بجنورد- خبرگزاري مهر: مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري بجنورد گفت: سرانه فضاي سبز شهر بجنورد هم اكنون به 10.6 مترمربع افزايش يافته است.

عباسعلي مهمان دوست در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از يازده هزار مترمربع فضاي سبز شهري با اجراي طرح هاي توسعه پارك ها، ايجاد پارك هاي جديد و توسعه فضاي سبز در ميادين و ... به شهر بجنورد افزوده شده است.

وي پارك نيايش، بولوار و لچكي دانشگاه، بولوار شهيد صياد شيرازي و فاز دوم پارك آسايش را از مهمترين پروژه هاي اجرا شده در سال جاري برشمرد و افزود: تمامي اين پروژه ها در حال حاضر داراي پيشرفت 100 درصدي هستند.

اين مسئول با بيان اين كه هم اكنون مساحت فضاي سبز شهري بجنورد بيش از 212 هكتار است، عنوان كرد: سرانه فضاي سبز شهر بجنورد در حال حاضر به 10.6 مترمربع افزايش يافته است.

وي با اشاره به استاندارد سرانه فضاي سبز در شهرهاي ايران كه با توجه به مناطق مختلف هفت تا 12 مترمربع تعريف شده است، اظهار داشت: بر اين اساس سرانه فضاي سبز شهري در بجنورد از متوسط كشوري بالاتر است.

به گفته مهمان دوست علاوه بر اين  در سال جاري احداث پنج بوستان جديد در بجنورد آغاز شده و بر اساس برنامه احداث اين بوستان ها تا پايان سال جاري به اتمام خواهد رسيد.

وي با اشاره به اين كه اتمام اين بوستان ها مي تواند نقش مهمي در ارتقاي سرانه فضاي سبز شهر بجنورد داشته باشد، اظهار اميدواري كرد كه با اتمام اين طرح ها گامي مثبت در راستاي كيفيت محيط شهري، سرانه فضاي سبز و توزيع مناسب پارك هاي محلي در سطح شهر برداشته شود.

مهمان دوست در ادامه عنوان كرد: در حال حاضر بجنورد داراي دو ميليون و 200 هزار مترمربع( 212 هكتار) فضاي سبز شهري بوده و سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري نيز سالانه بخشي از اين مساحت را گلكاري و نهالكاري مي كند.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود اين كه سرانه 10.6 مترمربعي فضاي سبز در شهر بجنورد از متوسط كشوري آن بالاتر است؛ اما بايد توجه داشت كه میانگین سرانه فضای سبز در کشور با سرانه استاندارد آن متفاوت بوده و بجنورد هنوز با سرانه استاندارد فضای سبز اندکی فاصله دارد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، سرانه متعارف و قابل قبول برای فضاهای سبز شهری در شهرهای ایران بین هفت تا 12 مترمربع برای هر نفر در نظر گرفته شده است.

البته این میزان در مقایسه با شاخص تعیین شده و استاندارد جهانی آن که 20 الی 25 مترمربع برای هر نفر تعریف شده، کمتر است.

در شهرهای ایران سرانه استاندارد فضای سبز با توجه به ویژگی‌های متفاوت جغرافیایی و اقلیمی تعریف مي شود که این میزان برای بجنورد 12 متر تعیین شده است.

در حال حاضر سرانه فضای سبز بجنورد از میانگین کشوری آن بالاتر بوده و فاصله چندانی نیز با استاندارد تعریف شده آن ندارد.

بجنورد با دارا بودن دو منطقه شهری و همچنین شهرداری مهر، 214 هزار نفر جمعیت دارد.