همدان - خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان همدان گفت: همزمان با هفته دفاع مقدس بیش از 250 برنامه اثرگذار در همدان برگزار می‌شود.

حسن قهرمانی مطلق در گفتگوی با خبرنگار مهر اظهار داشت: در هفته دفاع مقدس قریب به 256 برنامه اثرگذار در شهرستان همدان انجام خواهد شد که از مهمترین این برنامه ها می توان به مراسم سان و رژه که همزمان با روز تجاوز بعثیون عراق به ایران بود، اشاره کرد.

وی گفت: این مراسم نمادی از توانمندی‌های نیروهای مسلح و اتحاد و وحدتی است که بین نیروهای مسلح وجود دارد و بیعت مجددی با مقام معظم رهبری محسوب می‌شود.

فرماندار همدان عنوان داشت: سان و رژه نیروهای مسلح همدان سی و یکم شهریورماه امسال در محل آرامگاه باباطاهر برگزار می شود.

وی ابراز داشت: بازسازی عملیات والفجر 5 که دلاورمردان تیپ انصارالحسین(ع) همدان در سال 62 برای آزادسازی بیش از 110 کیلومترمربع با اهدای بیش از 120 شهید نقش آفرینی کردند هم در حمله و هم در عملیات پدافندی نیز در پادگان سیدالشهدای همدان برگزار می‌شود.

قهرمانی مطلق بازدید از خانواده معظم شهدا و عطرافشانی قبور مطهر شهدا را از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس همدان عنوان کرد و افزود: مراسم ویژه‌ای نیز در محل باغ موزه همدان از طرف دستگاه های موثر در جنگ برگزار می شود.

فرماندار همدان گفت: قرار بر این است که در هفته دفاع مقدس نیروهای مسلح هر کدام نقش آفرینی ای که در دوران جنگ و دفاع مقدس داشتند را به نوعی بازگو کنند.

وی ادامه داد: مدارس و مراکز هنری نیز در این ایام فعال خواهند بود که در این زمینه برای بازگویی خاطرات شهدا و یادآوری دلاورمردی‌هایی که شهدا و رزمندگان داشتند برنامه‌هایی مدنظر است و در این راستا نیز راویانی به این مراکز اعزام می‌شود.

لایه‌های پنهان جنگ برای مخاطبان تشریح شود

قهرمانی مطلق که خود رزمنده و جانباز دفاع مقدس هست در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چه بعدی از ابعاد دفاع مقدس از نظر رسانه مغفول مانده بیان داشت: مقام معظم رهبری فرمودند که جنگ تحمیلی و دلاورمردی هایی که رزمندگان دفاع مقدس در این هشت سال داشتند گنجینه‌ای است که هر میزان از آن استخراج شود تمام نشدنی است.

وی گفت: بر این اساس وظیفه تمام هنرمندان، رزمندگان، خانواده‌های شهدا و کسانی که دستی بر قلم دارند و هر فردی که به نوعی می‌تواند از لایه‌های جنگ چه لایه‌های آشکار و چه لایه‌های پنهانی برای نسل جدید و مخاطبانی که به این حوزه علاقمندند مواردی را بیان کند، می‌توانند اثرگذار باشند.

فرماندار همدان ادامه داد: بیان و تشریح نحوه دلاورمردی‌های مردم ایران در طول هشت سال ایستادگی در برابر تمامی استکبار، وظیفه یکایک افرادی است که به نوعی می‌توانند در این زمینه قلم بزنند و نقش آفرین باشند.

وی ابراز داشت: لایه‌های دیگری که نیازمند تبیین است، فضای فرهنگی حاکم بر کشور و جبهه‌های جنگ در زمان جنگ تحمیلی است که فضای بسیار معنوی بود چرا که در این مکانها مادیات به حداقل خود رسیده و بی ارزش شده اما معنویت اوج گرفته بود و هر آنچه که آنجا نیاز داشتیم با ذکر صلوات و ادعیه محقق می‌شد چرا که همفکری و همدلی و یک صدایی بین رزمندگان توفیقات بسیار زیادی را رقم زد.

قهرمانی مطلق گفت: جبهه‌های جنگ حق علیه باطل جایی بود که ارج و منزلت و قرب برای افراد آورد و این موارد نیازمند تبیین و تشریح در جامعه کنونی است چرا که در آن زمان مسئولیت پذیرفته نمی‌شد الا به تکلیف و دوم اینکه کاری شکل نمی گرفت مگر با نیت خالص و معنویت چراکه همه یک رنگ (رنگ خاکی) داشتند.

هر آنچه که بتواند پایه های نظام اسلامی را نگه دارد با جنگ تحمیلی برابری می کند

فرماندار همدان در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه نظر  شما در زمینه این سخن مقام معظم رهبری مبنی‌بر اینکه هشت ماه فتنه با هشت سال جنگ تحمیلی برابری می کند، نیز عنوان داشت: خروجی دفاع مقدس استحکام پایه‌های نظام بود که مایه افتخار است.

وی گفت: در دوران فتنه نیز عملا استکبار نقشه و توطئه‌هایی برای به پایین کشیدن نظام مقدس جمهوری اسلامی داشت که با تدابیر مقام معظم رهبری و با عنایت خداوند و بصیرت مردمی خنثی شد و طبق فرموده مقام معظم رهبری هر آنچه که بتواند پایه های نظام اسلامی را نگه دارد با جنگ تحمیلی برابری می کند.

وی در پاسخ یه سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی‌بر اینکه برکات هشت سال دفاع مقدس در بیداری اسلامی چیست؟ اظهار داشت: نمود "ما می‌توانیم" در هشت سال دفاع مقدس، پایمردی و دلاوردمردی، سقوط وحدت دشمنان در مقابل ایمان مردم ایران در این هشت سال از برکات دفاع مقدس است که می تواند الگویی برای ملل ستمدیده و مردم محروم جهان باشد.

