مشهد - خبرگزاری مهر: کارشناس آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: اسلام همه بسترهاي لازم را براي فعاليت سالم دختران در جامعه آماده كرده است.

عبدالله احمدي با اشاره به روز دختردر گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: چقدر زیباست که روز تولد حضرت فاطمه معصومه(س) را روز دختر نامیده اند، جایگاه والای آن حضرت بر کسی پوشیده نیست ایشان ازدواج نکرده بودند و شاید به همین علت روز ولادتشان را به عنوان روز دختر تعیین کرده اند.

احمدی ابراز می کند: آن حضرت مایه مباهات پدر و مادرشان و همچنین ائمه اطهار بودند، جایگاه دختران نیز از توجه اهل بیت(ع) به آن حضرت کاملا مشخص است.

وی اظهار می کند: با نگاهی به بیانات و سخنان پیامبر مکرم اسلام و ائمه هدی(ع) متوجه می شویم که دختران جایگاه بسیار ویژه ای در اسلام دارند، پیامبر(ص) ویژگی های مختلفی برای دختران بیان می کنند و در حدیثی از دختران به عنوان فرزندان خوب یاد می کنند.

کارشناس آموزش تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه سخنان پیامبر(ص) پیرامون دختران می گوید: ایشان دختران را اهل انس با خانواده معرفی می کنند یعنی دختران باعث انس و الفت در میان خانواده اند و یکی دیگر از ویژگی هایی که پیامبر(ص) برای دختران نام می برد فعالیت و تلاش بالای آنها نسبت به پسران است.

وی عنوان می کند: پیامبر(ص) معتقد بودن که دختران بانی مهربانی در خانه اند و برای همین است که حضرت ابراهیم در یکی از دعا های خود از خداوند در خواست می کنند به ایشان دختری عنایت کنند.

احمدی می گوید: پیامبراسلام(ص) از نشانه های سعادت و نیک بختی یک زن را در این می داند که اولین فرزندش دختر باشد.

هديه دختر به يك خانواده از  طرف خدا رحمت است

وی ابراز می کند: امام صادق(ع) می فرمایند" پسران نعمت و دختران حسنات الهی هستند، خداوند از نعمت سوال می کند ولی به حسنات پاداش می دهد" که مفهوم آن این است که هدیه دختر به یک خانواده از طرف خداوند رحمت و مغفرت است اما نسبت به پسران باید چون دیگر نعمت های الهی بتوانیم زمینه استفاده بهینه و شکر را به وجود آورده و در نهایت پاسخگو باشیم.

کارشناس آموزش تبلیغات اسلامی خراسان رضوی می افزاید: ایشان در جمله دیگری می گویند" هنگام تولد یک دختر خداوند فرشته ای را مامور می کند تا بال خود را بر سر و سینه نوزاد بگستراند و بگوید او دختری ناتوان است هر کس تو را کمک کند تا روز قیامت مورد توجه خداوند خواهد بود".

متوليان تربيت دختران مورد توجه پروردگار هستند

وی در ادامه ابراز می کند: این جمله نشانگر آن است که صاحبان دختر و متولیان تربیت او هر روز و هر لحظه مورد توجه پروردگارند و باید قدر آن لحظات را بدانند تا مبادا از توجه به دخترشان کوتاهی کنند.

احمدی اظهار می کند: برکات دنیوی و اخروی فرزندان دختر بسیار زیاد است همان گونه که پیامبر(ص) بهترین فرزندان را دختران می داند و می فرمایند" هر کس دختری را سر پرستی کند خداوند او را از آتش دوزخ دور نگه می دارد آن که دو دختر را سرپرستی کند وارد بهشت می شود و کسی که سه دختر را سرپرستی کند جهاد در راه خدا کرده و صدقه دادن از او برداشته می شود.

کارشناس آموزش تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان می کند: در اسلام دختران از اهمیت و جایگاه خاص و والایی برخورداند چرا که همسران و مادران آینده اند.

وی با اشاره به قرار دادن روحیات لازم برای مادر و همسر شدن در وجود دختران از سوی خداوند عنوان می کند: دختران در آینده همسر، همراه و مونس مردی می شوند که در جامعه دارای نقش های مختلف اجتماعی است.

