گرگان - خبرگزاری مهر: موسيقي‌ و آیین هاي محلي اقوام ايراني در هفتمین جشنوار بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در نگارستان ایران نمایش داده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گلستان به دلیل جاذبه های متنوع گنجینه اکوتوریسم ایران لقب گرفته و جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، فرصتی برای معرفی برخی از گنجینه ها و داشته های معنوی است.
 
استان گلستان از هشتم تا 11 مهرماه امسال نیز برای هفتمین بار میزبان رویداد بین المللی  است تا کلکسیونی از فرهنگ اقوام ایران در آن نمایش داده شود.
 
در این جشنواره، گروه های گلستانه، قزاق، ذکر خنجر و رقص ترکمن، گروه موسیقی کتول، بوشهر، خوزستان، گیلان،مازندران، چهارمحال وبختیاری،ایلام و تربت جام به اجرای برنامه پرداخته و نوای موسیقی آیینی اقوام را طنین انداز می کنند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همچنین  گروه های موسیقی و آیینی خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، آذربایجان، سیستان  و بلوچستان، مرکزی، اردبیل، فارس، کردستان، لرستان و شهرمیرزاد از دیگر گروه های موسیقی است که دراین دوره می نوازند.
 
وی افزود: فرهنگ و تاريخ ملت ها نقش بسزايي در شكل گيري هويت ملي آن دارد، نمادهاي تاريخي را مي توان به عنوان بخشي از ثمره فرهنگ دانست كه پاسداري از آن مي تواند در شكل گيري هويت ملي و منطقه اي هر سرزميني نقش اساسي ايفا کند.
 
به گفته وی با نگاهي گذرا به پيشينه تاريخي كشورها، در مي يابيم كه توجه و ارج نهادن به آثار و ارزش هاي فرهنگي و باستاني هر ملتي موجب تعالي و ارتقای فرهنگي آن ملت مي شود چرا كه تاريخ نشان داده  ملت هايي كه داراي سابقه فرهنگي و تاريخي كهـن هستند از تهاجم فرهنگي مصون مانده و كمتر دستخوش تطور و دگرگوني شده اند. 
 
عباسی یادآور شد: ايران سرزميني است در برگيرنده اقوام گوناگون با باورها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص، اقوامي كه در عين تنوع و تفاوت هاي بسيار در چارچوب مرزهاي فرهنگي اين سرزمين آن چنان به هم آميخته اند كه واحد منسجمي به نام هويت ملي ايراني را تشكيل داده اند.
 
گلستان گنجینه اکوتوریسم
 
وی افزود: استان گلستان نيز، از اين امر مستثني نیست، وجود انبوه جاذبه هاي اكوتوريسم(كه استان را به گنجينه اكوتوريسم ايران مشهور نموده است) يادمان هايي چون گنبدقابوس که به ثبت جهانی رسیده و برج رادكان، خرابه هاي شهر تاريخي جرجان و تميشه و صدها اثر ارزشمند ديگر در استان گواهي از اين مدعاست. بدین جهت، نگهداري و صيانت از اين آثار گرانبها كه پيشينه تاريخي هفت هزارساله استان را نمايان مي نمايد از اهميت خاصي برخوردار است.
 
وی گفت: از جمله شیوه ها و روش های پاسداری از فرهنگ و آثار تمدنی این سرزمین می توان به برگزاری جشنواره های مختلف اشاره کرد که ضمن آن اقوام کشور به معرفی و عرضه داشته های فرهنگی و قومی خود بپردازند تا بدین وسیله گوشه هایی از فرهنگ و تمدن ایرانی معرفی گردد. 
 
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان افزود: از همین رو برگزاری جشنواره ایی تحت عنوان جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین می تواند اهداف فوق را برآورده سازد، جشنواره فرهنگ اقوام يك موقعيت ترويجي است، كه در آن همه ابعاد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مورد بررسي قرار مي گيرد تا ضمن معرفي فرهنگ هاي قومي و منطقه اي به ويژگي هاي خاص مناطق نيز توجه گردد. 
 
وی اظهار داشت: ماهيت اصلي جشنواره فراهم ساختن شرايط براي بسط و گسترش فرهنگ هاي مختلف ايراني جهت تحقق هدف هاي ترويجي براي رشد و توسعه صنعت گردشگري است.
 
رئیس ستاد برگزاری این جشنواره افزود: برگزاری این جشنواره موجبات نشاط اجتماعی در سطح جامعه و همبستگی و وحدت بیشتر اقوام استان و کشور را فراهم می آورد.
 
به گفته وی، تفاوت ها و علایق قومی که حاصل گوناگونی فرهنگی و اجتماعی ایران است در چنین جشنواره هایی بیش از پیش خود را نشان می دهد که همین امر بر اهمیت آن می افزاید.
 
عباسی هم چنین خاطرنشان کرد: با توجه به برپایی موفق جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در سال های پیش و استقبال گسترده مردم و مسئولان از این جشنواره، امسال نیز این جشنواره بر پا خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: برگزاری این جشنواره در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام استان گلستان است و درصددیم این جشنواره را در سطح بین المللی ثبت نماییم.
 
حضور سفرای 30 کشور در جشنواره
 
رئیس ستاد برگزاری هفتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین اضافه کرد: در این دوره سفرای بیش از 30 کشور از کشورهای هدف گردشگری، فارسی زبان و کشورهای همسایه و غرفه های صنایع دستی کشورهای خارجی و همسایه شامل افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان و عراق و الجزایر و... حضور خواهند داشت.
 
وی در ادامه با اشاره به بخش های مختلف این جشنواره خاطرنشان کرد: این جشنواره شامل نمایشگاه صنایع دستی و جاذبه های گردشگری، معرفی و نمایش آداب و سنن و شیوه های زندگی اقوام، مراسم آیینی و موسیقی اقوام، و برنامه های تورگردانی می باشد و همچنین همایش فرهنگ ریش سفیدی در اقوام ایران زمین و سمینار یک روزه گردشگری روستایی و توسعه پایدار نیز در این ایام برگزار خواهد شد.
 
برپایی سیاه چادر و غرف های سوغات
 
معرفي و نمايش صنایع دستی و سوغات است که 20 غرفه سوغات استان ها و همچنین  غرفه سوغات وآش و  غرفه جاذبه های گردشگری و روستاهای هدف گردشگری نیز به معرفی سوغات و جاذبه های گردشگری خود خواهند پرداخت.
 
16سیاه چادر اقوام ایرانی شامل سیاه چادرعشایراستان گلستان، آلاچیق محلی گلستان، طبیعت استان گلستان،  آلاچیق ترکمن، سیاه چادر اردبیل، ایلام، خوزستان، قشقایی، چهار محال و بختیاری  در این جشنواره برپا خواهد شد.