رمان برادران کارامازوف)»، «داستایوسکی در چشم‌ها و لحظه‌ها»‌، «آشنایی با شخصیت‌های داستایوسکی»، «تحلیل‌های کوتاه درباره شیوه‌های رمان و داستایوسکی (نظرات میلان کوندرا - ناتالی ساروت)» و «فهرست برخی از منابع و مآخذ کتاب» مطالب دو بخش اصلی این کتاب هستند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

بیشتر رمان‌های داستایوسکی نقطه اوجی دارد. که در آن نقطه اوج فاجعه‌ای رخ می‌دهد و این فاجعه هم، همه حوادث رمان را مشخص می‌کند. می‌توان این خصوصیت رمان‌های او را تشبیه کرد به وضعی که یک کوهنورد موقع صعود بر کوه دارد. یعنی همان‌طور که کوهنورد از بالای کوه دورنمای اطراف کوه را به خوبی می‌بیند، خواننده رمان‌های داستایوسکی هم وقتی که به نقطه اوج رمان می‌رسد، دورنمای رمان را با یک نظر می‌بیند و پی به معنی و پیام نهفته در رمان می‌برد.

*اتفاقاتی که در بیشتر رمان‌های داستایوسکی می‌افتد، در شهرهاست.

*داستایوسکی مانند مردی است که کابوسی را توصیف می‌کند.

*این هنر را دارد که در یک سن کوتاه (صحنه تئاتر) حوادث متعددی را متراکم و فشرده می‌کند. تو گویی تمام کتاب‌هایش را در موقعی نوشته که شدیدا دچار تب بوده است. قهرمان‌هایش بی‌قرارند و دیوانه‌وار از این‌ سو به آن سو حرکت می‌کنند. آثار او را نه می‌توان خلاصه کرد و نه می‌توان روی صحنه آورد. باید حتما تمام اثر را خواند. با خلاصه کردن و یا روی صحنه آوردن وقایع آن، ما در واقع قهرمان‌های او را از محیط طبیعی خارج می‌کنیم و در نتیجه آن‌ها به صورت درخت پژمرده و بی‌جانی درمی‌آیند که از ریشه کنده شده باشند.

*هر یک از قهرمان‌های او مانند نارنجک آماده انفجارند و بسیاری از آن‌ها منفجر هم می‌شوند؛ ولی تا آخرین لحظه بر خواننده روشن نیست که کدام یک از آن‌ها دچار انفجار خواهند شد!...

این کتاب با 112 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت هزار و 700 تومان منتشر شده است.