نخست وزیر روسیه با تاکید بر مخالفت کشورش با هرگونه دخالت در سوریه خارج از چارچوب شورای امنیت تصریح کرد هرگز اجازه تکرار سناریوی لیبی در سوریه را نخواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری مهراز مسكو، دیمتری مدودف نخست وزیر روسیه تاکید کرد روسیه با هرگونه دخالت خارج از چارچوب شورای امنیت در سوریه به شدت مخالف  است.

مدودف در پاسخ به اظهارات مديرعامل خبرگزاری سوریه(سانا) بار دیگر بر موضع روسیه مبنی بر ضرورت حل بحران سوریه از سوی سوریها از راه گفتگو بدون هرگونه دخالت خارجی تاکید کرد.

در اين نشست كه مديران عامل خبرگزاري مهر،فارس وايرنا از جمهوري اسلامي ايران حضور داشتند؛نخست وزیر روسیه تاکید کرد روسیه هرگز از راه حل نظامی برای مسائلی که باید از راه مسالمت آمیز حل شود، حمایت نمی کند.

وی افزود روسیه هرگز اجازه تکرار سناریوی لیبی در سوریه را نخواهد داد و هرگز با تصویب قطعنامه ای علیه سوریه مشابه قطعنامه ای که علیه لیبی تصویب و منجر به دخالت نظامی در این کشور و حوادث فاجعه بار شد، موافقت نخواهد کرد.

نخست وزیر روسیه درباره خطر ادامه سرازیر شدن پول و سلاح و تروریست به سوریه هشدار داد و اظهار داشت اوضاع سوریه در حال حاضر بسیار پیچیده است به ویژه در ارتباط با سلاح شیمیایی که باید تحقیق در خصوص استفاده از آن انجام شود، زیرا صرف نظر از طرفی که از آن استفاده کرده، جنایت علیه بشریت است.

مدودف در خصوص مذاکرات روسیه و آمریکا و ابتکار عمل مسکو تاکید کرد این طرح اجازه انتقال از سناریوی نظامی به راه حل مسالمت آمیز را فراهم کرد .

وی ابراز امیدواری کرد که موافقت سوریه با صرف نظر کردن از سلاح شیمیایی، کوتاه ترین راه برای حل بحران باشد به ویژه اینکه طرح روسیه از حمایت شرکای این کشور از جمله آمریکا برخوردار است و مساله مهم در حال حاضر اجرای آنچه روسیه و آمریکا درباره آن به توافق رسیده اند.

مدودف در خصوص نقش کشورهای عربی منطقه و غیر عربی اظهار داشت مساله مهم این است که هر کشوری مسئولیت دگرگونی حوادث در منطقه را برعهده بگیرد و طبیعی است که آنها از حوادث منطقه ابراز نگرانی می کنند، اما رهبران روسیه معتقد هستند هیچ توجیهی برای دخالت در امور داخلی سوریه وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه راه حل نظامی در خصوص بسیاری از نزاع ها در خاورمیانه به نتیجه مثبتی منجر نشده است، زیرا گروه های تروریستی مانند القاعده و غیره گسترش یافتند، بنابراین، راه ما، راه گفتگو است که هیچ گزینه ای ندارد و همه کشورها از جمله کشورهای منطقه باید به آن کمک کنند، موضع روسیه این است.

مدودف خاطر نشان کرد اگر مسئله سلاح شیمیایی بر اساس پیشنهاد روسیه حل شود، مسئله اصلی در فراگیر بودن و دقیق بودن این عملیات است و روسیه به نوبه خود آماده کمک در این زمینه است.

نخست وزیر روسیه خاطر نشان کرد روسیه نقش خود در خاورمیانه را درک می کند و برای اجرای اصولی که به آن اعتقاد دارد و برای حل تمام مسائل پیچیده منطقه تلاش می کند، اما مسئولیت در حل بحران سوریه امروز منحصر به روسیه نیست و مسئولیت همگانی است تا به خونریزی و رنج غیرنظامیان پایان دهند . باید به فعالیت گروههای تروریستی پایان داد و دولت سوریه هم قوانین بین المللی را اجرا کند، بنابراین همه ما مسئول هستیم و روسیه به تنهایی مسئول نیست.

در نشست مديران عامل خبرگزاري هاي عضو سازمان اوآنا با ديميتري مدودف نخست وزير روسيه،اظهارات مديرخبرگزاري آناتولي تركيه درباره كشته شدن خبرنگاران و مردم در سوريه،موجب واكنش مدير خبرگزاري سانا سوريه شد و متعاقب آن نيز هيات ايراني مطالبي را در نقد رفتار دوگانه برخي كشورهاو رسانه ها بيان كرد.