سفیر ایران در فرانسه در خصوص تماس تلفنی اخیر روسای جمهور امریکا و ایران اظهار داشت: تماس و ارتباط در چنین سطحی طی 35 سال گذشته، یک واقعه مهمی بود و طبیعتا میتواند اثرات خود را روی پرونده های گوناگون من جمله و بویژه در مورد پیشرفت پرونده هسته ای داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن مصاحبه علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه با رادیو اروپ 1 فرانسه( Europe 1) به این شرح است:

سلام آقای سفیر. سوالی که امروز صبح همه از خودشان می پرسند این است که ظاهرا پیروزی بزرگی رئیس جمهور ایران داشته است. چند روز فقط در نیویورک بیشتر نبوده و با اینحال رابطه با آمریکا از سر گرفته شده است. آیا این پیروزی مهمی است؟

با توجه به تماس و ارتباط در چنین سطحی طی 35 سال گذشته، این امر یک واقعه مهمی بود و طبیعتا میتواند اثرات خود را روی پرونده های گوناگون من جمله و بویژه در مورد پیشرفت پرونده هسته ای داشته باشد. همانگونه که شنیدید آقای اوباما در گفتگو با آقای روحانی، آمادگی خود را برای پیشبرد این پرونده تا کید نمود و در این مسیر هر دو طرف موافقت کردند که به دو وزیر امور خارجه خود ماموریت بدهند به تلاش ها ادامه دهند تا بتوان یک راه حل مناسب برای دو طرف پیدا نمود تا از یکسو ادامه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تضمین شود و از سوی دیگر نگرانی های موجود نزد طرف دیگر حل شود.

در نتیجه، یک سیاست جدید از سوی ایران وجود دارد که نماد آن رئیس جمهور روحانی است؟

طبیعتا این یک وجه جدید از سیاست ما می باشد اما معنای آن تغییر اصول سیاست های ایران نمی باشد ولی طبیعتا میتواند اثرات مثبت به دنبال داشته باشد. البته باید صداقت آقای اوباما و خصوصا دستگاه اداری وی اثبات شود زیرا ما از ایشان شاهد برخی رویکرد های مثبت بوده ایم که البته مهم بود و با آنچه در قبل می شنیدیدم متفاوت بود اما آنچه مهم است با توجه به پیچیدگی روابط  و عدم وجود اعتماد، اقدامات ملموسی همراه با صداقت است.

شما امروز می گوئید یک رویکرد جدید ایران وجود دارد که نماد آن رئیس جمهور روحانی است و حالا باید صداقت را اثبات کرد؟ صداقت در مورد پرونده هسته ای، بسیاری می گویند ایران به دنبال سلاح هسته ای است و هسته ای را برای اهداف غیر نظامی نمی خواهد.

این روشن است که ما هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نبوده ایم.

ولی کسی باور نمیکند؟

شفافیت مهم است. ما کاملا آماده برای دیالوگ هستیم تا راه حل های مناسب یافت شود. در مورد این پرونده اگر از دو طرف اراده لازم وجود داشته باشد، میتوان به یک تفاهم مناسب برای طرفین دست یافت.

در آمریکا آقای روحای مصاحبه های متعددی در رسانه ها داشت و تقریبا همه رسانه های مکتوب و تلویزیونی وی را دعوت کردند. ایشان گفتند شفافیت کامل را در مورد طرح هسته ای می پذیرند.

بله کاملا. زیرا از نظر ما روشن است که برنامه ی هسته ای ما غیر نظامی است و طبیعتا میتوانیم این مطلب و این شفافیت را اثبات نمائیم و این برای حل نگرانی های موجود مهم است.

 مذاکرات در مورد هسته ای در میانه ماه اکتبر خواهد بود. آیا به نظر شما می شود سریع به نتیجه رسید؟


بستگی دارد. اگر نزد 5+1 اراده واقعی باشد ...


5+1 یعنی 5 عضو دائمی شورای امنیت و آلمان؟

بله. واضح است که برخی اختلاف نظرها میان 5+1 در خصوص رویکرد و طرز برخورد و دیدگاه آنها به این پرونده وجود دارد. ما امیدواریم که تمام اعضای 5+1 صادق و آماده برای پیشبرد امور باشند که در این صورت میتوان به یک تفاهم دست یافت.

