دبیر جشنواره محیط زیست در آموزه های رضوی از انتخاب 11 اثر برتر در این جشنواره خبر داد و افزود: وبلاگ برتر محیط زیستی برای نخستین بار در این جشنواره معرفی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن پسندیده همزمان با سالروز ولادت با سعادت امام رضا (ع) و روز محیط بان در مراسم اختتامیه دومین جشنواره محیط زیست در آموزه های رضوی و تجلیل از محیط بانان نمونه که پیش از ظهر سه شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، افزود: توجه به جایگاه معارف اسلامی و سیره بزرگان در جامعه، همچنین اذعان به نقش دین در تغییر نگرش و رفتار مردم، موجب این شده است که تا امروز فرامین الهی و دینی برای حفظ جلوه‌های گوناگون سرمایه‌های طبیعی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، به مناسبت میلاد باسعادت امام رضا(ع) و همزمان با دهه کرامت در راستای جلب توجه افکار عمومی و دولت‌داران محیط زیست به ویژه صاحب نظران و هنرمندان، جشنواره محیط زیست در آموزه‌های رضوی با محور بررسی اثرات بهره مندی از سیره و معارف حضرت ثامن الحجج در اصلاح رفتارهای محیط زیستی احاد جامعه برگزار می‌کنیم.

دبیر جشنواره اظهار داشت: لزوم ارتقاء فرهنگ حفاظت از منابع حیاتی در سطح جامعه و تاکید به دین مبین اسلام و ائمه اطهار بر حفاظت از عناصر طبیعی و تاکید بر اسناد بالادستی نظام در قالب سند چشم انداز توسعه،‌ اصل پنجاه قانون اساسی و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه به اهمیت و جایگاه محیط زیست در توسعه کشور و اهمیت غیرقابل انکار گونه‌های متعدد زیستی در زندگی و سلامت جامعه موضوع جشنواره محیط زیست است.

پسندیده تصریح کرد: محورهای موضوعی جشنواره شامل محیط زیست طبیعی، دریایی با تکیه بر تنوع زیستی و محیط زیست انسانی با تکیه  بر عناصر آب، خاک، هوا و نقش انسان در حفاظت از محیط زیست است.

به اعتقاد وی، در جهان کنونی، همه انسانهایی که در کره خاکی زندگی کرده و به وسایل ارتباط جمعی دسترسی دارند آگاه هستند که بشر برای زیستن بهتر توام با آرامش و رفاه نیازمند آب، خاک، غذا سالم و پاک بوده و نیز می‌داند که این محبت‌ها حاصل دارا بودن و حفظ منابع طبیعی و تنوع زیستی مناسب و طبیعت و محیط زیست سالم است.

وی افزود: داشتن محیط زیست سالم که بستر و زیرساخت ضروری است و غیرقابل انکار بهره مندی از همه این نعمت‌ها و یکی از مولفه‌های اصلی و مهم در تحقق اهداف توسعه پایدار است ملتزم ارتقای آگاهی‌های عمومی و آموزش همگانی به منظور حفظ و نگهداری از منابع حیاتی و طبیعی و بهره‌مندی بهینه و قابل بازگشت از آنها است.

دبیر جشنواره گفت: دومین جشنواره محیط زیست در آموزه‌های رضوی همزمان با یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) از ابتدای اردیبهشت امسال با صدور ابلاغ ریاست جشنواره مرکزی سازمان در 5 نقطه آغاز به کار کرد که منطقه یک کشور با مسئولیت اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز و عضویت استانهای تهران، مرکزی، قم، قزوین، مازندران و گیلان شروع به کار کرد.

پسندیده اهداف جشنواره را آموزش افکار عمومی در راستای حفظ  و حراست از منابع طبیعی و سرمایه‌های ملی محیط زیستی و ترویج رفتارهای به هنجار زیست محیطی و نیز گسترش فعالیت‌های هنری و مذهبی با استفاده از سیره بزرگان دین به ویژه امام رضا( ع) عنوان کرد و افزود: موضوعات اصلی جشنواره عکس و فیلم و موضوع فرعی وبلاگ نویسی در زمینه محیط زیست بوده است.

به گفته وی، نتیجه تبلیغات و اطلاعات رسانی،‌ رشد سه برابری آثار عکس در مقایسه با سال گذشته بود که بیش از هزار و 100 عکس به دبیرخانه وصول شد. همچنین موضوع وبلاگ نویسی در زمینه محیط زیست نیز امسال برای نخستین بار در جشنواره مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: بعد از دریافت آثار، کمیته و هئیت داوران که از بین افراد صاحب صلاحیت و متخصص بوده مجموعاً‌11 اثر در بخشهای عکس، فیلم و وبلاگ برتر معرفی و  امسال  همزمان با جشنواره از محیط بانان نمونه تجلیل می کنند.

دبیر جشنواره اظهار داشت: داشتن محیط زیستی سالم در تحقق توسعه پایدار باید مورد توجه قرار گرفته و این نیز با آموزش همگانی صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها