اصفهان – خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: با مدیریت صحیح منابع آبی موجود می‌توان تنش آبی موجود در استان را کنترل و کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هاشم امینی اظهار داشت: 75 درصد اقلیم آب و هوایی کشور خشک و نیمه خشک است درحالیکه سرانه بارندگی در دنیا حدود 700 الی 750 میلی متر ، در قاره آسیا 600 الی 650 میلی متر است. این رقم در ایران  200 الی 250 میلی متر و در استان اصفهان 120 میلی متر می باشد.این درحالیست که در سال‌های اخیر به دلیل وقوع پیاپی پدیده خشکسالی میزان بارندگی در استان اصفهان به 94 میلی متر کاهش یافته است.

وی افزود: براساس بررسی‌های دانشمندان دوره سوم پدیده خشکسالی را در پیش داریم و احتمال اینکه تا 90 سال آینده منابع آبی زیرزمینی به پایان برسد وجود دارد که در این حالت تأمین آب برای بخش های مختلف با مشکلاتی مواجه می‌شود .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان درخصوص منابع آبی موجود بر روی کره زمین گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته میزان منابع آبی بر روی کره زمین حدود 650 میلیون کیلومترمکعب است که 5/97 درصد این منابع شور است و تنها 5/2 درصد آبهای موجود بر روی کره زمین شیرین است و نیز 78 درصد منابع آب شیرین هم قابل دسترس نیست. بنابراین در چنین شرایطی مصرف بهینه آب یکی از ضروریت‌های موجود قلمداد می‌شود .

امینی مصرف سرانه آب را در کشور بیش از استاندارد جهانی دانست و اظهار داشت: طبق استانداردهای تعریف شده مصرف سرانه آب در کشور 150 لیتر در شبانه روز است و این رقم در استان اصفهان 210 لیتر می باشد که متأسفانه در تابستان سال جاری در استان اصفهان به رغم محدودیت در تأمین آب این رقم به 300 لیتر در ثانیه افزایش یافت در صورتی که مصرف سرانه آب در دنیا 80 لیتر در شبانه روز است که سازمان بهداشت جهانی این میزان مصرف را تأیید کرده‌است .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان میزان سرانه تجدید پذیر آب را بیانگر توسعه و پیشرفت کشورها خواند و خاطرنشان ساخت: در جهان کنونی دسترسی پایدار به منابع آبی از جمله ابزارهای دستیابی به توسعه و پیشرفت کشورهاست و برآورد گردیده که اگر سرانه تجدید پذیر آب کمتر از 1500 مترمکعب باشد تنش آبی در هر کشوری به وجود خواهد آمد. این درحالیست که میزان سرانه آب تجدیدپذیر در استان اصفهان 900 مترمکعب برای هر نفر است که این رقم بسیار ناچیز است. بنابراین به منظور غلبه بر بحران کم آبی در استان اصفهان باید منابع آبی و چگونگی مصرف آب به خوبی مدیریت شود .

وی به تدابیری که شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سالهای اخیر به منظور مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار داده است اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اعمال چهار  اقدام قانونی، تعرفه‌ای، فرهنگی و فنی و مهندسی به مدیریت مصرف آب در سطح استان پرداخت که این تدابیر منجرشد 6/5 درصد در مصرف آب صرفه جویی شود .

امینی با بیان اینکه فعالان در کتابخانه های عمومی اصفهان می‌توانند نقش بسزایی در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در جامعه داشته باشند، گفت: فعالان در کتابخانه ها که با اقشار مختلف جامعه تعامل دارند می‌توانند با ارائه کتاب‌ها و بسته‌های فرهنگی که درخصوص مصرف بهینه آب وجود دارد زمینه های مصرف بهینه آب را در جامعه ترویج دهند چراکه ما معتقدیم انجام اقدامات فرهنگی تأثیر مهمی در مصرف صحیح آب در جامعه دارد و این مهم با همکاری بسیاری از بخش ها محقق می شود.