بجنورد - خبرگزاری مهر: همزمان با دهه کرامت خادمان حرم مطهر رضوی با حضور در شهرستان های مختلف خراسان شمالی، فضای این استان را از شمیم شمس الشموس عطرآگین کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی است که سنتی نیکو بنیان نهاده شده و همزمان با دهه کرامت و دهه اول ماه ذی‌العقده که روز نخست آن با ولادت حضرت معصومه(س) و پایان آن نیز با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(ع) همزمان است؛ خدام حرم مطهر رضوی به استان های مختلف ایران و چند کشور جهان از جمله آلمان و هندوستان سفر می کنند.

امسال ششمین دوره جشن های مردمی رضوی زیر سایه خورشید بود که با حضور خادمان حرم مطهر امام هشتم(ع) در استان های مختلف کشور برگزار می شد و در خراسان شمالی نیز طی دو روز پنج شنبه و جمعه در شهرستان های فاروج، شیروان و بجنورد برگزار شد.

خدام حامل پرچم حرم مطهر رضوي صبح پنج شنبه و همزمان با ششمین روز از دهه کرامت به همراه پرچم آستان قدس وارد شهرستان فاروج در استان خراسان شمالي شدند و در بدو ورود مورد استقبال مردم متقی اين شهرستان قرار گرفتند.

سفر خدام حرم مطهر رضوي به خراسان شمالي دو روزه بود و در واقع در قالب طرح بین المللی جشن های مردمی با عنوان زیر سایه خورشید و سفر خدام رضوي به استان هاي سراسر كشور و نیز شش کشور جهان صورت گرفت.

خدام حامل پرچم مطهر رضوي صبح پنج شنبه در محل ميدان آزادي فاروج مورد استقبال مردم اين شهرستان قرار گرفتند و پس از آن نیز با حضور آنها در مسجد رضوي اين شهر، ضمن تبرک فضای مسجد با پرچم معطر و متبرک رضوی، مراسم جشن دهه کرامت با حضور این پیام آوران و عموم دلباختگان امام هشتم(ع) در این مسجد برگزار شد.

خدام رضوی پیش از ظهر پنج شنبه و در ادامه سفر خود به شهرستان شیروان عزیمت كرده و در محل ميدان اصلي اين شهر مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

زيارت امامزاده بابا غيبي، اقامه نماز جماعت و مداحي در مسجد جامع شيروان و حضور در روستاي زيارت و بقعه متبركه اين روستا از جمله برنامه هاي خدام حرم مطهر رضوي در شيروان بود.

فرهنگ رضوی؛ بهترین سبک زندگی

حجت الاسلام حسین کوثری امام جمعه شیروان در جمع مردم شیروان که برای استقبال از خدام حرم مطهر رضوی و پرچم مقدس آستان قدس در محل مسجد جامع این شهر گرد هم آمده بوند، با بیان اینکه سفره کرامت رضوی به وسعت همه دنیا گسترده شده است، بر بهره برداری از حضور  خدام  رضوی در استان خراسان شمالی در جهت ترویج سیره و آموزه های اخلاقی امام هشتم(ع) تأکید کرد.

وی ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه کرامت و قرار گرفتن در آستانه میلاد شمس طوس، این دهه را فرصتی ارزنده برای ترویج فضائل اخلاقی  ثامن الحجج(ع)  دانست.

حجت الاسلام کوثری به حضور پر برکت خدام رضوی در این استان اشاره کرد و افزود: میزبانی از سفیران امام هشتم(ع) افتخار بزرگی بوده و لازم است بیش از هر زمانی  این نعمت را  شاکر باشیم.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شیروان با بیان این که خادمان رضوی  در طول تاریخ  واسطه فیض  بین امام(ع) و مردم  بوده اند، اظهار داشت: بسیاری از گرفتاری های مردم از این طریق مرتفع  شده و امروز نیز امیدواریم  خدام رضوی واسط بهره مندی مردم از بستر خیر و برکات مادی و معنوی  امام هشتم باشند.

حجت الاسلام کوثری کسب معرفت و تقویت این موضوع را مهمترین عنصر ارتقاء اخلاقی در تمسک به ائمه اطهار(ع) دانست و گفت: با این روش است که می توان قدردان نعمت همجواری با شمس الشموس بود  و بدون شک قلبها به آستان مقدس رضوی پیوند خواهند خورد.

