سمفونی "حماسه و اقتدار" تازه ترین اثر ارکسترال مجید انتظامی سه شنبه دوم مهرماه با اجرای هنرمندان ارکستر سازمان صدا و سیما در باغ موزه دفاع مقدس میزبان علاقه مندان موسیقی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این برنامه موسیقایی که با حضور سردار باقری معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد قطعات "آستانه"، "حیرت و حقانیت"، "دفاع"، " آرامش و مقابله"، "شهادت"، "پیروزی"، "سرانجام"، "اقتدار و حماسه" و"مقاومت" بر اساس چیدمان موضوعی تالارهای هشت گانه باغ موزه مقدس با آهنگسازی و رهبری ارکستر مجید انتظامی، خوانندگی نیما مسیحا و محمد عبدالحسینی و اجرای گروه نوازندگان و کر ارکستر سازمان صدا و سیما که بعد از درگذشت زنده یاد محمد بیگلری پور فعالیت چندانی در اجرای زنده نداشت، به علاقه مندان ارائه شد.

قبل از ورود انتظامی به روی صحنه به عنوان رهبر ارکستر قطعه کوتاهی از موسیقی فیلم سینمایی "ازکرخه تا راین" برای تماشاگران اجرا شد که با استقبال قابل توجه علاقه مندان نیز مواجه شد.

"حیرت حقانیت" همزمان با آغاز تهاجم در نقاط مرزی

قطعه "آستانه" اولین قطعه اجرا شده این کنسرت بود که با توجه به چیدمان باغ موزه دفاع مقدس شرح مختصری از سلسله وقایع تاریخی و رخدادهایی که ریشه عقیدتی قیام ملت مسلمان ایران را آشکار می کرد، بود. پیوندِ نخستین بارقه های قیام مردمی در 15 خرداد سال 1342 ، 19 دی سال 1356 ،17 شهریور سال 1357 تا وقایع بعدی که منجر به روزهای پیروزی انقلاب اسلامی با مبانی اعتقادی و مذهبی طی اعتراضات عمومی تحت لوای رهبری امام خمینی (ره) شد، از جمله مفاهیمی بود که در این قطعه موسیقایی برای تماشاگران ارائه شد.

در قطعه "حیرت حقانیت" هم مجموعه وقایع همزمان با آغاز تهاجم در نقاط مرزی، مظلومیت حقیقت و چهره حق به جانب باطل، حمله تجاوزگرانه عراق به ایران در هنگامه شادمانیِ رهایی از رژیم سلطنت و شکل گیری نظام تازه و غافلگیری و بهت بعد از این تجاوز از مفاهیم مورد توجه آهنگساز در این قطعه بود.

در واقع رویکرد این قطعه نمایش بُهت و حیرتی است که ملت و دولت ایران در مراحلِ شکل گیری و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران از حمله ارتش عراق دچار می شوند. صدای مظلومیت و حقانیتی که در آشوب فریادهای سرمستانه رژیم صدام و دولتهای غربی گم می شود. این مظلومیت سرآغاز راهی است که با مقاومت دلیرانه مردم ایران به حماسه ای بزرگ تبدیل می شود.

اقتدار و حماسه در کنار آرامش و مقابله

انتظامی در قطعه "دفاع" تلاش کرد مفهوم شکل گیری آرامشی که رهبری امام خمینی (ره) به فضای کشور بخشیدند را با زبان موسیقی به مخاطبان ارائه کند. بسیجِ تمامی امکانات، نقش مؤثر روحانیت و مساجد به مثابه مهمترین پایگاه های مردمی، روحیه دفاعی یکپارچه در سراسر کشور، حضور نسل های مختلف از نوجوانان تا افراد میانسال و پیر در جبهه های جنگ ازنکات مهم این برهه از دفاع مقدس است که انتظامی در قطعه سوم سمفونی "اقتدار و حماسه" آن را به نمایش گذاشت. البته در قطعه "آرامش و مقابله " مفاهیمی از جمله حس پیشروی و پیروزی از راه تجدید سازماندهی نیروها، وفاق ملّی، انتظام شهرها و اقتدار در جبهه و شهر به مخاطبان ارائه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در قطعه "شهادت" نیز که از جمله قطعات با ریتم آرام این برنامه با توجه به مفهوم قطعه بود، به شهدای هشت سال دفاع مقدس پرداخته شد. در این قطعه تلاش شده بود که مبانی آگاهی و حس و مفهوم شهادت در پیش چشم مخاطبان بیشتر جلوه کند.

در قطعه ششم سمفونی هم که اجرای سازهای کوبه ای و بادی با توجه به اصالت موسیقی جنگ بیشتر جلوه نمایی می کرد به این نکته اشاره شد که در همه جنگهای سده های اخیر، پاره ای از سرزمین ایران به دست تجاوزگران افتاده و نقشه ایران بزرگ در هر هجوم و تجاوز کوچک و کوچکتر شده است و تنها در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران است که سرزمین ایران به تمامی از وجود اشغالگران پاک شده است.

قطعه "سرانجام" عنوان قطعه بعدی سمفونی حماسه و اقتدار بود. در این قطعه گروه اجرایی با ترکیبی از سازهای زهی، بادی و کوبه ای و همراهی کر برنامه خود را اجرا کردند. شرح موسیقایی ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، دستاوردهای دفاع مقدس از نظر حضرت امام خمینی (ره) و نیز قوانین و برنامه های انقلاب اسلامی، تظاهرات مردم در 22 بهمن تا زمان حال به عنوان مظاهر تداوم حضور مردم در صحنه، وضعیت اقتصادی ایران در 3 مرحله قبل از جنگ، در خلال جنگ و بعد از جنگ مفاهیمی بود که در این قطعه برای مخاطبان اجرا شد.

بخش پایانی برنامه هم که به نوعی انتقال دهنده حس حماسه و اقتدار بود گروه با در نظر گرفتن نماد مسجد جامع خرمشهر به عنوان نماد مقاومت جانانه ملت مسلمان ایران در طول هشت سال دفاع مقدس برنامه خود را اجرا کرد که این قطعه به دلیل استقبال تماشاگران بار دیگر نیز اجرا شد. البته حضور گروهی از دمام نوازان در محل استقرار تماشاگران طی اجرای این قطعه از نکات قابل توجه این برنامه بود.