احمدی می افزاید: همچنین قرار است مادر فرزندانی شود که باز هم هر کدام در جامعه نقش های اجتماعی و خانودگی و فردی گوناگونی بر عهده خواهند داشت و این اهمیت نقش و جایگاه دختران را نسبت به پسران چند برابر می کند.

کارشناس آموزش تبلیغات اسلامی خراسان اظهار می کند: با توجه به این همه تاکید و حساسیت اسلام نسبت به دختران و با توجه به شرایط حساس این زمان بیش از هر دورانی باید در تربیت دختران همت کنیم.

وی ابراز می کند: نیمی از نیروهای فعال و شاغل در جامعه ما دختران و زنان هستند که آرامش و آسایش نیمی دیگر از افراد جامعه یعنی مردان را تامین می کنند لذا شرایط تربیتی دختران با پسران متفاوت است.

احمدی می گوید: در تربیت و آموزش هایی که برای دختران در نظر می گیریم باید به مهمترین نیاز های تربیتی جامعه در آینده توجه داشته باشیم تا در پرورش فرهنگی، روانی و اجتماعی شان مد نظر قرار بگیرد.

نقش معنوي مادر درشكل دهي نيازهاي دروني دختر

کارشناس آموزش تبلیغات اسلامی خراسان رضوی می افزاید: علاوه بر تربیت فرهنگی و روانی دختران پرورش دینی و اجتماعی دختران هم اهمیت بسیار زیادی دارد به ویژه اینکه بدانیم نقش معنوی مادر در شکل دهی نیاز های درونی دختر بسیار ارزنده است.

وی اظهار می کند: حضرت معصومه(س) به عنوان الگوی تمام دختران جهان معرفی می شود و ولادت ایشان را روز دختر می نامند چرا که ایشان عفیف ترین دختر و مایه مباهات اهل بیت(ع) بودند.

احمدی می افزاید: ایشان برای حمایت از امام عصرخود، حضرت رضا(ع) به سوی خراسان رهسپار می شوند و به ما یاد می دهند که برای تربیت دینی دختران خود از سرمایه وجودی اهل بیت(ع) به ویژه از رافت و محبت امام مهربانی ها الگو بگیریم.

کارشناس آموزش تبلیغات خراسان رضوی می گوید: امروز لازم است نسبت به دختران توجه ویژه ای داشته باشیم و از عقاید و احساساتشان حمایت کنیم.

لزوم تشويق دختران براي شركت در فعاليت هاي اجتماعي

وی ابراز می کند: باید دختران برای ورزش و شرکت در فعالیت های اجتماعی تشویق شوند و برایشان فرصت تصمیم گیری بگذاریم و در تجارب آنها با هم شریک و خطاها یشان را گوش زد کنیم.

احمدی می افزاید: دختران امروز نیازمند مصونیت عاطفی و روانی و اجتماعی بوده و نباید در مورد صحبت ها و درد دل هایشان زود قضاوت کنیم.

وي با اشاره به حضور دختران در مبارزات عليه رژيم ستم شاهي در دوران قبل از انقلاب و همچنين هشت سال دفاع مقدس تاكيد مي كند: تاريخ مشهد از قديم شاهد حضور دختران در فعاليت هاي اجتماعي بوده و حضور تعداد زيادي از دختران در راهپيمايي هاي قبل از انقلاب و همچنين تظاهرات و راهپيمايي هاي بعد از انقلاب در روز هاي 22 بهمن و روز قدس و ديگر ايام نشان دهنده نقش بي بديل دختران در جامعه اسلامي است.

كارشناس آموزش اداره كل تبليغات خراسان رضوي وجود قهرمانان علمي، فرهنگي، هنري، ورزشي و قرآني استان را يكي ديگر از شاخصه هاي مهم انقلاب اسلامي دانسته و اظهار مي كند: اسلام همه بسترهاي لازم را براي فعاليت سالم دختران در جامعه آماده كرده است.

گفتگو: رضا آرمانيان