شاهرود - خبرگزاری مهر: مردم شهرستان شاهرود با استقبال گرم و پرشور خود پذیرای خادمان حرم شمس‌الشموس حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بودند و غبار حرمش را توتیای چشمان خود کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفت ستاره روشن در آسمان آغوش گشوده منتظر هشتمین اخترند. کبوتران آسمانی را که چشم‌هایمان سال‌هاست به آن دوخته شده بال می‌نند، صدای بال کبوتران در نقاره حرم می پیچد و چشمان خواب گرفته نسل امروز را غبارروبی می‌کنند.

هشتمین پیشوای شیعیان امام علی بن موسی‌الرضا(ع) در مدینه دیده به جهان گشود.

بیشتر دوران امامت وی در زمان خلافت مامون که یکی از مکارترین و زیرک‌ترین خلفای عباسی به شمار می‌آید بود که پس از قتل برادرش امین و به دست گرفتن قدرت، مرو را مرکز حکومت خود قرار داد و با بهره‌گیری از هوش وزیر خود فضل بن سهل پایه‌های حکومت خود را مستحکم کرد.

انـگیزه‌هاى سیاسى مانند جذب ایرانیان، سرکوب نهضت‌ها و قیام‌هاى علویان، مشروع جـلـوه دادن حـکومت خود، مامون را وادار کرد به امام پیشنهاد ولایت عهدی دهد اما امام رضا(ع) از پـذیرش پیشنهاد مامون سر باز مى زد.

ولایت عهدی با تلاش‌های امام برای افشاگری همراه بود

در نهایت اگرچه این پیشنهاد رنگ تهدید و اجبار نیز گرفته بود امام رضا(ع) مجبور به پذیرش ولایت عهدی را با قید شرایطی شد و پس از مراسم بیعت اجبارى، در حضور مردم و دیگران فرمود: "لـنـا عـلیکم حق برسول الله و لکم علینا به حق فاذا انتم ادیتم الینا ذلک وجب علینا الحق لکم." مـا اهـل بیت، به واسطه رسول خدا (ص) بر شما مردم حقى داریم، شما نیز بر ما حقى داریـد وقتى که شما حق ما را به ما دادید، بر ما لازم است که حقوق شما را رعایت کنیم.

مسئله ولایت عهدی با تلاش‌های امام(ع) برای افشاگری همراه بود و شرط اصلی دخالت نکردن در عزل و نصب‌ها که همان شریک نبودن در حکومت جائر زمان برای حضرت محسوب می‌شد، نیز به همین منظور انجام شد.

بدین ترتیب امام(ع) توطئه های مأمون را یکی پس از دیگری خنثی می‌کرد و مامون با آگاهی از این که عوام فریبی‌های او در اعلام ولیعهدی امام رضا(ع) نیز کارگشا نیست و عرصه بر او تنگ شده بود و امام رضا(ع) را بزرگترین خطر برای بقای حکومت خود می دانست به شهادت رساند.

سرانجام خورشید فروزان وجود امام(ع) در روز 29  صفر سال 203  ق.غروبی سرخ را به مشرق ایمان نشست و بار دیگر سیاست مزورانه عباسی تن به شکست داد.

حضور خادمان رضوی و بیعت دوباره با خاندان عصمت و طهارت (ع)

امروز بعد از سال‌ها خادمان حرم رضوی با سفر به اقصی نقاط کشور پیام امام(ع) را شهر به شهر می برند و بیعتی دوباره می‌گیرند از دوستداران خاندان عصمت و طهارت بر پایداری و پایمردی بر سر ایمان خود.

عصر امروز خادمان حرم رضوی شامل سه خادم، يك مبلغ، يك مداح و يك نفر به‌عنوان مسئول كاروان و نماينده آستان قدس رضوي، در میان استقبال پر شور مردم استان سمنان وارد شاهرود شدند و با حضور در حرم شهدای گمنام هوای این شهر را معطر به عطر دلنشین حرم رضوی کردند.

در این مراسم مداح کاروان اعزامی حرم مطهر امام هشتم(ع) به مدیحه سرایی پرداخت و پرچم متبرک حرم در میان حاضران در مراسم گردانده شد و بسته های کوچک نمک به عنوان سوغات امام رضا(ع) و تبرک و تیمن بین شرکت کنندگان در مراسم توزیع شد.

مسیر حرکت کاروان خدام رضوی در استان سمنان

انتظار مردم استان سمنان بالاخره به پایان رسید و خدام حرم مطهر صبح امروز با استقبال گرم مردم میامی وارد این استان شدند و عصر امروز را در میان خیل عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در شهرستان شاهرود سپری کردند.

این خادمان در جمع مردم شهرستان سمنان نیز حضور خواهند یافت و با خانواده شهدا و نماينده ولي فقيه ديدار مي كنند و بازديد از خانه سالمندان، عيادت از بيماران و اهتزاز پرچم متبرك امام هشتم در ميدان امام رضاي سمنان از ديگر برنامه ها اين كاروان در شهر سمنان خواهد بود.

كاروان خدام حرم رضوي روز دوشنبه به شهر دامغان وارد مي‌شوند و با حضور مردم و مسئولان در گلزار شهدا به غبارروبي و عطر افشاني خواهند پرداخت و بعد از ظهر همان روز نیز شهرستان مهدیشهر میزبان این کاروان نورانی خواهد بود.

كاروان خادمان رضوي در ساعت هشت صبح روز ۲۶ شهريور مصادف با سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) با حضور در مزار شهداي آرادان به غبارروبي و عطر افشاني گلزار شهداي اين شهر خواهند پرداخت و ساعت ۱۰ صبح نیز با استقبال مردم و مسئولان اين شهر جشن و مداحي برگزار مي‌شود.

این كاروان بعد از ظهر روز سه‌شنبه به گلزار شهداي شهرستان سرخه وارد شده و بعد از غبارروبي و عطر افشاني آن در محل های در نظر گرفته شده به جشن و مداحي خواهند پرداخت.

ششمین دوره جشن‌های ملی و معنوی زیر سایه خورشید، امسال همزمان با ایام سالروز ولادت امام رضا(ع) و دهه کرامت رضوی در 120 شهر از 22 استان کشور و همچنین در 17 شهر از شش کشور جهان شامل آلمان، هندوستان، افغانستان، عراق، لبنان و امارات با هدف گسترش جشن‌های دهه کرامت برگزار می‌شود.