خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: برنامه هسته ای ایران، سوریه و مذاکرات سازش خاورمیانه از جمله محورهای مهم سخنرانی مقامات برخی کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل بود به طوری که بیشتر مقامات سخنرانی کننده به به این موضوعات پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل که سخنرانی رهبران بیش از 30 کشور جهان و دبیرکل این سازمان را در دستور کار دارد با شعار "توسعه جهان در فردای سال 2015" از روز سه شنبه در نیویورک آغاز به کار کرد. در این دوره از مجمع سالانه سازمان ملل که ریاست آن را "جان ویلیام آشه" به عهده دارد رهبران 84 کشور، نخست وزیران 41 کشور، معاونان نخست وزیر 11 کشور و وزیران خارجه 65 کشور جهان حضور دارند.

روز گذشته مجمع شصت و هشتم با سخنان "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل افتتاح شده و به دنبال آن "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل به ایراد سخنرانی پرداختند. روسای جمهوری برزیل، ترکیه، فرانسه، کنیا و شاه اردن از دیگر سخنرانان این اجلاس بودند. اما برنامه های مجمع سالانه سازمان ملل تنها به سخنرانی ها محدود نشد. "آندرس فوگ راسموسن" دبیر کل ناتو در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس جمهوری اوکراین دیدار و همکاریهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و این کشور را مثبت ارزیابی کرد.

جاکوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد را زیر سوال برد و آن را برای توسعه کشورهای کوچک غیر دموکراتیک و غیرمنصفانه خواند. رئیس جمهوری آفریقای جنوبی ضمن حمایت از تصمیم سوریه برای پیوستن به معاهده منع استفاده از تسلیحات شیمیایی گفت: از تمام تلاشهای دیپلماتیک برای حل بحران سوریه حمایت می کنیم و مردم این کشور باید آینده خود را خودشان تعیین کنند.

از سوی دیگر مانموهان سینگ نخست وزیر هند نیز در سفر به آمریکا قرار است که درباره توسعه روابط تجاری، سرمایه گذاری و نظامی و مبارزه با تروریسم با باراک اوباما گفتگو کند. رسانه های خبری گزارش دادند که سینگ در سفر به آمریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با باراک اوباما رئیس این کشور و نواز شریف همتای پاکستانی دیدار می کند.

گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان در گفتگو با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران مذاکرات هسته ای را سازنده خواند و خواستار برداشتن قدمهای اعتماد ساز ایران در این زمینه شد. از سوی دیگر سوریه نیز از جمله مباحث اساسی در سخنرانی رهبران جهان بود، چنانچه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل خواستار حل بحران این کشور به شیوه ای دیپلماتیک شد. دبیر کل سازمان ملل ضمن بحرانی خواندن اوضاع سوریه از جامعه بین الملل خواست تا به تعهدات خود در قبال سوریه پایبند باشند.

عبدالله اردن پادشاه اردن نیز با پرداختن به بحران سوریه تاکید کرد امنیت جهانی تحت تاثیر آن چیزی است که در خاورمیانه روی می دهد و زمان گذار سیاسی در این کشور و توقف خشونت ها و انهدام تسلیحات شیمیایی و برقراری ثبات در سوریه فرا رسیده است. پادشاه اردن خواستار محترم شمردن اصول و قوانین بین المللی از سوی طرف های سوری و دادن اجازه ورود کمک های بشردوستانه به داخل سوریه شد.

میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان نیز با تاکید بر حل بحران سوریه به شیوه ای دیپلماتیک خواستار مجازات افرادی شد که از سلاح های شیمیایی استفاده کردند و بر تلاش جامعه بین الملل برای کمک به آوارگان سوری تاکید کرد. ویکتور یانوکویچ رئیس جمهوری اوکراین نیز ضمن حمایت از طرح آمریکا و روسیه در سوریه برای انهدام تسلیحات شیمیایی گفت: توجیهی برای کشتار مردم سوریه وجود ندارد و زمان حل بحران سوریه به شیوه ای دیپلماتیک فرا رسیده است.  

همچنین مذاکرات سازش خاورمیانه میان مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی موضوع مهم دیگر اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بود و بان کی مون خواستار ازسرگیری هرچه سریعتر این مذاکرات شد. پادشاه اردن نیز خواستار تلاش جامعه بین الملل برای حل اختلافات مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات سازش و همچنین تعهدات طرفین به یکدیگر شد و بر لزوم توقف شهرک سازی در قدس شرقی و حل اختلافات از طریق راه حل دو دولتی تاکید کرد.

ماهیندا راجا پاک سه رئیس جمهوری سریلانکا نیز از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد استقبال کرد. رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز شهرک سازی در کرانه باختری را ناقض قوانین بین المللی خواند و تاکید کرد که فعالیت های غیرقانونی شهرک سازی راه حل تشکیل دو کشور را به مخاطره می اندازد.