خرم آباد - خبرگزاری مهر: وقتی حرف از این عبادت می شود تعابیر زیبایی از آن می توان یافت، عبادتی که برای دین خدا حکم "سر" دارد و برای جامعه اسلامی حکم نهری زلال، عملی که مقبولیت آن حکم کلید دارد و مردود شدن آن حکم قفلی بر دیگر اعمال.

به گزارش خبرنگار مهر، تشبیه نماز به نهر آبی که روزانه آدمی خود را در آن شستشو می دهد تعبیری است که در کلام فرستاده خداوند خود به تنهایی گویای اهمیت این جویبار زلال در حیات جامعه اسلامی است.

آنجا که نبی مکرم اسلام(ص) می فرمایند: "اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگی‌ها می‌ماند؟ هرگز!

نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا می‌شود گناهان را می‌شوید و از بین می‌برد."

در کنار این روایت تعبیر دیگر آخرین رسول خداوند را بگذارید. آنجا که می فرمایند: "نماز نسبت به دين مثل "سر" مي‌ماند." حال به نظر می رسد این دو تعبیر در کنار هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

این نهر آب ذلال با خود همه کمالات را در جامعه اسلامی جاری می کند

این در حالیست که همه کمالات و حواس آدمی در "سر" است. یعنی اینکه این نهر آب ذلال با خود همه کمالات را در جامعه اسلامی جاری می کند. یعنی اینکه نباید به نماز به چشم عبادتی فردی نگریست چرا که قرار است برای جامعه پیام آور بهترین ها باشد.

این تعابیر را در کنار فرموده ای دیگر بگذاریم که اگر نماز در درگاه خداوند، مقبول افتد دیگر خدمات و زحمات نیز پذیرفته شده و اگر نماز، مردود باشد هرچه جز آن نیز مردود گشته است... و به راستی این موضوع حقیقتی بزرگ را به ما می نمایاند. حقیقتی که نماز را هم قفل می داند و کلید! قفلی که اعمال دیگر را نیز محبوس خواهد کرد و کلیدی که دیگر عبادات را مقبول خواهد گرداند.

با این تفاسیر وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی سخن از توجه به سبک زندگی ایرانی - اسلامی گفت نگاهها به سمت داشته های دینی و ملی مان در ابعاد مختلف سوق پیدا کرد و در این رهگذر نماز بود که همه کمالات را در خود جمع داشت.

مرور بیانات کتاب الهی و همراهی نماز در یکایک آیات وحی با ابعاد مختلف سبک زندگی دینی خود گویای پیوند جدانشدنی و قرابت این فریضه با مسیر حرکت جامعه اسلامی در محورهای مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

مرور کلمات و پیام های کتاب آسمانی و پیوند نماز با فرایضی چون زکات و امر به معروف و نهی از منکر که گاه از آنها به سه قلوهای به چسبیده یاد می شود خود حکایت جامعه اسلامی و سه رکن اصلی آن در زمینه های مختلف اعتقادی، اقتصادی و اجتماعی است.

سبک زندگی اسلامی و کلیدواژه "صدق"

در این رهگذر با مروری کوتاه به ابعاد و محورهای سبک زندگی مبتنی بر نماز می پردازیم. موضوعی که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آن را در 14 محور مورد اشاره قرار داده و معتقد است تبیین این محورها زمینه ساز دستیابی به جامعه ایده آل است.

حجت الاسلام احمد سالک در رابطه با نماز و سبک زندگی به خبرنگار مهر می گوید: در قرآن وقتی سخن از سبک زندگی شده با کلید واژه "صدق" همراه بوده است که این واژه 65 بار در کتاب الهی به کار رفته است.

حجت الاسلام سالک با بیان اینکه زیباترین سبک زندگی با این کلیدواژه مطرح شده است، ادامه می دهد: در زمینه سبک زندگی سه مسئله اساسی و مهم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی عنوان می کند: تقویت بنیه های اعتقادی با ایمان به خداوند متعال، روز قیامت، فرشتگان، کتاب آسمانی و پیامبران از جمله این مسائل است.

بنیه اعتقادی زیربنای سبک زندگی است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بنیه اعتقادی زیربنای سبک زندگی است، می گوید: در این راستا باید به مسائل اعتقادی در جامعه اسلامی به خصوص در میان نسل جوان و نوجوان پرداخته شود.

حجت الاسلام سالک یادآور می شود: فردی که در او بنیه های اعتقادی قوت گرفته است در مسیر حرکت دوم یعنی سبک زندگی در حوزه اجتماعی درست تر قدم برمی دارد.

وی ارتباط مردمی با خویشان، ایتام، مساکین و سائلین و حمایت از مظلومان در جای جای جهان را از دیگر نتایج سبک زندگی دینی می داند و می گوید: فردی که سبک زندگی او برگرفته از قرآن و نماز است برای آزاد کردن کسانی که تحت ستم هستند از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزد.

نقش برپا داشتن نماز برای رسیدن به قله های "صدق"

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر نقش برپا داشتن نماز برای رسیدن به قله های "صدق" و "تقوا" تاکید کرده و تصریح می کند: در این راستا در قرآن هنگامی که از نماز یاد می شود از کلید واژه اقامه و مشتقات آن استفاده می شود.

