سرخه - خبرگزاری مهر: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان ضمن اشاره به کاهش قابل توجه بارندگی در سطح دنیا از جمله ایران گفت: کمبود آب و روند روبه رشد تبخیر در کشور باعث شده تا برنامه ریزان به بخش آبخیزداری توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهادی نورچه صبح سه شنبه در اولین جلسه کمیته مدیریت و برنامه ریزی طرح مدیریت آب و خاک حبله رود در شهرستان سرخه که با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد به روند روبه رشد کمبود آب و تبخیر در کشور اشاره کرد و بیان داشت: بخش قابل توجه پروژه های دولت بر محور آبخیزداری برنامه ریزی شده است.

وی با یادآوری اینکه حَبله ‌رود رودی است که در استان تهران و سمنان جریان دارد و از شمال کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد، افزود: این رود مهمترین منبع تأمین آب دشت گرمسار بوده و تنها رودخانه دائمی استان سمنان به شمار می‌آید.

گرمسار بر روی مخروط افکنه حبله‌رود قرار گرفته ‌است

مدیر پایدار منابع آب و خاک و مدیر اجرایی حبله رود استان سمنان ضمن لزوم تاکید بر مشارکت فعال مردم در پروژه های آبخیزداری خاطرنشان کرد: برنامه ریزی، سیاستگذاری و اجرای طرح ها و سیاست های مصوب در پروژه های عمرانی مرتبط با بحث آب و خاک مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

نورچه بیان داشت: طرح آبخیزداری حوزه حبله رود در یک ميليون 200 هزار هکتار اجرا می شود.

وی با اشاره به اهداف طرح آبخیزداری حوزه حبله رود اظهار داشت: دستيابي به الگوهاي مناسب برنامه ريزي، مديريت،  اجرا، بهره برداري و پايش و ارزيابي منابع آب و خاک در این حوزه آبخيز و تعميم و توسعه نتايج حاصله از پروژه به برنامه ملي حفاظت منابع طبيعي از طريق مشارکت مردم روستا و آبخيزنشينان در مديريت آبخيز کشور از جمله این اهداف است.

پنج فرمانداری دخیل در طرح بزرگ حبله رود

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان همچنین حوزه های گسترده طرح بزرگ حبله رود را زیر مجموعه حوزه استحفاظی استان های همجوار بیان کرد و گفت: دو استانداری با پنج فرمانداری در این طرح دخیل هستند که شامل، دماوند، فیروزکوه، گرمسار، آرادان و سرخه است.

نورچه با بیان اینکه ارزش این رود بسیار فراتر از این جلسات است گفت: آبی که از این رود خارج می شود شاه کلید منطقه است و ما توانستیم شش پروژه مرتبط با آنرا به بهره برداری برسانیم که مهمترین آنها طرح مدیریت چراگاه ها بود.

وی در خاتمه با بیان اینکه سرخه بیشترین وسعت را در طرح حبل رود دارد گفت: می توانیم یک سایت نمونه در سرخه داشته باشیم و این شهر را به عنوان پایلوت قرار دهیم.