یک سیاستمدار آلمانی با تاکید بر اینکه دخات نظامی در سوریه تنها شانس حل صلح آمیز بحران را از بین می برد، همچنین سیاستهای استعماری غرب را مانعی برای روند دموکراسی در جهان عرب دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، "هانس دیتریش گنشر" رئیس پیشین حزب دموکرات آزاد آلمان در گفتگو با روزنامه اتریشی "کوریر"  ، از اوضاع خاورمیانه و وقایع غیر قابل کنترلی که در این منطقه در حال وقوع است به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت: ما خوشحال بودیم که در کشورهای عربی دروازه ای به سوی دموکراسی گشوده شده و ملتهای عربی دیگر قیم نمی خواهند. اما ناگهان مناطق بحران در این منطقه همچنین با توجه به دخالت های خارجی شکل گرفت که می تواند به سرعت یک آتش سوزی مهیب در منطقه ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که مفهوم پلیس جهانی دیگر قدیمی شده است. نظم جهانی امروز دیگر بر مبنای فرمانبردای استوار نیست، بلکه بر اساس هماهنگی شکل می گیرد. آمریکا و روسیه باید مسئولیت خود را به یاد آورند. مسائلی وجود دارد که سبب به هم خوردن دیدار دو جانبه پوتین و اوباما شده است.

اما زمانی که مسئله زندگی انسانها مطرح است، نباید مسائل گذشته نقشی را ایفا کنند. همه باید مسئولیتی برای صلح ایفا کنند. یک توافق و اتحاد، همواره ممکن است، فقط ما باید آن را بخواهیم.

گنشر در ادامه با تاکید بر اینکه مداخله نظامی در سوریه تنها شانس برای دستیابی به توافق در خصوص حل مسالمت آمیز بحران را دشوار می کند همچنین گفت: مداخله نظامی همواره باید آخرین راه حل باشد.

وی در ادامه بر لزوم توافق روسیه و آمریکا درباره سوریه تاکید کرده و در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: ما با پایان جنگ سرد به یک نظم جهانی جدید وارد شدیم. در نظم جهانی جدید بزرگترها حق بیشتری نسبت به بقیه ندارند، اما مسئولیت بیشتری روی دوش آنهاست. این نظم جدید جهانی مبتنی بر چند قطبی بودن است. اینکه همه حقوق برابر داشته و با هم مساوی اند، همچنین برای قدرتهای بزرگ هم اعتبار دارد.

این سیاستمدار آلمانی در ادامه شورای امنیت سازمان ملل را یک ابزار مناسب دانست و در عین حال خاطر نشان کرد: شورای امنیت همچنین در آینده نهادی غیر قابل انصراف است، اما باید به گونه ای دیگر شکل بگیرد. شورای امنیت امروز منعکس کننده جهان در سالهای 1945 است نه دنیای 2013. باید دیگر کشورهای دنیا هم به این نهاد قدم بگذارند.

وی در ادامه گفت: من توصیه می کنم که روسیه همچنین در آِینده به عنوان یک شریک مهم برای غرب در نظر گرفته شود. توصیه من این است که در همه مسائل مهم روسیه هم مشارکت داده شود.

این سیاستمدار آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو سیاستهای استعماری اروپایی را مانعی برای پیشرفت دموکراسی در جهان عرب و در جریان بهار عربی عنوان کرد.