وی گفت: کما اینکه شاهدیم با الگو گیری از این ارزش‌ها در مقابل استکبار ایستاده اند و پیروزی هایی نیز برای آنها حاصل شده اما مشکلاتی نیز دارند از جمله نداشتن رکن رکین وجود رهبر فقید که در راس انقلاب‌ها و بیداری‌های اسلامی نیاز است چرا که رهبر عالم به درستی می‌تواند انقلاب‌ها را راهبری کند.

به فراخور افکار هر فرد خوراک فکری در مباحث مرتبط با جنگ دیده شود

قهرمانی مطلق در بخش دیگری از سخنانش در زمینه فضاسازی شهری در هفته دفاع مقدس نیز به خبرنگار مهر عنوان داشت: ما در بحث جامعه شهری و روستایی مخاطبان مختلفی داریم که از قشرهای کاملا بیسواد، کم سواد، باسواد، پیرمردان و پیرزنان و نوجوانان و جوانان و آحاد و اقشار مختلف مردمی است که بر این مبنا باید به تناسب و فراخور افکار هر کس برایش خوراک فکری در مباحث مرتبط با جنگ دیده شود.

فرماندار همدان ادامه داد: گاهی ممکن است این خوراک فکری به صورت یک بنر یا تابلو و یا دلنوشته باشد و  باید برای جامعه هدف در بخش نرم‌افزاری کارهای فکری و یا فرهنگی تعریف شود اینکه از یک مورد غافل شویم و به یک مورد خاص بیش از حد پرداخته شود به نظر من کار عقلانی نیست.

وی تاکید کرد: باید در همه ابعاد در زمینه توانمندی هایی که در دفاع مقدس داشتیم و نشان دادیم که می شود ایستادگی کرد و پوزه استکبار را به خاک مالید بتوانیم در این زمینه گام های موثر و کاربردی برداریم و باید بگونه ای برنامه تعریف کنیم که اقشار مختلف از این چشمه جوشان بهره مند شوند.

قهرمانی مطلق در پاسخ به اینکه آیا نیاز هست فرهنگ دفاع مقدس به‌عنوان یک هنجار و ایده در جامعه جاری و ساری شود نیز ضمن تایید این بحث گفت: تعمیق باور جوانان در ارتباط با مسائلی که در زمان دفاع مقدس رخ داده از وظایف مسئولان به‌ویژه مسئولان فرهنگی است که اثرگذاری بی بدیلی دارد.

فرماندار همدان افزود: مبانی و ارزش‌های دوران دفاع مقدس می تواند برای جامعه کنونی درس باشد چرا که مقام معظم رهبری نیز بیان کردند که جوانان امروز اگر بیشتر از جوانان آن دوران نباشند کمتر از آنها نیز نیستند چرا که آن روز فضای جنگ تحمیلی و جنگ سخت بود و امروز فضای جنگ نرم است.

مجموعه مسئولان فرهنگی در مبارزه با جنگ نرم کوتاهی نکنند

وی ادامه داد: مقاومت هایی نیز در زمینه جنگ نرم شکل گرفته اما این دلیل نمی‌شود که مجموعه مسئولان فرهنگی در این زمینه کوتاهی کنند بلکه کارهای بیشتر و بایسته تری در این زمینه باید صورت گیرد.

قهرمانی مطلق در پاسخ به اینکه چرا جنگ به ایران تحمیل شد و چرا "عراق" گزینه استکبار برای حمله به ایران بود نیز عنوان داشت: این انتخاب دلایل زیادی داشت اولا اینکه در عراق یک دیوانه ای در راس داشت به نام "صدام" و دیگر اختلاف مرزی هایی که با عراق داشتیم، وجود مرز مشترک یک هزار و 400 کیلومتری بین ایران و عراق، وجود کردستان عراق و کردستان ایران و نابسامانی هایی که در کردستان ما بود، همزبانی های عراقی ها با استان خوزستان و پشتوانه کشورهای عربی برای عراق به عنوان تامین کننده منابع مالی و انسانی و نبود ارتش منسجم در ایران و نبود سیستم دفاعی در ایران که تازه در آن انقلاب شده بود.

فرماندار همدان ادامه داد: خوی فزون خواهی صدام نیز نباید فراموش شود که حتی پس از شکستی که در ایران متحمل شد به سراغ کویت رفت و این موارد باعت شد استکبار سراغ صدام بیاید.

تشکیل بسیج 20 میلیونی نقطه قوت انقلاب اسلامی است

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که چرا با وجود ارتش سپاه و بسیج نیز تشکیل شد عنوان داشت: در ابتدای جنگ برخی از سران ارتش اعدام شده بودند و برخی نیز مستشاران خارجی بودند و ارتش منسجمی در ابتدای جنگ نداشتیم و از طرفی نیز میزان هجمه و حمله ای که دشمنان داشتند به حدی گسترده بود که ارتش به تنهایی قادر به مقابله با حمله صدامیان نبود و به تدبیر حضرت امام خمینی بحث تشکیل بسیج 20 میلیونی که نقطه قوت انقلاب اسلامی و نقطه عطفی برای نظام اسلامی شد هدف قرار گرفت که سبب الگو گیری در دیگر کشورها شد.

قهرمانی مطلق بیان داشت: اگر امروز سوریه و دولت بشاراسد در این کشور مقاومت سی ماهه را شکل می دهد به برکت مقاومت های مردمی است که الگوگرفته از بسیج کشور ما است.