ارومیه - خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از تبدیل 70 درصد مساحت دریاچه ارومیه به شوره زار خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباس نژاد شامگاه پنجشنبه در جلسه کارگروه ویژه دریاچه ارومیه با اعلام اینکه این تالاب بین المللی بزرگترين آبگير داخل فلات ايران محسوب می شود، افزود: از ۱۷ سال پيش تا کنون ارتفاع آب آن بالغ بر 7.5 متر كاهش يافته كه بر اثر اين كاهش ۷۰ درصد از پهنه آبي آن به شوره زار تبديل شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب به جزاير درياچه اروميه با ۴۰ درصد پيشرفت فيزيكي در دست اجرا بوده که در صدد هستيم با تامين اعتبارات و تزريق آن، روند اجراي اين طرح را سرعت دهيم، اظهار داشت: مطالعه جامع ريسك خشكسالي درياچه اروميه انجام شده و باید اين كتابچه در سطح ملي ابلاغ شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه گامهای خوب در راستای مطالعات احياي درياچه اروميه برداشته شده، اظهار داشت: از ۲۴ مصوبه احياي درياچه اروميه، ۹ مصوبه تعهد سازمان حفاظت محيط زيست بوده كه اين مصوبات با استفاده از اعتبارات داخلي و استاني محقق شده است.

عباس نژاد راه اندازي ايستگاه هاي پايش سطح آب درياچه اروميه، انتقال سريع آب به جزاير پارك ملي، مطالعات راهكارهاي كاهش تبخير آب، پايش آلاينده هاي رودخانه اي، افزايش آگاهيهاي عمومي و مطالعات احياي تالابهاي اقماري درياچه اروميه از جمله اقداماتي بود كه توسط سازمان حفاظت محيط زيست عملیاتی شدند.

طی روز گذشته وزير نيرو به همراه هیئت همراه در سفر به ارومیه موضوعاتي مثل درياچه اروميه، مسائل و مشكلات مروبط به حوزه منابع آب، پروژه های عمراني، سدها و شبكه های آبی و تصفيه خانه های استان را مورد بررسی قرار داده و از پارک ملی دریاچه ارومیه با بالگرد بازدید کرد.