در نشست خبری نمایش"من که دانیستم" مسایل مختلفی چون لزوم حمایت ارگان‌های دولتی از هنر تئاتر و قابلیت اجرای این نمایش در ایامی غیر از هفته دفاع مقدس مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای نمایش "من که دا نیستم" صبح امروز یکشنبه 31 شهریور ماه در تالار اندیشه 2 حوزه هنری برگزار شد. در این نشست خبری حسین پارسایی کارگردان نمایش، مرتضی مصطفی نژاد تهیه کننده و رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری حضور داشتند.

در ابتدای جلسه امینی درباره رویکردهای جدید حوزه هنری گفت: یکی از رویکردهای ما در بخش تئاتر حوزه هنری اقتباس از آثار دفاع مقدس است؛ فعالیتی که می‌توان گفت تا به حال کمتر به شکل گسترده و اصیل عملی شده است. جریان اقتباس در دنیا مخصوصا در حوزه سینما جریان پر مخاطبی است. در زمینه تئاتر نیز اینکه چگونه از یک اثر مبدع به یک اثر مقصد برسیم شیوه های مختلفی دارد.

وی افزود: از آنجا که رمان "دا" یکی ازپرفروش ترین آثار در زمینه دفاع مقدس بوده است تصمیم به اقتباس از آن گرفته شد. حدود یک سال قبل مهرداد رایانی‌مخصوص نگارش این نمایشنامه را آغاز کرد که بعد از بازگشتش به ایران بازهم مورد بازنگری قرار گرفت. ما معتقدیم اگر حوزه هنری می خواهد در ایام خاص نمایش‌های مناسبتی روی صحنه ببرد این نمایش‌ها باید ویژگی ها و کیفیت متفاوتی داشته باشند تا شان آن مناسبت حفظ شود.

در ادامه حسین پارسایی درباره علاقه به کارگردانی این نمایش توضیح داد: دو سال قبل که رمان "دا" را خواندم این انگیزه در من ایجاد شد که بر اساس این کتاب اثری را کارگردانی کنم چون این رمان یک قهرمان زن دارد و به مسائل انسانی و عاطفی می پردازد. اما از آنجا که برای تبدیل این رمان به نمایشنامه باید در مورد جلوه های بصری رمان به یک بازنگری می رسیدیم تلاش کردیم بخش هایی که به نویسنده نمایشنامه اجازه بروز خلاقیت می دهد برای نگارش انتخاب شوند.

وی یادآور شد: در بازنویسی تازه ای که از کار انجام شد تصمیم گرفتیم اثر را که ابتدا "شهسواران" نام داشت به "من که دا نیستم" تغییر دهیم. چون در نگارش نمایشنامه تنها شخصیت اصلی رمان و چند شخصیت دیگر حفظ شده اند بنابراین نمی خواستیم مخاطب با پیش زمینه ای که از خواندن رمان داشته به دیدن نمایش بیاید. در این نمایش ما با گذر از نقاط تاثیرگذاری چون فتح خرمشهر به شکلی شبه‌مستند این اثر را اجرا می کنیم. همچنین از دو پرده‌خوان جوان دعوت به همکاری شده است تا در فواصل مختلف به شکلی غیر معمول نمایش را نقل کنند. در نمایش ما "دا " همچنان حماسه ساز است.

کارگردان "بانوی آب و آینه" متذکر شد: در این نمایش مخاطب نگران آینده ای می شود که در زمان حال شاهدش است. دا در این نمایش نگران اتفاقاتی است که در حال فراموش شدن هستند. در واقع کل خرمشهر با همه بازسازی هایی که در آن انجام شده هنوز موزه جنگ است. از ابتدای نگارش نمایشنامه ناخواسته چهره بیشتر بازیگرانی که قرار است در این اثر حضور یابند جلو چشمم نقش می بست و الان خرسندم که بازیگرانی در کار حضور دارند که می توانند مفاهیم مورد نظر را به درستی ارائه کنند.

وی با اشاره به همزمانی اجرای این جشنواره با هفته دفاع مقدس گفت: درست است که اجرا مصادف شده با هفته دفاع مقدس اما اگر این کار زودتر هم آماده می شد من حاضر بودم آن را 20 شهریور ماه روی صحنه ببرم. چون این نمایش به صرف یک اجرای سفارشی تولید نشده است.

پارسایی درباره نحوه تامین هزینه‌های نمایش توضیح داد: تلاش می‌کنیم بخشی از هزینه های کار را از طریق فروش بلیت به نهادها و ارگان‌های فرهنگی به دست بیاوریم. نهادهای فرهنگی از ما بلیت های نمایش را خریداری کرده و در اختیار کارمندانشان قرار می دهند. به این شکل ما بلیت فروشی تک نفره نخواهیم داشت. به این شکل می توانیم فروش نمایش را تضمین کنیم.

وی متذکر شد: از همه سلیقه ها برای دیدن این نمایش دعوت می کنیم اما نه به شکل فروش بلیت به صورت تک صندلی بلکه قرار است بلیت ها گروهی به فروش برسند. همه مردم ما از مسئولان و رسانه ها گرفته تا آدم های عادی جامعه در دیدن نمایش سهم دارند. در اجرای این اثر نمایشی سعی کردیم پهلو به پهلو سیاست های حوزه هنری حرکت کنیم.

پارسایی با اشاره به لزوم حمایت مدیران دولتی از تئاتر گفت: اگر قرار است همه تئاتر ما در چهارراه ولیعصر خلاصه شود و همه توسعه و توان ما همین قدر اندک باشد راه به جایی نخواهیم برد. چه این انتقادات به دوران مدیریت من بازگردد چه به مدیریت حال حاضر تئاتر. تمام ارگان های دولتی موظف هستند از تولید آثار نمایشی حمایت کنند و برای این کار نیز یارانه ای به آنها تعلق می گیرد. خرید بلیت از ما نیز از همین بخش یارانه ها صورت می گیرد.

امینی نیز در این زمینه توضیح داد: در روشی که ما پیش گرفتیم قرار نیست تعداد زیادی مخاطب با اتوبوس و به شکل مجانی به دیدن یک نمایش بیایند. نمایش" من که دا نیستم" نسبت به نمایش های مناسبتی دارای داستان جذابی است و از شکل های معمول نمایش های سفارشی فاصله دارد و بنابراین این نمایش هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام را جذب می کند.

وی ادامه داد: سیاست گزاری حوزه هنری در بخش تئاتر  این است که بهترین ها را عرضه کند. اما متاسفانه چون تئاتر در اولویت برنامه های افراد رده بالای تئاتر نیست اگر هیات دولت و مجلس شورای اسلامی از تئاتر حمایت نکنند ما نمی توانیم شاهد رشد این هنر باشیم. هیچ تبلیغاتی برای جذب مردم به تئاتر وجود ندارد. تنها رضا حداد با توجه به مناسباتی که در اختیارش است می تواند بین دو نیمه فوتبال نمایشش را تبلیغ کند. به نظرم حتی برنامه مجله نمایش به دلیل برخی محدودت ها در حمایت از تئاتر الکن است.

این مدیر یادآور شد: ما در اجرای این نمایش مناسبتی عمل نکردیم اما از این مناسبت و همزمانی اجرای اثر با هفته دفاع مقدس سود بردیم. اجرای این نمایش 30 روز است که یک هفته آن مصادف با هفته دفاع مقدس می شود. ما برای همه نمایندگان مجلس و افراد دولت کارت دعوت ارسال کرده ایم که امیدوارم این دعوت نامه ها در کشو میزشان بدون استفاده نماند.