حجت الاسلام سالک با تاکید بر اینکه "اقامه" نماز غیر از "خواندن" است، اضافه می کند: ما در قرآن مجید هر جا سخن از نماز رفته است بلافاصله با سلامت اقتصادی و پرداخت زکات روبرو می شویم که در پرتو نماز شکل می گیرد، بلافاصله وفای به عهد مطرح می شود، بلافاصله مسئولیت پذیری در مقابل حرکتی که یک مسلمان و مومن باید انجام دهد مطرح می شود.

وی با بیان اینکه این مسئولیت پذیری مورد تاکید در کتاب الهی توام با مسائل متعدد و سختی است، ادامه می دهد: این موضوع در برهه های مختلف موضوع مهمی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مسئولیت مسلمانان در زمینه دفاع از مظلومان اشاره کرده و می گوید: امروز اوباما با تکیه بر یک دروغ برای مسلمان کشی آماده شده است و در حقیقت آمریکا می خواهد اسلام را بکشد.

در حین مبارزه با کفر هم نماز تعطیل نمی شود

حجت الاسلام سالک در ادامه سخنان خود به 14 محور سبک زندگی برگرفته از نماز اشاره کرده و یادآور می شود: اولین نکته در این زمینه که از آیه 91 سوره مبارکه مائده برداشت می شود موضوع مقابله با شیاطین و منافقین است.

وی با اشاره به اقامه نماز در ظهر روز عاشورا می گوید: در این واقعه منظور این است که در حین مبارزه با کفر هم نماز تعطیل نمی شود و احکام خاصی که در این زمینه در شریعت اسلامی داریم نشان دهنده اهمیت فریضه اقامه نماز است یعنی اینکه در تمام حالات باید به یاد خدا باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به محور نماز و ارتباطات در جامعه اسلامی اشاره کرده و ادامه می دهد: برپایی نماز و پرداخت زکات موجب تقویت بنیه برادری در جامعه می شود که این امر یکی از زوایای سبک زندگی اسلامی است.

حجت الاسلام سالک معتقد است که محتوای نماز و ابعاد مختلف این فریضه الهی خود بیانگر نوعی سبک زندگی است، اضافه می کند: عمل بر طبق قرآن، اندیشه اسلامی و اخلاق زمینه ساز نهادینه شدن سبک زندگی آرمانی در جامعه اسلامی خواهد شد.

شکل گیری جامعه ایده آل در پرتو نماز

وی همچنین به محور نماز و شکل گیری جامعه ایده آل اشاره کرده و ادامه می دهد: جامعه ایده آل در پرتو اندیشه های الهی و ترویج سبک زندگی برگرفته از تعالیم دینی و نماز محقق می شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر نماز بر شکل گیری جامعه ایده آل می گوید: نقش اقامه نماز جماعت در صله ارحام یعنی اینکه مردان و زنان مومن دوستان هم هستند، کارهایی مثل امر به معروف و نه از منکر را انجام دهند، همدیگر را از کارهای ناپسند بازمی دارند، زکات پرداخت می کنند، از خدا و رسول خدا اطاعت می کنند و ... که به وسیله همه اینها یک جامعه ایده آل را می توانیم سامان بدهیم و با نهادینه کردن سبک زندگی دینی به جامعه ایده آل برسیم.

حجت الاسلام سالک همچنین به محور نماز و ارتباطات مردان الهی اشاره کرده و یادآور می شود: مردان الهی در پرتو نماز تجارت و داد و ستد می کنند و عشق به نماز و نگرانی از روز حسابرسی اعمال علاقمندی به تامین سلامت اقتصادی جامعه را در آنها ایجاد می کند.

نماز و ساماندهی جامعه در سایه مشورت و انفاق

وی همچنین با اشاره به محور نماز و بازدارندگی از گناه می گوید: قدرت بازدارندگی در نماز است. قرائت و اندیشیدن در نماز و انس با قرآن رسالت ماست چرا که انس عملی با قرآن انسان را سالح می سازد و نماز مانع ورود انسان به گناهان پیدا و آشکار می شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از محورهای سبک زندگی مبتنی بر نماز را ساماندهی جامعه در سایه مشورت و انفاق می داند و تصریح می کند: نماز جماعت پایگاه بزرگ مشورتی مردم است.

حجت الاسلام سالک با یادآوری اینکه زیباترین سبک زندگی در ارتباط با مردم است، عنوان می کند: برگزاری و اقامه نماز جماعت و جمعه به ضرورت مشارکت دادن مردم در مسائل اساسی و حکومتی کشور در جامعه اسلامی اشاره می کند.

نماز و وحدت جامعه اسلامی بر محور ولایت

وی همچنین با اشاره به محور نماز و وحدت جامعه اسلامی، یادآوری می کند که نماز جمعه جایگاه عبادی سیاسی مردم محسوب شده که زمینه و محور وحدت امت اسلامی حول ولایت را نشان می دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: سبک زندگی دینی جامعه را در مسیر وحدت و حفظ وحدت حول محور ولایت سوق می دهد.

حجت الاسلام سالک به دیگر محور سبک زندگی در این زمینه یعنی نماز و ولایت اشاره کرده و یادآور می شود: قدرت حکومت اسلامی به مدیریت ولایت است و حرکت جامعه در پرتو نماز بر اهمیت و محوریت ولایت تاکید دارد.

وی از بین بردن ضد ارزشها در خانه، خانواده، مدرسه و جامعه و رویکرد اقتصادی کسب روزی حلال را از دیگر محورهای سبک زندگی مبتنی بر نماز می داند.

........................................

گزارش: فاطمه حسینی