گروه سیره معصومین (ع) پژوهشکده تاریخ اسلام در ادامه سلسله مباحث بازخوانی سیره معصومین (ع) نشستی با عنوان امام رضا (ع) و جریان‌های شیعی را برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید بتوان دوران امامت امام رضا (ع) را یکی از پرجنب و جوش‌ترین دوران‌های فعالیت فرقه‌های مختلف شیعی دانست. آنچه به ویژگی این دوره می‌افزاید، آن است که این فرقه‌ها فعالیت خود را در ساحت‌های مختلف عقیدتی، سیاسی، نظامی و فقهی سامان می‌دادند. گرچه امام رضا (ع) توانست از فضای به دست آمده عصر خود به بهترین وجه استفاده نماید، اما ظهور جریان‌های قدرتمند شیعی مخالف امام و مشغول شدن ایشان به موضع‌گیری در برابر آنها، تا حد زیادی جلوی شتاب حرکت امام را گرفت.

در یک گونه‌شناسی می‌توان این جریانات درون شیعی را در گروه‌هایی به غالیان، زیدیه، اسماعیلیه، فطحیه و واقفیه تقسیم کرد که به جز گروه اخیر، فرقه‌های دیگر قبل از این دوره پدید آمده بودند و در این دوره کم و بیش به فعالیت‌های خود ادامه می‌دادند. در میان آنها فطحیه به جهات مختلفی همچون پذیرش امامت امام رضا (ع) به عنوان امام نهم و نیز روش فقهی خود، تمایز خاصی می‌یابد. اما بیشترین نقش محوری اختصاص به فرقه واقفیه دارد که در سرتاسر دوران امامت امام رضا (ع) با آن حضرت درگیر بودند و امام می‌کوشید تا از طرق مختلف خطر این جریان را معرفی کند.

نشست امام رضا (ع) و جریان‌های شیعی با حضور دکتر نعمت الله صفری فروشانی روز یکشنبه 24 شهریور ماه ساعت 17 تا 19 در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزارخواهد شد.

پژوهشکده تاریخ اسلام در محل خیابان توانیر، خیابان رستگاران، کوچه شهروز، پلاک 9 واقع است.