خرم آباد - خبرگزاری مهر: پس از پنج ساعت تلاش تیم های اطفای حریق محیط زیست استان لرستان بالاخره آتش سوزی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد مهار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آتش سوزی در مراتع و جنگلهای بلوط منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد که از ساعت 14 و 30 دقیقه ظهر امروز جمعه آغاز شده با تلاش تیم های اطفاء حریق و محیط بانان محیط زیست لرستان بالاخره مهار شد.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: برای اطفاء حریق رخ داده در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد سه اکیپ از محیط بانان این اداره کل به محل اعزام شدند.

محمد حسین بازگیر ادامه داد: در این راستا دو تیم اطفاء حریق از طریق زمینی به ارتفاعات منطقه سفید کوه و محل آتش سوزی اعزام و یک تیم دیگر نیز به وسیله بالگرد و از طریق هلی برد راهی محل وقوع حادثه شدند.

وی با بیان اینکه دقایقی قبل آتش سوزی این منطقه به طور کامل مهار شد، افزود : هم اکنون ماموران محیط زیست در حال مساحی منطقه و برآورد خسارات ناشی از آتش سوزی هستند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: مطابق برآورد اولیه حدود 10 هکتار از مراتع و جنگلهای بلوط منطقه حفاظت شده سفید کوه در جریان این آتش سوزی دچار خسارت شده است.

بازگیر با بیان اینکه این نقطه از سفید کوه پیش از این دچار آتش سوزی شده بود، بیان داشت: از مردم منطقه و همچنین گردشگران خواهش می کنیم که از این داشته ها و سرمایه ها بی بدیل که موهبت الهی هستند حفاظت کنند.

وی با تاکید بر اینکه تخریب جنگلها و مراتع مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت، یادآور شد: بخشی از دلایل خشکسالی ها، کاهش بارندگی و گرمای هوا در استان و منطقه زاگرس به تخریب جنگلها و مراتع برمی گردد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه از دست دادن همین میزان باقی مانده از جنگلهای لرستان "واویلاست" یادآور شد: از همه مردم انتظار داریم که از این نعمت بی بدیل خداوند مراقبت کنند.

بازگیر همچنین از همکاری هلال احمر و منابع طبیعی لرستان و همچنین کادر پروازی بالگرد امدادی تشکر کرد و بیان داشت: امید می رود با هوشیاری و همکاری مردم دیگر شاهد وقوع این گونه حوادث در سطح جنگلها و مراتع استان نباشیم.

بنابر این گزارش ناحیه رویشی زاگرس که 11 استان کشور را در خود جای داده است میزبان یکی از ارزشمندترین گونه های درختی جهان به شمار می آید. جنگلهای بلوط از منتهی الیه شمال غربی ایران (پیرانشهر واقع در آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب و جنوب غرب ایران (میان جنگل در جنوب شیراز) را طی می کنند.

این در حالیست که استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

در سالهای اخیر جنگلهای محدوده زاگرس از جمله جنگلهای بلوط لرستان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند به دلیل وقوع آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.

در این میان منطقه حفاظت شده سفیدکوه در استان لرستان یکی از مناطقی بوده که شاهد تکرار وقوع حریق در سالهای اخیر بوده به طوری که بخشی از این منطقه ارزشمند بر اثر آتش سوزی های متعدد شاهد خسارات جدی بوده است.

مساحت این منطقه حفاظت شده بالغ بر 71 هزار و 477 هکتار است. پوشش گیاهی منطقه سفیدکوه شامل بلوط، ارژن، کیکم، ‌انجیر وحشی، زالزالک، ‌آلبالوی وحشی، گلابی وحشی، بنه، گون، چوبک و آویشن است.

این منطقه یکی از زیستگاههای مهم گونه های منحصر به فرد جانوری در لرستان محسوب می شود.