اراک-خبرگزاری مهر: سخنران ومحقق برجسته کشوربا تاکید بر اینکه مقدرات الهی همواره خیر انسان را به همرا ه دارد گفت: تکرار 73 مرتبه " رضا" در قرآن برای مردم حامل پیام است چراکه مردم در مقدرات الهی ها که اغلب خیر انسان در ان است باید راضی باشند.

به گزارش خبرنگار مهر٬ حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی عبدوس٬ (سخنران حرم رضوی) شامگاه روز چهارشنبه در اختتامیه ششمین همایش علمی پژوهشی امام رضا (ع) با حضور برگزیدگان این جشنواره در استان مرکزی با بیان اینکه زندگی همه افراد با هم متفاوت است٬ افزود: اگر راضی به رضای خداوند باشیم ومقدرات الهی را خیر بدانیم همواره از رحمت الهی بهره مند خواهیم شد.

وی با بیان اینکه نام این امام همام علی و لقب ایشان رضا بود٬ گفت: کلمه رضا در ۷۳ آیه قرآن و در صدها روایت آمده و حضرت علی بن موسی الرضا (ع) الگوی بی بدیل برای همه مسلمانان به ویژه ملت ایران است.

این محقق برجسته رضا بر سه نوع بد٬ محال و شایسته است٬ اظهار کرد: رضا به معنی بد ضد ارزش است و آن به معنی رضایت انسان از خویش و اعمال و رفتار خود است که در روایات نهی شده و پایانش سقوط است.

حجت‌الاسلام عبدوس اضافه کرد: رضای که انسان از کار بد دیگران نیز منفور بوده و ضد ارزش است و رضای که فردی کاری انجام دهد که رضایت خدا در آن نباشد نیز از این نوع است و رضای بد بوده و سبب سقوط انسان می شود.

وی رضای دوم را رضای محال عنوان کرد و افزود: هیچ فردی تا به حال در عالم به این رضا دست نیافته و نتوانسته همه انسان ها را راضی و موافق خود نگه دارد.

این محقق برجسته رضای سوم را رضایت شایسته٬ ارزشی و آن رضایتی که لقب حضرت علی بن موسی الرضا است دانست و گفت: این رضایت همان رضای خداوند است که ثامن الحجج بر اوج قله آن نشست.

حجت‌الاسلام عبدوس اظهار کرد: انسان باید در مقابل تصمیمات و مقدراتی که خدا برای او رقم زده سر فرود آورد چرا که خداوند همواره زندگی را به نفع انسان مقدر می کند.

وی اضافه کرد: رضای نشات گرفته از ایمان٬ اعتقاد و باور انسان را به اوج قله های سعادت و خوشبختی که همانا رضای خداوند است می رساند.

این محقق برجسته با تاکید بر اینکه آنچه خداوند مقدر می کند خیر انسان در آن است٬ گفت: اعتراض و نارضایتی و کفر نعمت رضای خدا را در پیش نداشته و انسان را از مسیر الهی دور می کند.

مصطفی مشایخی٬ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این همایش ضمن تبریک به مناسبت دهه کرامت٬ افزود: همایش علمی پژوهشی شناخت اخلاق و آداب رضوی با حضور صد و ۸۹ مقاله از سراسر کشور و اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد.

وی بابیان اینکه سه نفر به عنوان هیات داوران مقاله های مذکور را بررسی کردند٬‌ گفت: از میان مقالات رسیده به دبیرخانه ششمین همایش علمی پژوهشی شناخت اخلاق و آداب رضوی استان مرکزی هشت نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

لازم به ذکر است٬ در پایان این همایش از زهرا قاسم‌ نژاد از استان فارس٬ محمد علی کلهر از استان قم و علی حیاتی از استان زنجان٬ مولود اعظمیان بیدگلی از استان اصفهان (آران و بیدگل)٬ رمضانعلی جلالی فراهانی از استان مرکزی٬ زهرا خندان از استان قم٬ وجیهه صالحی از استان اصفهان و محمود فتح‌آبادی از استان فارس (داراب) به عنوان رتبه های اول تا هشتم این همایش با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.