ساری - خبرگزاری مهر: همزمان با هفته دفاع مقدس و با بهره برداری از سد لاستیکی، خاطره عملیات والفجر 8 و اروند رود در رودخانه تجن زنده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح بازسازی و شبیه سازی عملیات های دوران دفاع مقدس در استانهای مختلف در حال اجرا است که در این زمینه مازندران نیز، شبیه سازی عملیات والفجر 8 را عهده دار است.
 
بازسازی و نمایش عملیات والفجر هشت در محدوده پارک موزه دفاع مقدس مازندران در حال اجراست و بخشی از آن در پنجمین روز از هفته دفاع مقدس شبیه سازی شده است.
 
نمایش اروند فرضی در تجن
 
مسئول کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه نمایش عملیات والفجر 8 در پارک موزه دفاع مقدس ساری  گفت: در این طرح، دریاچه یا اروند فرضی که نشان از عملیات والفجر 8 است را به نمایش گذاشته ایم.
 
سردار محمد باقرزاده افزود: در این طرح، بخش هیجانی و گرم و پراحساس عملیات و آن قسمت که رزمندان به خط می زنند و خط دشمن را در هم می شکنند، به تصویر کشیده شده است.
 
وی اظهار داشت: این دریاچه با شبیه سازی فضای اروند رود، تلاش می کند آن صحنه را به نمایش در آورد.
 
سردار باقرزاده یادآورشد: طرح بازسازی عملیات والفجر 8 هنوز کامل نشده است و نیاز به آتش، صدا، نور، لیزر، موانع ایزایایی دشمن، شناورهای دشمن که در آب بودند داریم.
 
وی یادآورشد: پروژه پارک موزه دفاع مقدس مازندران در دو بخش شهری و رزمی ساخته می شود که بخش شهری به گذشته تاریخی و افتخارت استان در دوره های تاریخی می پردازد و بخش رزمی نیز مربوط به رشادتهای دفاع مقدس است.
 
بخش محتوایی پارک موزه مغفول مانده است
 
این مسئول یادآورشد: درحال حاضر بخش سازه ای را تعقیب می کنیم و بخش محتوایی باید به زبان هنر بیان شود که مغفول مانده است.
 
سردار باقرزاده با بیان اینکه، مازندران 10 هزار هنرمند دارد، از آنان خواست، بر اساس سوژه های نابی که در دوران دفاع مقدس وجود داشت از جمله لشکر 25 کربلا، اثر فاخر هنری تولید کنند.
 
به تصویر کشیدن عملیات لشکر 25کربلا، شامل به اهتزاز در آمدن پرچم متبرک به نام آقا امام رضا(ع) توسط سردار شهید مرتضی قربانی بر مناره های مسجد فاو از جمله برنامه های هفته دفاع مقدس در مازندران بوده است.
 
مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: برنامه های هفته دفاع مقدس، نامگذاری بعضی از مراکز درمانی و صنعتی به نام سردارن شهید، ساخت المانهای مختلف رزمندگان دفاع مقدس، همایش تجلیل از پیشکسوتان جنگ، برگزاری نمایشگاه هایی با موضوع فرهنگی، تخصصی و ارائه توانمندی های دفاعی، مسابقات ورزشی جوانان، یادواره شهدای بانک صادرات استان مازندران در پنجمین روز هفته دفاع مقدس و غبارروبی مزار شهدا بوده است.
 
منصورعلی زارعی، نامگذاری بزرگ ترین بیمارستان 320تختخوابی استان به نام سردار نوری و نیز نامگذاری شهرک صنعتی ساری به نام شهید معصومی در راستای ماندگاری نام ایثارگران عرصه شهادت و شهامت دانست و گفت: در وسط دریاچه مصنوعی پارک موزه دفاع مقدس استان مازندران به دنبال ساخت المانی هستیم که برای جمع آوری طرح بهترین المان از 15شهریور لغایت 15 اذر فراخوان داشته ایم.
 
استفاده از هنر مازندران در ساخت پارک موزه
 
زارعی، در ادامه با بیان اینکه هر شرکت کننده ای بهترین طرح المان را ارائه نماید برنده مبلغ 18میلیون جایزه خواهد بود افزود: ساخت پارک موزه دفاع مقدس کارسختی است و سعی شده در این پروژه از تکنولوژی منسوخ شده ای چون پالارما استفاده نشده بلکه با استفاده از هنر هنرمندان مازندرانی و در برخی موارد از هنر مندان کشوری استفاده شود.
 
