قائم مقام شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با اشاره به دریافت نکردن ریالی از بودجه تعیین شده برای این دوره از پایین کشیده شدن بیلبورد تبلیغاتی این جشنواره در ضلع غربی تالار وحدت گلایه کرد.

محمدحسین ناصربخت درباره وضعیت بودجه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به خبرنگار مهر گفت: ما تمام تدارکات مورد نیاز برای جشنواره را انجام دادیم و جداول اجرایی و آنچه که از ما بر می‌آمده انجام داده‌ایم اما در این مقطع زمانی ما و گروه‌های نمایشی منتظر هستیم تا بودجه را دریافت کنیم و فشار زیادی روی دبیرخانه جشنواره است زیرا گروه‌های نمایشی حتی قسط اول خود را دریافت نکرده‌اند تا کارهای‌شان را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان انتظار داشت گروه‌ها و دبیرخانه اجرایی جشنواره با فداکاری و بدون دریافت بودجه جشنواره را برگزار کنند، تأکید کرد: متأسفانه هنوز بخشی از بودجه که باید در این مقطع زمانی تزریق می‌شد به جشنواره پرداخت نشده است.

مرادخانی بخشی‌نگر نباشد

این مدرس و پژوهشگر تئاتر با اشاره به برخی شنیده‌ها درباره اینکه معاون جدید هنری توجه چندانی به تئاتر ندارد، یادآور شد: آقای مرادخانی با کارنامه‌ای که دارند مشخص است با فرهنگ و هنر آشنا هستند و ما امیدواریم که تغییرات مثبتی در عرصه هنر ایجاد شود. اما زمزمه‌های روز معارفه مبنی بر این بود که تمرکز آقای مرادخانی روی موسیقی و بعد از آن هنرهای تجسمی است. در حالیکه برخی دیگر نیز معتقد بودند اینگونه نیست. ما هم معتقدیم که آقای مرادخانی بخشی‌نگر نیست و به همه حوزه‌ها به درستی توجه می‌کند.

ناصربخت ادامه داد: اما بعدازظهر روز معارفه اتفاقی افتاد که شاید زیاد بزرگ و مهم نباشد ولی به صورت یک اتفاق نمادین باعث نگرانی و تشویش من و دبیرخانه و هنرمندان جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی شد. این اتفاق پایین کشیده شدن بیلبورد تبلیغاتی جشنواره در ضلع غربی تالار وحدت و جایگزینی بیلبورد جشنواره موسیقی جوان بود. ما هیچ مخالفتی با موسیقی و دیگر عرصه‌های هنری نداریم ولی با زمزمه‌هایی که در روز معارفه شنیدم این اتفاق نگران‌کننده بود.

قائم مقام شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با اشاره به جایگاه بین‌المللی این جشنواره گفت: ما پذیرای هنرمندان خارجی در این جشنواره هستیم که هر کدام جایگاه قابل قبولی در کشور خود دارند. همچنین گروه‌های جوان در کنار گروه‌های با سابقه تئاتر در این جشنواره حضور دارند و به همین دلیل شرایط ایجاد شده ما را نگران کرده است. ما در قبال چند صد هنرمند شرکت‌کننده در جشنواره مسئولیم.

توصیه‌ای به معاون هنری با استناد به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر

این هنرمند با سابقه تئاتر یادآور شد: اگر این روند و پایین کشیده شدن بیلبورد جشنواره آیینی و سنتی به اشتباه رخ داده است از سوی کسانی رخ داده که قصدشان خوش‌خدمتی است. گرچه آقای مرادخانی نیاز به هشداری از سوی بنده ندارد ولی خود را موظف می‌دانم که این هشدار را بدهم که فراموش نشود حضرت امیر المؤمنین (ع) در فرمان‌شان به مالک اشتر فرمودند که از ملون و چاپلوس پرهیز کند.

ناصربخت با اشاره به اینکه امیدوار است علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع خود را به این حرکت مشخص کند، گفت: من به شخصه می‌دانم که آقای مرادخانی بخشی‌نگر نیست زیرا سابقه کاری ایشان سابقه قابل قبولی است ولی وقتی پایین کشیده شدن بیلبورد جشنواره در کنار دریافت نکردن بودجه توسط هنرمندان قرار می‌گیرد نگران‌کننده است. این شوکی به من و هنرمندانی که حسن نیت خود را نشان داده‌اند و بدون دریافت ریالی تا به این لحظه کار کرده‌اند، است.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: با وجود اینکه ماجرای بیلبورد تبلیغاتی شاید ماجرای بزرگی نباشد ولی باعث می‌شود که ترسی از آینده داشته باشم که مبادا این چنین اتفاقاتی تکرار شود و گسترش پیدا کند. اما باز هم می‌گویم که امیدوارم این جریان تنها یک اشتباه کوچک باشد زیرا ما به آقای مرادخانی و فعالیت‌اش در معاونت هنری خوش‌بین هستیم.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از 22 شهریورماه با برگزاری سمینارها آغاز می‌شود و از 24 تا 30 شهریورماه نیز نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره اجرا می‌شود. داود فتحعلی‌بیگی دبیر این دوره از جشنواره است.

هفتمین جشنواره موسیقی جوان نیز از 22 تا 26 شهریورماه در تالار رودکی و تالار وحدت برگزار می‌شود.