خرم آباد - خبرگزاری مهر: منطقه حفاظت شده سفید کوه در استان لرستان در طول سالهای اخیر همواره شاهد آتش سوزیهای کوچک و بزرگی بوده است که امروز نیز بار دیگر بلوط ها را در محاصره خود قرار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ساعتی قبل بار دیگر بخش از منطقه حفاظت شده سفید کوه در استان لرستان دچار حریق شد تا محیط بانان در قالب تیم های مختلف راهی منطقه شوند.

این در حالیست که طی سالجاری و سالهای اخیر یکی از مناطقی که همواره شاهد وقوع حریق های کوچک و بزرگ بوده همین منطقه حفاظت شده سفید کوه است که زیستگاه گونه های مختلف جانوری و همچنین رویشگاه گونه بلوط و دیگر درختان بومی منطقه محسوب می شود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: آتش سوزی منطقه حفاظت شده سفید کوه از یک ساعت قبل آغاز شده و تاکنون چندین تیم برای اطفاء حریق به منطقه اعزام شده است.

محمد حسین بازگیر محل وقوع آتش سوزی را در ابتدای منطقه حفاظت شده سفید کوه و در ارتفاعات "کلدر" عنوان کرد و بیان داشت: در همین نقطه ما سال قبل نیز شاهد وقوع آتش سوزی بوده ایم.

وی به دلایل مختلف وقوع این آتش سوزی ها در این منطقه اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه بهره برداران این منطقه زیاد است به طوریکه هر روزه شاهد حضور دامداران، گردشگران و شکارچیان مختلف در این منطقه هستیم.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان علت وقوع آتش سوزی ها در این منطقه را سهل انگاری دامداران و گردشگران دانست و بیان داشت: متاسفانه در برخی موارد نیز شاهد آتش سوزیهای عمدی از سوی برخی شکارچیان و متخلفان در منطقه هستیم.

بازگیر عنوان کرد: علی رغم اینکه هر کسی در این منطقه بهره خود را می برد ولی در نهایت این سرمایه مهم شهرستان خرم آباد و استان لرستان با بی مهری بهره برداران و برخی سودجویان مواجه می شود.

وی با اشاره به اعزام سه تیم اطفاء حریق به منطقه تاکنون بیان داشت: متاسفانه محل وقوع آتش سوزی در ارتفاعات حدود دو هزار متری منطقه است و همین امر کار را با دشواری روبرو کرده است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه محیط بانان حاضر در منطقه خیلی سریع متوجه وقوع حریق شدند، یادآور شد: در حال حاضر منطقه درگیر با آتش سوزی زیاد نیست و امید می رود در کمترین زمان ممکن کار اطفاء حریق صورت گیرد.

بازگیر با بیان اینکه اگر به موقع عمل نمی شد شاهد گسترده تر شدن آتش سوزی بودیم، عنوان کرد: چون زود متوجه شدیم در حال حاضر نیازی به بالگرد وجود ندارد ولی در صورت نیاز برای اعزام بالگرد هماهنگی صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بیشتر پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده سفید کوه درختان بلوط است، بیان داشت: امیدواریم با اطفاء هر چه سریعتر آتش سوزی رخ داده شاهد کاهش خسارات به این منطقه حفاظت شده باشیم.

بنابر این گزارش منطقه سفیدکوه در استان لرستان بین 48.18 تا 47.43 عرض طول شرقی و 33.49 تا 33.29 عرض شرقی واقع شده است.

مساحت این منطقه حفاظت شده بالغ بر 71 هزار و 477 هکتار است. پوشش گیاهی منطقه سفیدکوه شامل بلوط، ارژن، کیکم، ‌انجیر وحشی، زالزالک، ‌آلبالوی وحشی، گلابی وحشی، بنه، گون، چوبک و آویشن است.

این منطقه یکی از زیستگاههای مهم گونه های منحصر به فرد جانوری در لرستان محسوب می شود.