اصفهان - خبرگزاری مهر : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: نرخ ناباروری در حالی روبه افزایش است که با خطر افزایش چاقی در اصفهان روبرو هستیم به طوری که چاقی با ناباروری ارتباط مستقیمی دارد.

محمد حسن انتظاری در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان اظهار داشت : حدود 50 سال قبل تنها 5 درصد مردم جامعه اضافه وزن داشتند و این در حالی که هم‌اکنون بیش از نیمی از افراد اضافه وزن و بیش از 30 درصد چاق هستند.

وی با بیان اینکه در یک مقطعی چاقی را نوعی زیبایی تلقی می‌کردند و همین دیدگاه سبب رشد چاقی در اصفهان شد، ادامه داد: چاقی یعنی دریافت مازاد کالری که با حذف فعالیت فیزیکی، پرخوری، افزایش مصرف چربی و مواد قندی در فرد بروز می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان افزود: پرخوری سیستم هورمونی بدن را مختل کرده به گونه‌ای که BMI بیشتر از 30، فرد را در مسیر ناباروری قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه کمبودهای شدید انواع ویتامین‌ها هم سبب ناباروری در افراد می‌شود،  ابراز داشت: ناباروری که هم‌اکنون شاهد هستیم در موارد کمتری به اینگونه کمبودها بازمی‌گردد.

انتظاری ناباروری را صرفا عدم تشکیل جنین ندانست و افزود: در بسیاری از مواقع و در ماه‌های اولیه جنین تشکیل شده است اما به دلیل عدم تغذیه مناسب و صحیح جنین سقط می‌شود و مادر نیز متوجه باروری خود یا نشده یا به این اصل آگاه نیست.

وی نقش چاقی، فشارخون و قند خون را در افزایش نرخ ناباوری موثر خواند و گفت: هم‌اکنون بیش از 60 درصد زنان اضافه وزن و 30 درصد مبتلا به چاقی هستند و تقریبا حدود 20 درصد مردها چاق و 35 درصد اضافه وزن دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان اظهار داشت: بین 20 تا 30 درصد ناباروری‌ها ناشی از عوامل تغذیه‌ای است.

وی یادآور شد : بیشتر چاقی‌ که در مردها شاهدیم چاقی شکمی است و این در حالی که چاقی در زنان ، چاقی پائین تنه است.