اسماعیل آذر از آماده‌سازی کتاب «سیر تطوّر نام و نامگذاری در ایران» درباره روند نامگذاری ایرانیان از زمان هخامنشیان تا دوران معاصر خبر داد.

اسماعیل آذر، نویسنده و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر 3 اثر آماده چاپ دارم که یکی از آن‌ها «سیر تطوّر نام و نامگذاری در ایران» نام دارد. این کتاب یک پژوهش است و روند نامگذاری مردم ایران از زمان هخامنشیان تا امروز را شامل می‌شود.

وی افزود: همان‌طور که اشاره شد این کتاب در واقع یک پژوهش است که بهترین اسم‌ها و نام‌های برگزیده اداره ثبت احوال کشور را برای نوزدان دختر و پسر در بر می‌گیرد. این اثر را به سفارش اداره کل ثبت احوال تهران آماده‌ کرده‌ام و طی چند هفته آینده ناشری برای آن انتخاب خواهیم کرد تا آن را به چاپ برساند. این اثر برای افرادی که می‌خواهند برای فرزندانشان نام انتخاب کنند، مفید است.

این محقق در ادامه گفت: 2 اثر دیگری که آماده چاپ دارم، یکی «سعدی در آن سوی مرزها» و دیگری «کلیله و دمنه و تاثیر آن بر آن‌سوی مرزها» است. کارهای آماده‌سازی هر دو کتاب انجام شده و در شرف ویراستاری نهایی هستند تا در نهایت توسط انتشارات سخن به چاپ برسند.

آذر گفت: به تازگی هم کتاب «آوای پهلوانی» با حمایت موسسه فرهنگی قرآنی علی‌ابن ابی‌طالب و انتشارات سخن به بازار آمد. این کتاب هم درباره تاریخ جوانمردی و پهلوانی در ایران است و بخش‌هایی از آن درباره شعر زورخانه‌ای برای مرشدان ایران است که با ترجمه انگلیسی و خط سریلیک تاجیک همراه است. بخشی از مخاطبان این کتاب حدود 60 کشوری هستند که به تقلید از زورخانه‌های ما، ورزش زورخانه‌ای دایر کرده‌اند.