ازنا - خبرگزاری مهر: شهرستان های نیمه شمالی لرستان را می توان قطب صادرات این استان نامید، قطبی که برای توسعه هر چه بیشتر شاهد افتتاح منطقه ویژه اقتصادی و گمرک مستقل بود ولی همچنان کلید گمرک در قفل این منطقه ویژه نچرخیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، راه اندازی و استقرار گمرک در شهرستان ازنا در راستای حمایت از صاحبان واحدهای تولیدی و صادرکنندگان اقدامی بود که می توانست به ارتقا صادرات نیمه شمالی استان کمک ویژه ای کند.

این در حالیست که علی رغم گذشت ماهها از راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی هنوز گمرک این منطقه آغاز به کار نکرده است، موضوعی که در نشست خبری صبح امروز چهارشنبه فرماندار ازنا موجب سوالات خبرنگاران در این رابطه شد.

محمود بوالحسنی در واکنش به سوالات خبرنگاران در این رابطه به تشریح وضعیت گمرک شهرستان ازنا پرداخت و با بیان اینکه ساختمان این گمرک ساخته شده است یادآور شد: در لرستان فقط گمرک شهرستان ازنا دارای کد گمرکی است.

وی ادامه داد: این در حالیست که این گمرک علی رغم افتتاح هنوز آغاز به کار نکرده است.

فرماندار شهرستان ازنا گفت: مشکل گمرک شهرستان ازنا تامین نیرو و فراهم کردن برخی زیر ساخت ها است که متاسفانه هنوز انجام نشده است.

بوالحسنی با اشاره به پیگیریهای انجام شده در این زمینه بیان داشت: برای حل مشکلات این گمرک مکاتبات زیادی با اداره منطقه ویژه اقتصادی انجام شده است.

وی با بیان اینکه نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری های زیادی برای آغاز به کار آن انجام داده است، عنوان کرد: متاسفانه همچنان شاهد رکود گمرک ازنا هستیم که امید می رود با پیگیری متولیان امر این مشکل رفع شود.

این سخنان در حالی مطرح می شود که به گقته نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی هم اکنون بیش از 80 درصد صادرات استان از منطقه دشت سیلاخور که شامل شهرستانهای دورود، ازنا، الیگودرز و بروجرد است انجام می شود و همین امر ضرورت راه اندازی گمرک در این منطقه را روشن تر می سازد.

بنابر این گزارش شهرستان ازنا با توجه به قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی و خط ریلی شمال - جنوب دارای موقعیت مناسب جغرافیایی و ظرفیت های فراوانی برای توسعه صادرات غیرنفتی است که با آغاز به کار گمرک در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان، امید به رونق صادرات غیرنفتی بیش از گذشته در این منطقه شکل گرفته است.

منطقه ویژه اقتصادی ازنا که در هفت کیلومتری این شهرستان واقع شده است، ابتدا به عنوان منطقه ویژه اقتصادی سنگ و مواد معدنی و در زمینی به مساحت 71 هکتار شروع به کار کرد و درسال 86 توسط شورای عالی مناطق آزاد به منطقه ویژه اقتصادی در زمینی به مساحت 273 هکتار ارتقا یافت.

این در حالیست با راه اندازی گمرک در منطقه ویژه اقتصادی ازنا زمینه صادرات و واردات انواع کالا از این منطقه به صورت مستقیم فراهم می شود که با توجه به زیرساخت های موجود این منطقه می تواند به قطب اقتصادی غرب کشور تبدیل شود.

در حال حاضر 12 واحد صنعتی غذایی، شیمیایی، نساجی، فلزی و کانی غیر فلزی با سرمایه گذاری حدود 500 میلیارد تومان در این منطقه فعال هستند و ظرفیت راه اندازی 15 واحد صنعتی بزرگ دیگر در منطقه ویژه اقتصادی ازنا به عنوان تنها منطقه ویژه اقتصادی لرستان وجود دارد.

این در حالیست که هم اکنون 255 نفر در این منطقه به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و در صورت راه اندازی کامل صنایع در حال ساخت و کمک به راه اندازی کمرگ در این منطقه، این تعداد به بیش از دو هزار نفر افزایش خواهد یافت که ظرفیتی مهم در حوزه اشتغالزایی شهرستان ازنا محسوب می شود.

استفاده حداکثری از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی ازنا به عنوان تنها منطقه ویزه اقتصادی استان لرستان نیازمند تسریع در راه اندازی گمرک در این منطقه است، موضوعی که علاوه بر توسعه صادرات غیرنفتی می تواند به رونق کسب و کار در نیمه شمالی استان کمک زیادی کند.