وی عنصر اطاعت از ولایت در کنار محبت را  دیگر موضوع  اثر بخش در تحکیم پیوند بین دل های مردم و ائمه عنوان کرد و افزود: فرهنگ رضوی بهترین سبک زندگی را به مردم ارائه می کند و خدام می توانند مروج این سبک با تبیین ولایتمداری و سیره اخلاقی امام رضا(ع) باشند.

امام جمعه شیروان در پایان با اشاره به این که سفره کرامت رضوی به وسعت همه دنیا بوده و هر کس می تواند در تأثیرپذیری و تأثیر گذاری این فرهنگ نقش داشته باشد، اظهار داشت: دهه کرامت و حضور خدام رضوی و پیام آوران سیره  اخلاقی امام رضا(ع) در استان های سراسر کشور فرصت مناسبی برای ترویج آموزه های هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت محسوب می شود.

عطر متبرک رضوی در بجنورد

خدام حرم رضوی عصر پنج شنبه در حالی که حامل پرچم متبرک حرم مطهر امام رضا(ع) بودند، پس از اقامت و عبور از دو شهرستان فاروج و شیروان وارد بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی شدند.

مراسم استقبال از خدام رضوی با مشارکت و همراهی گسترده و پرشکوه مردم در حرم امامزاده سید عباس موسی بن جعفر(ع) و نیز در جوار گلزار شهدای بجنورد برگزار شد.

در این مراسم معنوی که سراسر آکنده از عطر و معنویت والای آستان شریف رضوی بود مردم با  اهدای گل حضور پرچم داران امام رضا(ع) به استان بابا الرضا(ع)، گنجینه فرهنگ ها را خوش آمد گفتند.

پس از مراسم استقبال، خدام حرم رضوی به همراه دلباختگان ثامن الحجج(ع) بر مزار شهدای بجنورد حاضر شدند و با  عطر افشانی و گلباران مزار آن والا مقامان، با آرمان های شهیدان و امام شهدا تجدید عهدی دوباره کرده و عطر محبت رضوی را بر قبور آن گلگون کفنان پاشیدند.

خدام در ادامه این برنامه معنوی، در روستای ینگه قلعه بجنورد حاضر شده و مردم این روستا پرچم متبرک آستان قدس را بر سر و دیده  ساییدند و در مراسمی در محل مسجد این روستا با مداحی و مولودی خوانی به الطاف آن امام رئوف تمسک جستند.

خدام حرم رضوی پس از بازگشت از روستای ینگه قلعه بجنورد، مجددا در حرم مطهر امامزاده سید عباس(ع) حضور یافتند و پس از اقامه نماز مغرب و عشا و نیز قرائت دعای کمیل، در مراسم جشن  دهه کرامت با زائران این حرم مطهر همراه شدند.

همایش معنوی تکریم امامزادگان

همایش تکریم امامزادگان پنج شنبه شب با حضور خدام آستان قدس رضوی و نیز مسئولان و عموم مردم  بجنورد در محل امامزاده سید عباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد موسوم به معصوم زاده برگزار شد.

حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه  بجنورد در این همایش تکریم اهل بیت(ع) را جلوه ای از  جلال الهی دانست و نامگذاری دهه کرامت را گامی در این راستا برشمرد.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه در دهه کرامت گمنامی و غربت ائمه برطرف می شود، اظهار داشت: این ایام فرصت خوبی برای آشنایی بیش از پیش با آموزه های اخلاقی اهل بیت عصمت و طهارت است.

حجت الاسلام یعقوبی در ادامه به شخصیت والا و متعالی امام رضا(ع) اشاره  کرد و با یادآوری ابعاد علمی و سیاسی شخصیت آن امام همام، افزود: آن امام بزرگوار در زمینه علم و گسترش اسلام نقش بزرگی داشت و از نظر سیاسی نیز به عنوان بازویی توانمند در موقعیتی قرار گرفت که با اقدامات وی شیعه از گمنامی بیرون آمد.

وی عنوان کرد: امام رضا(ع) بصیرت سیاسی ویژه ای به مردم بخشید و مسئله اهمیت جایگاه امامت را با آگاهی و علم وافر، در میان عموم با زبان ها و بیان های مختلف تبیین کرد.

حجت الاسلام یعقوبی با تاکید بر توجه و ترویج مبانی و آموزه های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سیره رضوی، حضور خدام رضوی را مایه خیر و برکت  دانست و خواستار استفاده بیشتر از این فرصت برای انعکاس جلوه های آموزنده و زندگی ساز ائمه اطهار در جامعه شد.