طی ماه های آینده؟

بستگی دارد. این پرونده پیچیده ای است اما اگر اراده سیاسی باشد حتی میتوان 6 ماهه به راه حل دست یافت.


در نتیجه، صداقت و اعتماد، کلمات کلیدی هستند. باید این اعتماد را میان غرب  و ایران برقرار نمود.


کاملا. این اعتماد کم است. دو طرف باید کوشش کنند. البته صداقت مهم است تا اثبات شود که طرفین برای حرکت به جلو آماده هستند و این در مسیر منافع طرفین است.


میگویند اگر ایران حرکت کرده بدلیل این است که تحریم ها خیلی روی ایشان فشار می آورد و کشور واقعا مشکل دارد و باید تحریم ها برداشته شود. آیا واقعیت است؟

شما به خوبی می دانید که بعد از انقلاب اسلامی تا کنون ما با تحریم ها زندگی کرده ایم. ملت ایران به خوبی مقاومت کرده است. تحریم ها برخی آثار داشته و برخی دشواری ها را ایجاد کرده و لی به این معنا نمی باشد که توانسته باشد اقتصاد ایران را فلج کند، زندگی عادی روزمره در ایران در جریان است. البته باید سعی کرد این تحریم ها  که اثرات منفی داشته حذف شود ولی به این معنا نمی باشد که ایران عقب نشینی کرده باشد. ایران همیشه اصول خود را تکرار کرده است. ما همیشه گفته ایم آماده برای دیالوگ و تعامل با دیگران بطور جدی در چهارچوب منافع مشترک هستیم.

رئیس جمهور روحانی از اعتماد رهبر معظم بهره مند است و بدون ایشان کاری نمی توان کرد. آنچه روحانی امروز انجام می دهد به این دلیل است که امکان حرکت دارد و حاشیه حرکت برای گشایش دیپلماتیک دارد؟

طبیعتا رئیس جمهور روحانی از اعتماد کامل رهبر معظم انقلاب اسلامی بهره مند است و برای ادامه کوشش های خود دست باز دارد. البته همه چیز در عین حال بستگی درد به اراده دو طرف دارد تا بتوان تا آخر ادامه داد.

در نتیجه، فراموش باید کرد سخنان رئیس جمهور اسبق ایران را. حرف های وی در مورد هولوکاست، تهدیدات اسرائیل، آیا یک چهره جدید ایران ظاهر می شود؟ گذشته را فراموش کنیم.

نگاه کنید ما همیشه یک سیاست و رویکرد خیلی روشن داشته ایم و هر گونه جنایت علیه بشریت را اعم از اینکه علیه یهودیان، مسلمانان، فلسطینی ها و دیگران باشد محکوم کرده ایم. این یک اصل مقدس بر مبنای دین و سیاست ما می باشد و این یک اصل مهم است که باید به همه احترام گذاشت. ما یهودیان زیادی در ایران داریم که شهروندان ما هستند و مثل دیگران از حقوق شهروندی برابر برخوردار می باشند.

رئیس جمهور اولاند با رئیس جمهور شما ملاقات نمود و این یک ملاقات مستقیم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بود. آیا تمایل دارید آقای سفیر که فرانسه دیگر کمی در این گشایش و دیالوگ با ایران نقش پیشقراول را ایفا کند؟

امیدوارم با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود برای تحکیم روابط میان دو طرف که طی سال های اخیر بسیار تخریب شده، با اتخاذ برخی رویکردها توسط فرانسه، فرصت های از دست رفته احیاء شود. این فرصت مهم است و امیدوارم که فرانسه پشت سر دیگران قرار نگیرد. این فرصت عالی است و  بویژه که فرانسه در گذشته همیشه در افکار عمومی ما از استقبال خوبی برخوردار بوده است و باید این فرصت مغتنم شمرده شود.

آیا رابطه با فرانسه راحت تر از آمریکاست؟

کاملا برای اینکه با فرانسه رابطه ای خوب داشته ایم که ریشه در تاریخ دارد و این عوامل مهم است.

در واقع پیام شما این است که دیگر باید ایران را در معادلات منطقه ای  و جهانی به حساب آورد.

ایران همیشه نفود و نقش خود را داشته اشت و میتواند برای کمک به حل برخی بحران های منطقه ای و معضلاتی که در سطح جهان وجود دارد مفید باشد.