خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با تاکید بر لزوم توقف خشونت ها در سوریه و آغاز گفتگوهای سیاسی میان دولت و مخالفان، حمایت خود را از برگزاری یک کنفرانس بین ‌المللی درباره سوریه، طرح مسکو در قبال این کشور و پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کردند.

سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای درحالی در بیشکک آغاز به کار کرد که بحران سوریه، برنامه هسته ای ایران، خروح نظامیان خارجی از افغانستان و گسترش همکاریهای شانگهای در زمینه مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر در صدر موضوعات مهم این نشست بود.

"یوری اوشاکاف" مشاور رئیس جمهوری روسیه در گفتگو با ریانوستی عضویت دائم ایران، افغانستان، هند، پاکستان در این سازمان را از جمله موضوعات مهم دیگر این نشست عنوان کرد و به شرکت نمایندگان سازمان ملل، اوراسیا و اتحادیه اروپا در نشست شانگهای پرداخت.

سران کشورهای روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و چین از اعضای اصلی و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، مغولستان، هند، پاکستان و افغانستان از اعضای ناظر در این نشست بودند.

"الماس بیک اتمبایف" رئیس جمهوری قرقیزستان در دیدار با رئیس جمهوری ازبکستان به تلاشهای قابل توجه "اسلام کریم‌ اف" در توقف خشونت ها و ناآرامی های سال 2010 در جنوب کشورش پرداخت.

اهمیت تحولات سوریه برای جهانیان

"اسلام کریم‌ اف" رئیس جمهوری ازبکستان همچنین با اشاره به وخامت اوضاع سوریه گفت اینکه اخبار سوریه به تیتر اول رسانه های تمام دنیا تبدیل شده است، نشان دهنده اهمیت تحولات این کشور برای جهانیان است.

وی ضمن حمایت از طرح مسکو در قبال سوریه گفت: آینده سوریه باید به دست مردم این کشور رقم بخورد و اگر دولت سوریه خود طرحی همچون طرح مسکو را مطرح می کرد، از سوی ما بهتر پذیرفته می‌ شد.

مشکل افغانستان با راه حل نظامی قابل حل نیست

رئیس جمهوری ازبکستان نیز در بخش دیگری از سخنرانی خود به اوضاع افغانستان پرداخت و تاکید کرد که تنها گزینه پیش رو در قبال این کشور مذاکره و راه حل دیپلماتیک نه راه حل نظامی است.

حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان نیز در دیدار با همتای قرقیزستانی خود بر لزوم تقویت همکاریهای دو کشور به خصوص روابط اقتصادی و احداث و توسعه خطوط ارتباطی میان کشورهای منطقه تاکید کرد.

رئیس جمهوری قرقیزستان در دیدار با کرزای پیشنهاد اتصال چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران را از طریق راه آهن داد که با استقبال کرزای روبرو شد.

نقش گفتگوهای سازنده در حل بحران سوریه

آتامبایف نیز با غیر عادی خواندن اوضاع منطقه و جهان و ضمن ابراز نگرانی درباره اوضاع خاورمیانه و آفریقا به خصوص سوریه بر حل دیپلماتیک بحران در این کشور از طریق گفتگوهای سازنده و حمایت سازمان ملل متحد تاکید کرد.

نقش سازمان همکاریهای شانگهای در بازسازی افغانستان

رئیس جمهوری قرقیزستان با تاکید بر لزوم مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی به نقش سازمان همکاریهای شانگهای در بازسازی افغانستان پرداخت و نمایندگان کشورهای عضو اصلی و ناظر این سازمان را برای شرکت در کنفرانس علمی درباره افغانستان که اکتبر آینده در بیشکک برگزار می شود، دعوت کرد.

تاکید بر حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران

نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان نیز در سخنرانی خود با تاکید بر لزوم حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران بر اهمیت حل این موضوع برای کشورهای منطقه اشاره کرد.

وی در ادامه ضمن ابراز نگرانی درباره اوضاع سوریه حمایت خود را از طرح روسیه برای نظارت بین المللی بر سلاح های شیمیایی سوریه و جلوگیری از اقدام نظامی علیه این کشور اعلام کرد و گفت: سازمان ملل متحد باید به دقت تحولات سوریه را دنبال کند و اجازه هیچ گونه اقدام یکجانبه ای را به غربیها ندهد و حل بحران به شیوه ای مسالمت آمیز به نفع کل جهان است.

پوتین به کاهش تهدید اقدام نظامی علیه سوریه اشاره کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز با اشاره به کاهش تهدید اقدام نظامی به سوریه از تصمیم دمشق برای پیوستن به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌ های شیمیایی خبر داد و آن را گامی مهم در جهت حل بحران سوریه معرفی کرد.

وی در ادامه به حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و غنی سازی اورانیوم پرداخت و تحریم ها علیه کشورمان را به باد انتقاد گرفت.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز روز گذشته با مقامات چین، افغانستان و قزاقستان و امروز نیز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌ دولتی است که برای همکاریهای چندجانبه امنیتی ٬ اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌ است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد. این سازمان در حقیقت ترکیب جدید سازمان شانگهای ۵ است که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده بود ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.