گرگان - خبرگزاری مهر: سرپرست شرکت آب ‎‎وفاضلاب شهری گلستان گفت:  نیاز آبی استان در پیک مصرف 3 هزار و 600 لیتر در ثانیه است و حدود 500 لیتر در هر ثانیه کمبود آب داریم که بیشتر این کمبود آب مربوط به شهر گرگان است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید منصور هاشمی بعد از ظهر سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ظرفیت آبی استان دو هزار و 485 میلیون متر مکعب، نیاز آبی استان نیز سه هزار و 600 لیتر در ثانیه است.
 
وی با اشاره به اینکه این استان داری سه اقلیم متفاوت گرم ، معتدل و سرد است، اذعان کرد: در این گلستان بخش‎های را به صورت کویر، و بخشی را هم به صورت پوشش کاملا جنگلی دیده می‎شود و در بخش غرب استان نیز شاهد وجود دریا هستید.
 
گلستان مشکل کم آبی دارد
 
وی متوسط بارندگی استان را در سال 450میلیمتر دانست و افزود: شاید از منظر عوام و جوامع متخصص این بارندگی برای استان مناسب باشد ولی پراکنش این بارندگی‎ها خوب نیست و گلستان با مشکل کم آبی مواجه است.
 
سرپرست شرکت آب‎وفاضلاب شهری گلستان با بیان اینکه پتانسیل و ظرفیت آبی استان 2 هزار و 485 میلیون متر مکعب است، خاطرنشان کرد: جمعیت استان تقریبا یک میلیون 700 هزار نفر است و اگر این پتانسیل با این سرانه را جمع و تقسیم کنیم چیزی در حدود 1500 متر مکعب به ازای هر نفر گلستانی است.
 
سید منصور هاشمی افزود: گلستان علی‌رغم داشتن یک پوشش سرسبز و زیبا به ازای هر نفر 1500 متر مکعب سرانه آبی دارد و این یعنی ما در آستانه بحران هستیم و این پوشش شبیه سیمای یک انسان سالم ولی از درون بیمار و واقعا یک مشکل جدی است و برای همه در نگاه اول این گمان وجود دارد که این استان مشکلی ندارد.
 
وی متذکر شد: استان گلستان قطب کشاورزی است و همچنین یک استان مهاجر پذیر به شمار می‎آِید و رشد جمعیت در این استان بالاخص در شهر گرگان یک رشد غیر متعارف است.
 
هاشمی تاکید کرد: این روند رشد جمعیت و پتانسیل کشاورزی و این جذابیت ظاهری عرصه خدمات رسانی وزارت نیرو  را تنگ کرده است.
 
كاهش مصرف آب امري مشاركتي است  
 
معاون بهره‎برداری شرکت آب ‎و فاضلاب شهری گلستان گفت: با آگاهی و اطلاع‌رسانی می‎توان مردم را به سمت کاهش استفاده از مصرف آّب تشویق کرد و از مشارکت آنها در این بخش بهره برد.
 
مهدی شکیبافر با تاکید بر نقش رسانه ومطبوعات در ترويج الگوي مصرف پايدار ابراز داشت: رسانه مي‌بايست فرهنگ مصرف پايدار يعني تامين نيازهاي اساسي بشر بدون صدمه محيط زيست و حفظ آن براي نسل حاضر و آينده را نهادينه کنند.
 
معاون بهره‎برداری شرکت آب‎وفاضلاب شهری گلستان با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش موثري در ارتقاي آگاهي عمومي و آموزش مصرف كنندگان در رعایت الگوی صحیح و سبك‎هاي زندگي دارند متذکر شد: رسانه‎ها در برنامه‎هاي آموزشي و ترويجي خود در خصوص ارائه الگوهاي مصرف پايدار تمركز ويژه‌اي بر زنان، كودكان وجوانان به عنوان بخش عمده‌اي از مخاطبين خود توجه کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: این اقدامات باعث می‎شود تا مردم درموردآنچه مي‎دانند بهتر واكنش نشان دهند يعني اگرازمصرف آب خوداطلاع داشته باشند در زمينه صرفه جويي آن اقدام خواهندكرد به گفته وي كاهش مصرف آب امري مشاركتي است که با آگاهی و اطلاع رسانی محقق می‎شود.
 
معاون بهره‎برداری شرکت آب‎وفاضلاب شهری گلستان با اشاره به نقش مردم در اصلاح مدیریت مصرف اذعان کرد: مردم با رعايت الگوهاي مصرف، توجه به منافع ملي و فردي، صرفه جويي وپرهيز از اسراف، اصلاحات درون ساختمان‎ها، جلوگيري از هدررفت آب، توجه به حفظ كيفيت آب، آموزش فرزندان و توجه به قيمت تمام شده ويارانه دريافتي از این سرمایه ملی و حیاتی به بهترین وجه استفاده کنند.
 
بيش از 2 هزار مورد كلرسنجي در شهرستان گاليكش انجام شده است
 
مدير امور آب و فاضلاب شهري گليكش گفت: به منظور تامین آب شرب سالم و بهداشتی طی 6 ماهه نخست سال جاری بیش از 2 هزارو 14  مورد کلرسنجی از آب شرب در سطح شهرستان گاليكش انجام شده است.

مظاهر ملکان اظهار داشت: در شش ماهه نخست همكاران اين شركت براي بهبود و ارتقاي سطح كمي و كيفي توليد آب شرب و رضايت شهروندان تلاش هاي ارزنده اي را داشته‌اند.
 
وي افزود: در همين راستا يك ميليون و 307 هزار متر مكعب توليد آب در سطح اين شهرستان انجام شده و با اقدامات انجام شده خوشبختانه در تابستان با كمبود آب مواجه نشديم.
 
ملکان خاطرنشان کرد: نصب 124 انشعاب جديد، تعويض 24 انشعاب قديمي، 78 فقره رفع نشتي كنتور، رفع 238 مورد اتفاقات انشعابات، 9 مورد اتفاقات شبكه، 14 جابه جايي كنتور، تعويض 25 دستگاه كنتور، 6 كيلومتر شستشوي شبكه،  261 متر توسعه شبكه از جمله اقداماتي است كه در اين امور محقق شده است.
 
وي تصریح کرد: همه تلاش اين مجموعه بر اين است كه رضايت مشتركان خود را به دست آوريم و در همين راستا براي ارائه خدمات مطلوب برنامه ريزي منظم و مستمر را در دستور كار داريم.
 
مدير امور آب و فاضلاب شهري گاليكش 300 متر اصلاح شبكه، مرئي سازئي 7 دستگاه شيرآلات، رنگ اميزي 11 ايستگاه پمپاژ، 7 كيلومتر شستشوي خط انتقال را از ديگر اقدامات انجام شده در اين امور برشمرد.