نخست وزیر ژاپن خواستار انجام مذاکره درباره جزایر مورد مناقشه با چین و حل اختلافات با همسایه اش شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "شینزو آبه" در گفتگو با خبرنگاران در نیویورک با اشاره به اینکه کشورش هیچ امتیازی را درباره حاکمیت جزایر مورد مناقشه با چین به پکن نمی دهد، در عین حال خواستار انجام مذاکرات در این باره و حل اختلافات با همسایه اش شد.

وی تاکید کرد: بر اساس اسناد تاریخی و قوانین بین المللی جزایر سنکاکو جزو لاینفک سرزمین ژاپن بوده و تحت نظارت این کشور است.

"شینزو آبه افزود: باعث تاسف است که کشتی های چینی همچنان وارد آبهای جزایر مورد مناقشه می شوند، اما ژاپن هیچ گونه ای امتیازی را درباره مالکیت این جزایر به چین نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه ژاپن خواهان ادامه اختلافات درباره جزایر مورد مناقشه نیست، گفت: در پی همکاری با چین در این باره هستم و برقراری رابطه میان دو قدرت بزرگ اقتصادی آسیا برای امنیت منطقه ضروری است.

نخست وزیر ژاپن افزود: باب گفتگوها همچنان باز است و واقعا امیدوارم که طرف چینی رویکردی مشابه با ژاپن را اتخاذ کرده و درباره جزایر مورد مناقشه گفتگو کند.

همزمان با بالا گرفتن تنش ها در دریای چین شرقی، دولت آمریکا نیز در ادامه دخالت های خود خواستار همکاری چین و ژاپن در این باره شده و بر لزوم آغاز مذاکرات با هدف برقراری صلح و ثبات در منطقه تاکید کرده است.

درحالیکه گارد ساحلی ژاپن درباره ورود کشتی های ژاپنی به آبهای مورد مناقشه هشدار داده است، چین مالکیت این جزایر را از آن خود می داند.

تنش های ارضی در شرق آسیا میان چین، ژاپن، کره جنوبی و ژاپن از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسیده است.

جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن در دریای چین شرقی در اختیار ژاپن است. این جزایر را ژاپنی ها سنکائو و چینی ها دیائویو می نامند.