معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه و کمک های اضطراری گفت: تنها راه حل بحران سوریه،‌ تصمیم گیری مردم آن کشور دررابطه با سرنوشت خود در طی یک فرآیند دموکراتیک و آزاد و فارغ از هرگونه مداخله و فشار خارجی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، خانم والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و کمک های اضطراری با امیرعبدللهیان معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه  کشورمان در این ملاقات با اشاره به بحران سوریه و اوضاع انسانی در آن کشور تصریح کرد.که تنها راه حل بحران سوریه،‌ تصمیم گیری مردم آن کشور دررابطه با سرنوشت خود طی یک فرآیند دموکراتیک و آزاد و فارغ از هرگونه مداخله و فشار خارجی می باشد اما همه كشورها بايدبرتقويت راه كار سياسي در سوريه و توقف خشونت كمك نمايند .

امیرعبدللهیان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران خود یکی از بزرگترین قربانیان سلاح های شیمیایی و نیز اقدامات تروریستی در جهان است ، اظهار داشت : ایران در خصوص موضوع تسلیحات شیمیایی با روسیه و سوریه رایزنی هایی داشته که خوشبختانه نتایج خوبی هم حاصل شده است.

وی افزود : اعتقاد داریم بموازات تعیین تكليف سلاح هاي شيميايي در اختيار دولت ‌باید برنامه ریزی عملی و جدی در رابطه با سلاح های شیمیایی که تروریست ها در آن کشور در دست دارند نیز انجام شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم جلوگیری از ارسال سلاح به گروههاي مسلح سوریه تصریح کرد : آنچه که فاجعه ی انسانی در سوریه را تشدید کرده است،‌حمایت علنی برخی از کشورها از ورود سلاح به سوریه و ارائه ی سلاح به تروریست ها و القاعده است و لذا یکی از مهمترین عوامل موفقیت هرگونه طرحی برای حل بحران سوریه،‌کنترل مرزهای آن کشور و عدم ارسال سلاح برای تروریست هاست.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه کشورمان همواره کمک های انساندوستانه ی خود را به مردم سوریه ارائه کرده است ، به تجربه ی کشورمان در ارائه ی کمک های انساندوستانه و تامین نیازهای مردم مصیبت دیده و جنگ زده در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان یک حلقه ی وصل مهم بین سوریه و سازمان ملل برای انتقال کمک های انساندوستانه و حصول اطمینان از اینکه اینگونه کمک های به دست واجدین شرایط واقعی می رسد عمل نماید.  

خانم آموس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و کمک های اضطراری نیز در این ملاقات با تاکید بر پیچیدگی شرایط در کشورهای یمن و سوریه اظهار داشت : ارائه ی کمک های انساندوستانه در این دو کشور به دلیل شرایط بحرانی و نیز درگیری های خشونت آمیز بسیار سخت شده است و مردم عادی مهمترین کسانی هستند که متحمل خسارات جبران ناپذیر مادی و معنوی می شوند.

آموس در بخش دیگری از اظهارات خویش با اشاره به وضعیت سوریه تاکید کرد اقدام نظامی به هیچ وجه راه حل بحران سوریه نبوده و باید بر روی راه حل سیاسی و دیپلماتیک تمرکز شود.

وی همچنین افزود: این واهمه وجود دارد که تمرکز بر روی مسائلی مانند سلاح های شیمیایی و سایر موارد از این قبیل موجب شود تاکید و تمرکز بر روی موضوعات انساندوستانه کمرنگ شود و این موضوعی است که باید از وقوع آن جلوگیری کرد.