بوشهر - خبرگزاری مهر: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مواد اولیه دارویی کشور از گمرک بوشهر ترخیص می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر یحیی رضایی اظهار داشت: حدود 100 داروخانه در بخش خصوصی و تعدادی هم دولتی که توسط بخش خصوصی اداره می شوند استان را به لحاظ  دارویی پوشش می دهند.

وی افزود: به دلیل وجود تحریم گمرک بندر عباس در حال حاضر مواد اولیه دارویی برای ساخت دارو های داخلی و داروهای نایاب خارجی از گمرک بوشهر ترخیص می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص کمبود دارو در سطح استان گفت: کمبودهایی که قبلا برای تهیه داروهای نایاب خارجی بوده برطرف شده و درخصوص داروهای داخلی نیز وضعیت بسیار مطلوب است.

بوشهر کمترین مشکل را به لحاظ کمبود دارو در بین استان های کشور داراست

دکتر رضایی با بیان اینکه استان بوشهر کمترین مشکل را به لحاظ کمبود دارو در بین استان های کشور داراست، اظهار داشت: با تمهیدات و برنامه ریزی های صورت گرفته در زمان بحران دارو برای بیماران خاص در کشور، بیماران استان بوشهر کمترین مشکل را نسبت به سایر استان ها به لحاظ تامین دارو داشته اند.

وی در ادامه افزود: داروهایی که در کشور تولید می شود دارای استانداردهای بین المللی است و از نظر کیفیت و قیمت در بعضی از موارد از نمونه خارجی آن بهتر می باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص تولید دارو در داخل کشور گفت: ما توانسته‌ایم  بسیاری از داروهایی که انحصاری بوده را توسط دانشمندان و داروسازان ایرانی با استفاده از تکنولوژی نانو در داخل کشور با بالاترین کیفیت تولید کنیم.

دکتر رضایی دلیل ورود برخی از داروها با توجه به توان داروسازان ایرانی در زمینه ساخت دارو از خارج کشور را مصرف پایین برخی از اقلام داروها عنوان کرد، و گفت: برخی از اقلام که مصرف آنها کمتر از پنج درصد است و توجیه اقتصادی برای کشور ندارد از خارج وارد می کنیم.

لزوم اطلاع‌رسانی در مورد مصرف داروهای داخلی

وی دلیل تمایل افراد به مصرف داروهای خارجی و راه حل ترغیب شهروندان به مصرف داروهای داخلی را عدم اطلاع رسانی نسبت به کیفیت داروهای داخلی دانست، و بیان کرد: داروهایی که در داخل کشور تولید می شوند از داروهای خارجی به لحاظ کیفیت در سطح بسیار بالاتری قرار دارند و برای اینکه افراد از داروهای داخلی استفاده کنند باید همکاران پزشک و دارو خانه ای ما این موضوع را به نحو مطلوب به بیماران اطلاع رسانی کنند.

دکتر یحیی رضایی در ادامه گفت: اگر بیماران به مصرف داروهای ایرانی تمایل پیدا کنند علاوه بر اطمینان و بهبود سریع‌تر باعث حمایت از تولیدات داخلی و نیز از رونق اقتصادی خروج ارز و سرمایه کشور نیزحمایت کرده و باعث ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی افزود: دلیلی که باعث گران شدن نرخ داروها شد تغییر نرخ ارز دارو بوده که نسبت قیمت دارو در ایران بسیار پایین تر از قیمت جهانی می باشد.

در حال گرفتن گواهینامه ISO هستیم

وی اضافه کرد: باتوجه به فضای جدید معاونت غذا و دارو و وجود آزمایشگاه بسیار مجهز و مدرن و منابع بین المللی، که در کشور کم نظیر است در حال گرفتن گواهینامه ISO هستیم که باتوجه به وظیفه نظارتی این معاونت، تمامی مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و نوشیدنی هایی که از گمرک وارد می شوند را از لحاظ کیفیت مورد ارزیابی قرار دهیم.

دکتر رضایی خاطرنشان کرد: مجوز تعدادی از آزمایشگاه‌های خصوصی را صادر کرده ایم که بعضی از آنها راه اندازی شده اند و این کار برای کنترل کیفیت، دقت و سرعت بالاتری صورت گرفته شده است.