وی، با اشاره به اینکه از آب رودخانه تجن  و با استفاده از تکنولوژی آب و نور سعی شده تصاویر موزیکال ایجاد نمائیم اظهار کرد: در این پروژه بزرگ به خاطر اهمیت موضوع با تشکیل کارگاه هنری، کارگاه داور،کارگاه تاریخ و ..تلاش شده فرهنگ و تاریخ ملت به زیبائی هرچه تمام تر به تصویر کشیده شود.
 
زارعی، با بیان اینکه در پارک موزه دفاع مقدس مازندران واقع درحاشیه رودخانه تجن با ساخت سالن آمفی تئاتر روباز با ظرفیت بالا سعی می شود بهترین شبهای شیدائی در پارک موزه مازندران ایجاد شود افزود: بخش اعظم کار در پارک موزه دفاع مقدس محتوا بوده تا در خاطر بیننده تصویرگر واقعیت های جبهه و جنگ باشد.   
 
عملیات والفجر 8 در ساعت 10: 22 دقیقه 20 بهمن ماه 64 آغاز شد و نیروهایی که مدت‌ها منتظر چنین شبی بودند، با شنیدن رمز عملیات، هجوم گسترده خود را آغاز کردند: «بسم‌الله الرحمن الرحیم . لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم، و قاتلو هم حتی لاتکون فتنه. یا فاطمه‌ الزهرا، یا فاطمه‌ الزهرا، یا فاطمه الزهرا».
 
با آغاز عملیات، لشکرها و تیپ‌های نیروی سپاه پاسداران، با پشتیبانی آتش توپخانه ارتش، مبادرت به شکست خط دشمن مطرح بود، شکستن خط، پاک‌سازی و گرفتن سرپل مناسب، نقش اساسی را در تضمین موقعیت عملیات داشت؛ غواصان باید معابر را برای نیروهای قایق سوار باز می‌کردند تا آنها بتوانند از این معابر، وارد ساحل دشمن شده و تا روشنایی صبح، منطقه را برای تثبیت و استحکام سر پل، پاک‌سازی کنند. در لحظه، شکستن خط و درگیری با عراقی‌ها. هوای مه‌آلود و نم نم باران، غواصان را برای انجام بهتر عملیات یاری کرد. عراقی‌ها که غافل‌گیر شده بودند، بی‌هیچ مقاومتی پا به فرار گذاشتند.
 
طی عملیات والفجر هشت، نزدیک به 800 کیلومتر مربع از خاک عراق آزاد و تلفات و خسارات سنگینی بر دشمن وارد شد. عراق در جربان این عملیات، نزدیک به 52 هزار تن کشته، زخمی و اسیر بر جای گذاشت که در میان کشته شدگان، 1 فرمانده لشکر و 5 فرمانده تیپ، و در میان اسیران، چندین سرهنگ‌ ستاد، سرهنگ‌ دوم، سرگرد و افسر جزء خلبان هواپیما و چرخ‌بال چندین درجه‌دار وجود داشت.
 
در مجموع،10 تیپ پیاده، کماندویی و نیروی مخصوص و 2 تیپ زرهی، 4 گردان ضد هوایی، 10 گردان جیش الشعبی و 5 گردان توپخانه دشمن 100 درصد منهدم شدند. هم‌چنین در جریان عملیات والفجر هشت (فاو) تعداد 74 فروند از هواپیماهای دشمن، 11 فروند چرخبال، 600 دستگاه تانک و نفر بر، 500 دستگاه خودرو نظامی، 20 عراده توپ صحرایی، 55 عراده توپ ضدهوایی، 2 فروند ناوچه موشک انداز و 5 دستگاه مهندسی، منهدم و 140 دستگاه تانک و نفربر، 250 دستگاه خودرو، 35عراده توپ صحرایی، 150 عراده توپ ضدهوایی و 3 دستگاه رادار موشک و دستگاه مهندسی از میان تجهیزات ارتش عراق به غنیمت رزمندگان ایران درآمد.
 
طی 84 روز نبرد گسترده که صحنه واقعی رویارویی نیروی نظامی و ماشین جنگی حزب بعث عراق با توان رزمندگان قوای ایرانی، ایران بر سواحل شمالی خور عبدالله و شبه جزیره فاو (شهر فاطمیه) مسلط و راه ورود عراق به خلیج فارس مسدود شد.
 
طراحی این عملیات، ابتدا در سال 1361از سوی سردار شهید حسن باقری پس از شناسایی منطقه اروند و فاو، آغاز و بعد از آن در سال 1364، تکمیل و اجرا شد.