جریان های دینی و سیاسی عصر حاضر و آموزه های امام رضا(ع)

دومین روز سفر معنوی و متبرک خدام آستان قدس رضوی به خراسان شمالی با  ندبه بر فراق مهدی موعود و زمزمه فرج منجی عالم بشریت آغاز شد.

مردم دلباخته و مشتاق اهل بیت(ع) در بجنورد صبح جمعه همراه با تنی چند از خدام حرم مطهر  رضوی دعای ندبه و فرج را قرائت کردند.

در این مراسم معنوی که در محل امامزاده سید عباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد برگزار شد؛ حضار از فضای معنوی و متبرک حرم مطهر رضوی بهره مند شده و به الطاف آن امام همام تمسک جستند.

حجت الاسلام نعمت الله صابر، از کارشناسان مذهبی آستان قدس رضوی و نیز یکی از مبلغین دینی، در این مراسم سراسر معنوی با تبریک ایام پر برکت دهه کرامت، به شخصیت امام هشتم(ع) اشاره کرد و  این ایام را برای آشنایی و انس هرچه بیشتر با ابعاد اثر گذار سیره آن امام همام فرصتی مغتنم برشمرد.

وی به جریان ها و حرکت های اسلام ستیزانه دشمنان در شرایط عصر حاضر پرداخت و اظهار داشت: آگاهی و بصیرت نسبت به آموزه های دینی و قرآنی و نیز تعمیم این مهم در جامعه بسیار ضروری است.

عطر شفای رضوی در دارالشفاهای بجنورد

خدام رضوی پیش از ظهر جمعه با حضور در  بیمارستان های بجنورد از بیماران بخش های مختلف این بیمارستان ها عیادت کرده و برای آنها دعای شفا و سلامتی قرائت کردند.

خدام ابتدا به بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد رفتند و پس از عیادت از بیماران و متبرک کردن دل و دیده آنان با پرچم مقدس رضوی و نیز  آرزوی خیر و سلامتی، بسته متبرک شده رضوی را به بیماران هدیه کردند.

همچنین خدام در بیمارستان های امام علی(ع)، بیمارستان ثامن الائمه و بیمارستان ارتش نیز حضور یافته و از بیماران بخش های مختلف آن عیادت کردند.

دیدار خدام رضوی با خانواده شهدا

عصر جمعه پرچمداران آستان قدس رضوی به دیدار تعدادی از خانواده های معزز شهدای بجنورد رفته و مقام آن بزرگمردان از جان گذشته را ارج نهادند.

خدام ابتدا در منزل شهید علی کرفی حاضر شدند و ضمن دیدار با خانواده این شهید بزرگوار، از پدر این شهید که در بستر بیماری افتاده است، نیز عیادت کردند.

همچنین خادمین حرم امام رضا(ع) به دیدار خانواده شهید شیرمحمد حصاری رفتند و فضای منزل این شهید والا مقام را با عطر رضوی و پرچم متبرک آستان قدس معطر ساختند.

علاوه بر این عصر جمعه خدام رضوی در ادامه برنامه های سفر دو روزه خود به خراسان شمالی از کانون اصلاح و تربیت و نیز زندان بجنورد بازدید کردند و پرچم متبرک آستان قدس رضوی را در معرض تمسک جویی مددجویان در بند در این دو مکان قرار دادند.

خدام  ضمن بازدید از بندهای مختلف زندان بجنورد در مراسم مولودی خوانی و مداحی که ویژه  ایام دهه کرامت و میلاد شمس طوس در این محل برگزار شده بود نیز شرکت کردند.

همچنین خدام در حین بازدید از این دو محل خاطراتی از دوران مختلف خدمتگزاری خود به آستان مقدس آقا علی بن موسی الرضا(ع) و زائران آن امام همام را برای مددجویان بازگو کرده و اثرات چشم گیر و معجزه آسای پیوند با ائمه را مورد توجه و تأکید قرار دادند.

شرکت در مراسم جشن دهه کرامت که همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد قدس بجنورد برگزار شد، پایان بخش برنامه های سفر دو روزه خدام حرم رضوی به این استان بود.

دهه اول ماه ذی‌العقده که روز نخست آن با ولادت حضرت معصومه(س) و پایان آن نیز با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(ع) همزمان است؛ به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است.